wasmotlarve

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Marijej1
Contacteer:

wasmotlarve

Bericht door Marijej1 »

Beste imkers,

Wie weet hoe een wasmotlarve eruit ziet?
Ik ben bang dat ik bovenop de dekplank een larve van de wasmot regenkwam op mijn bijenkast. Ik weet niet hoe zo'n larve eruit ziet maar hij was heel lichtroze en behoorlijk groot. En wat kan ik er tegen doen? Ik heb niet in de bijenkast gekeken want wilde het volk niet storen. Ik weet verder dus niet hoe de toestand in de raten is.
Groeten
Marije
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: wasmotlarve

Bericht door Primus »

Beste,

De kans is inderdaad zeer groot dat u een larve van een wasmot heeft gezien. Helaas, no paniek als deze in de bewoonde bijenkast rondkruipt zal ze wel gedood worden door de bijen. Normaal is in een bewoonde kas geen probleem dat daar al is een wasmotlarve inkomt, de bijkens regelen dat wel zelf, dus best gewoon mee rust laten.
Als u natuurlijk wasmotlarven aantreft in uw voorraad wasramen is het erger gesteld, die kunnen volledig vernield worden door de wasmotlarven. Hiertegen zijn dan weer veel verschillende middeltjes nl. ijsazijn of mierzuur op de ramen plaatsen men kan de ramen ook afzwavelen, schoorsteenmethode gebruiken, in kranten wikkelen. Natuurlijk heeft alles zijn voor en nadelen. Persoonlijk sla ik mijn raten na het drooglikken van de bijen in stapelmethode op en plaats een bakje met ijsazijn bovenop de ramen. Zelfs dan moet je na een week en daarna op geregelde tijdstippen nog is kontrole uitvoeren, de ondervinding leerde mij dat er steeds toch wel wasmotlarven kunnen overleven. Je zal je afvragen hoe geraken die in de dichtgeplakte stapels ramen? eenvoudig die werden dan vermoedelijk reeds voor afname, met eitjes belegd in de bewoonde bijenkast. Wasmotten kruipen 's nachts dus eenvoudig in een bijenkast en leggen daar dan hun eitjes, de meeste van die eitjes en jonge uitgekomen larven worden dan wel gedood door de bijen en soms, zoals jij er vermoedelijk één zag ontsnapt er wel is ééntje aan het waakzame ook van de bijenwachters.
Misschien was deze uitleg een beetje nuttig voor je?

Vriendelijke imkersgroeten,

Cyriel
G.B.
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door G.B. »

Ramen invriezen kan ook. vooral handig als het er niet veel zijn.
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
Eugeen
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Eugeen »

Ik gebruik een functionerende diepvriezer. Heb hem overgenomen na een sterfgeval. Gedurende 3 weken staat hij koud op -18°C en hierna blijft hij de ganse winter dicht.Ik had gelukkig nog wel een plaatsje in huis.Ik heb volgend jaar ongeveer 72 uitgebouwde ramen nodig en deze vriezer bevat er al 109. Ik kan dus volgend jaar de oudste allemaal smelten op zonne-energie. Afbeelding
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Marijej1 schreef:Wie weet hoe een wasmotlarve eruit ziet?
Inmiddels staat er op de imkerpedia-pagina over de wasmot ook een foto van een bijenkast met een paar wasmotlarven. Veel foto's op imkerpedia zijn overigens te vergroten door er op te klikken.
Plaats reactie