Aan mijn drachtplantenreeks voegde ik afbeeldingen en toelichting over de Nachtschade toe. Bitterzoet en Zwarte nachtschade leveren een aardige aanvulling op het bijenmenu. Aardappel en Tomaat stellen, wat drachtwaarde betreft niet veel voor.
De site is te vinden op: http://www.bijenplant.nl/drachtplantenindex.htm
Een kanttekening over giftigheid:
-de zwarte nachtschade is inderdaad behoorlijk giftig: als je er een klein handje besjes van opeet kan je al aardig duizelig worden. Maar om dood te gaan moet je er walgelijk veel naar binnen proberen te werken, gaat niet lukken. Er zijn wel eens ongelukken mee gebeurt als mensen een grote hoeveelheid ion verwerkte vorm gingen consumeren.
-bitterzoet is niet lekker eetbaar, maar vrij onschuldig: als een kind er een handje rode bessen van opeet zal ie er weinig last wel hebben en twee handjes zal ie niet doen want lekker is het niet, zeg maar vies. Ook als ze abusievelijk in grote hoeveelheden verwerkt genuttigd worden gebeurt er niks ergs.
Bitterzoet is een hele leuke voor in de tuin. Erg sierlijk, klimt goed, is door van alles en nog wat heen te loodsen, zoals door de rozen, en ruikt geweldig. Ik heb er alleen nog maar hommels op gezien. Nog nooit bijen.