volk gestorven

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

volk gestorven

Bericht door jasper-k »

beste mede imkers,
Ik heb vandaag gekeken bij mijn volkjes, althans gekeken, alleen de deksel gelicht en door het glaasje gespiekt, bij 4 volkjes ziet het er goed uit. Bij 1 van de 5 helaas niet... Klein klompje dode bijen met de koningin in het midden. Nu verwachte ik dat al wel want er was een ongelukje gebeurt, koningin uit de kast gevallen/gekropen, ze was geknipt, en terug gekropen achterlangs en onder het varroarooster gaan zitten. Circa 14 dagen in september geen enkele ei gelegd en ik me maar afvragen wat er aan de hand is als beginner... Het is dus geen CCD volk maar volgens mij gewoon pech.

Maar nu, wat te doen met al het voer wat er dus "over" is. Kan ik straks deze ramen in de kasten hangen die al ramen leeg hebben als ik oxaalzuur ga druppelen? moet ik het in een kast hangen en gebruiken voor afleggers/vegers die ik in 2011 wil gaan maken? Of moeten ze in de smelter?

ik hoor graag van jullie.

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
Bok
Contacteer:

Re: volk gestorven

Bericht door Bok »

e.e.a natuurlijk afhankelijk wat de staat van de ramen is.
Ik heb vorig jaar iets dergelijks meegemaakt. Heb de ramen ingevroren en afgelopen zomer bij de vegers ingehangen.

Met oxaalzuurbehandeling moet je niet in de kasten gaan rotzooien. Waarom een risico van verstoring nemen. Ze hebben toch voer genoeg.
Enne een leeg raam dat aan de kant hangt vervangen door een vol raam is weinig zinvol. In geval van nood vinden ze dat toch niet.
groet,

Peter
de roofbij
Contacteer:

Re: volk gestorven

Bericht door de roofbij »

Wanneer je besluit de ramen te bewaren bedenk dan wel dat juist de kleine verzwakte volkjes een voedingsbodem
zijn voor allerlei virussen ed.
Wanneer de resterende ramen dan ook niet 100% zijn verzegeld, sporen van nosema of schimmel bevatten zou ik aanraden
de ramen om te smelten. Met een stoomwassmelter kunt u het beste resultaat behalen daar bij de hoge temperatuur praktisch alle ziekteverwerkkers worden gedood.

succes.
Plaats reactie