Instructiefilmpje oxaal druppelen, het kan nog steeds!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Instructiefilmpje oxaal druppelen, het kan nog steeds!

Bericht door Jaap v.Popering »

jasper-k schreef:L.S.,
Wat kun je nu opmaken uit de blanco wasplaatjes? m.a.w. wat zegt het als ze er al dan niet liggen?

groeten jasper
Het betekend letterlijk dat de Bijen was zweten omdat zij dit nodig zullen hebben , Waarschijnlijk al broed in het volk .

Jaap v P
jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Bericht door jasper-k »

mooi dan was mijn gedachte redelijk in de richting. Ik dacht zelf ook aan de was productie maar dacht eerder aan uitbouwen van raten dan aan broed, lijkt mij nu nog lastig om het broed op de juiste temperatuur te houden..

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Albert en Hennie,

Na het zien van het filmpje en de twee foto's van de varroalade acht dagen na de oxaalzuurbehandeling, heb ik een vraag. Welke varroabehandeling hebben jullie in de zomer uitgevoerd? Ik vind nl het aantal dode varroa's op de lade erg hoog.

Groeten...................

Gerard
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Hallo Gerard,
De betreffende volken zijn van een van onze imkercollega's, maar ik heb het even voor je nagevraagd. De behandeling van de betreffende volken in 2010 is geweest als volgt:
- Darrenraat wegsnijden.
- Na de Linde is de sponsdoekmethode 3 keer uitgevoerd (sponsdoekje met mierenzuur op de lade): 9 augustus, 31 augustus en 6 september. Vanwege familieomstandigheden zijn de tussenliggende perioden (die tussen de 4 tot 7 dagen moeten zijn) te lang geweest, waardoor de gehele behandeling ook later is afgerond dan bij aanvang gepland (bij wellicht inmiddels te koude temperaturen).
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Albert,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik wil je graag een citaat laten lezen uit het maandpraatje van oktober 2010 van Pia Aumeier
Fallen insgesamt mehr als 1000 Milben, hat zwar die OSBehandlung gut gewirkt, trotzdem besteht akute Gefahr für die Überwinterung. Denn die Bienen sind zwar nun milbenfrei, durch ihr Aufwachsen mit dem Parasiten jedoch meist so geschädigt, dass ihr Leben nur kurz währt. Wo durch OS viele Milben fallen, sollte unbedingt die Spätsommerpflege im
nächsten Jahr optimiert werden!
http://www.imkerschule-sh.de/php/imk_th ... 0-2010.pdf
Pia stelt dus dat de sponsdoekmethode die je collega heeft toegepast, door hem nog eens kritisch tegen het licht gehouden zou moeten worden. Overigens geldt deze aanbeveling ook voor de zomerbehandeling die Jaap van Popering heeft toegepast, als ik kijk naar de foto die hij in het onderwerp 'Nog maar een keer de varroalade'.

Groeten...............

Gerard
Plaats reactie