Veel stuifmeel op 16 januari

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Veel stuifmeel op 16 januari

Bericht door Bart de Coo »

Afbeelding

Prachtig vliegweer vandaag. Hoe is het mogelijk. Een paar weken geleden snijdend koud en tot je knieën in de sneeuw en nu dit. Alles vloog vandaag als een tierelier. Er haalde maar één volk heel veel stuifmeel vandaag. Dat was het minivolkje in mijn achtertuin.

Nu zou ik graag willen weten waar ze op gevlogen zouden kunnen hebben. Er staan op enkele tientallen meter van mijn achtertuin grote elzenbomen te bloeien. Zouden ze daarop vliegen? Maar dat is toch een windbestuiver? Skimmia? Groot hoefblad? Helleborus? Ik vind alle gegadigden die ik noem niet zo waarschijnlijk. Ik heb flink rondom mijn huis gewandeld en gezocht, maar ik kon niks vinden, behalve dan die elzen.

Nog een vraagje, alhoewel die niet thuis hoort in de drachtrubriek, maar ja. Als de bijen stuifmeel halen, mag ik dan veilig aannemen dat ze weer begonnen zijn met broeden? Of kunnen ze ook rustig stuifmeel halen en het begin van het broedseizoen nog even uitstellen?

't Was in elk geval genieten vandaag.

Groet,

Bart
Albert Stoter
Contacteer:

Re: Veel stuifmeel op 16 januari

Bericht door Albert Stoter »

Bij mij is vandaag een volk open geweest omdat deze (gezien het gedrag bij het oxaal druppelen) werd verdacht van moerloosheid. Onterecht zo bleek, want er was naast open broed zelfs al weer sprake van gesloten broed. De moer wandelde bij dat broed rustig rond. Kast snel weer dicht.

Dus ook bij jou kan er al sprake zijn van broed.

(Bij mij kwam er ook af en toe een bijtje binnen die al iets in haar korfje had. Ook geen idee waar vandaan. Ik zag ze niet op de hazelaar bij mij in de tuin.)
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Els bij gebrek aan iets anders, struikkamperfoelie, chimonanthus en dan ben je wel uitgepraat hier in midden/noord nederland; als ik het klontje bij Bart zie glanzen, zou je ook aan propolis kunnen denken. Het is wel de gewoonte van de dames het halen van stuifmeel te koppelen aan een startend broednest of omgekeerd.

Afbeelding
hennie oes
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Bart

Als het stuifmeel is kan het van de hazelaar afkomstig zijn. Elzen komen na de hazelaar.

ad staals
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Hazelaar had ik nog niet overwogen. Ik zal weer eens gaan zoeken in de buurt. In deze tijd van het jaar kun je echt in de directe omgeving van de standplaats zoeken, lijkt mij.

Overigens gaat het hier zeer zeker om stuifmeel, vanwege de flinke hoeveelheden die ze aansleepten. Verder denk ik dat de glans van het kompje stuifmeel op de foto verooraakt wordt door de flits.

Bedankt weer!

Bart
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

STOPDEPERSENSTOPDEPERSEN! LAATSTENIEUWSLAATSTENIEUWS!

Ik wordt net door mijn vrouw naar het tv-scherm geroepen. Op Tv Gelderland een item vanuit Garderen. Buurtbewoners vinden allemaal groengeel stof op hun auto's. Een verontruste buurtbewoner verklaart voor de camera dat de buurt zich zorgen maakt. Ze denken dat het komt door een chemisch bedrijf dat in de buurt staat. Verder denken ze aan landbouwgif en ook nog aan de brand bij Moerdijk (!!!).

Er wordt een bioloog bij gehaald. Hij vertelt wat we natuurlijk allemaal al lang hadden begrepen. Het gaat om stuifmeel, waarschijnlijk van de elzen en misschien ook nog wel van de hazelaars, maar de elzen zijn het waarschijnlijkst, want daar staat de straat vol mee.

Camera vliegt naar buurtbewoner die in de bosbouw werkt. Ook hij bevestigt uiteraard de verklaring van de bioloog: stuifmeel.

Hoe imbeciel kun je zijn? Ik dacht even dat ik naar een satirisch programma zat te kijken. Moeten we nu lachen of huilen? Ik weet het even niet meer.

Groet,

Bart
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

pollen van de els is licht groen, dat van de hazelaar is geel/ bruingeel.

Afbeelding
hier de helleborus, die er ook aan staat te komen
gerard.b.w.vos
Contacteer:

Bericht door gerard.b.w.vos »

Oude Essink schreef:pollen van de els is licht groen, dat van de hazelaar is geel/ bruingeel.
Op de bodemonderlegger zijn ook hier(Dr) wat pollen zichtbaar.
De kleur was wat bruingeel en wat pollen onder de microscoop bekeken en dan is het wel van de Hazelaar.
Corylus avellana, iets driekantig egaal.
Knap hoor die meiden, dat ze toch al weer wat pollen weten te bemachtigen!
En dat laten ze het nog op de bodem vallen ook :?
Na het maken van een preparaat nog eens goed gekeken en dan zijn er ook wel pollen van de Els zichtbaar, deze zijn wat meer hoekerig aan de zijkanten.
Het zou dus kunnen kloppen dat ze al vliegend meerdere pollensoorten tijdens hun vlucht meenemen!
Het zijn niet voor niets windbloeiers die hun pollen al laten gaan.
Kleurenspectrum wordt dan ook al lastig om dat te plaatsen.
BIJzonder blijft het.

Onze oosterburen hebben hier een mooie link van op :
http://www.die-honigmacher.de/kurs2/pfl ... 8f94e6bf7c
Aanrader voor een overzicht van pollenkleuren, bloei en drachtplanten, en een jaaroverzicht.

Een vroeg broednest half januari! Moeten of mogen wij daar blij mee wezen? Of hadden de dames er beter nog even mee kunnen wachten.
Wanneer het alsnog echt koud gaat worden, kan dat broednestje weleens van het voer afraken als het langer duurt!
Maar ze doen toch wat ze zelf goed dunkt :be9:
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Je leest dan wel eens dat de bijen in het voorjaar het opeens te koud krijgen, waardoor ze de moed opgeven om het broed warm te houden. Vervolgens vormen ze weer een tros en heel veel broed sterft af en wordt zodra het weer kan afgevoerd. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt.

Bart
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Bart de Coo schreef:Je leest dan wel eens dat de bijen in het voorjaar het opeens te koud krijgen, waardoor ze de moed opgeven om het broed warm te houden. Vervolgens vormen ze weer een tros en heel veel broed sterft af en wordt zodra het weer kan afgevoerd. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt.

Bart
Een enkele keer gebeurt het dat de Bijen in de lente een keus moeten maken . Wanneer om deze tijd een flink broednest aangezet wordt , wat meer voedsel gebruiken ,en weer een hevige koude periode invalt . Dan gebeurt het bij een enkel volk dat het broednest te ver van de voedselvoorraad verwijdert wordt , en zij de keus moeten maken om , of bij het voedsel of bij het broed te blijven , omdat de tros weer inkrimpt . Een enkele keer zelfs dat een gedeelte van het volk bij het voer , en de andere bij het broed blijven , met als gevolg dat de Bijen die bij het broed blijven het loodje leggen . Ik hoorde gisteren van een bekend Imker dat er volken zijn met een raam of vier met broed .

Jaap v P
Plaats reactie