Percentage besmetting Varroa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
gerard.b.w.vos
Contacteer:

Re: Percentage besmetting Varroa

Bericht door gerard.b.w.vos »

De vraag ligt er nog steeds: wat is een (bv) 20% varroa besmetting van een volk.

Inmiddels gaat het al weer over andere niet minder lbelangrijke onderwerpen.

Elders las ik in de topic van de roterende kast van Bertus Apiario;
Dan het item varroa.
Ja dat zit wat ingewikkelder in elkaar. Een tijdje geleden is er onderzoeker gepromoveerd (Rafael Calderon)
aan de Universiteit Utrecht op de varroa ontwikkeling in de broedcellen. Wat we hier al allang weten en veelvuldig toepassen
is de darreraatmethode. Volgens de onderzoeker, is ik meen 70% van de eitjes die in werkstercellen wordt gelegen ONVRUCHTBAAR
Daarin tegen is 70% van eitjes in darrencellen wel VRUCHTBAAR .

Ken het onderzoek niet en weet dus ook niet of en hoe hij aan de cijfers komt en of onderzocht is waarom het zo is. Ook niet of het onderzoek heeft plaats gevonden onder Nederlandse of andere condities.
Het kan dus wezen dat het juist is, dat er bij 36,5 gr C schade optreed aan het broed van de mijt.
Dat is al bekend, en is het broed dan beschadigd, of onvruchtbaar en leeft het nog, want bij 37,5 grC zou het dood gaan.
Mijten kiezen vermoedelijk niet voor de ene of de ander cel, maar het gebeurt gewoon en wij weten niet waarom.
Ze stappen gewoon een cel binnen wanneer deze op sluiten staat en wanneer ze er toevallig in de buurt zijn.
Zijn de eitjes van die mijt direct onvruchtbaar of worden ze door welke omstandigheid dan ook onvruchtbaar tijdens het popstadium van de gast"dame"?
Vragen, vragen, vragen,.... die uiteindelijk tot oplossingen gaan komen?

Leuke wetenswaardigheden zijn dit, een grote legpuzzle met vele stukjes en probeer die maar eens te ordenen! :be9:

En dan nog de verbinding zoeken tussen varroa en CCD!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Ergens moet ik het proefschrift van de promotie nog hebben. kzal eens gaan zoeken.
Werd uitgevoerd in Costa Rica met de geafrikaniseerde bij.

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
RobertF
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door RobertF »

Goede middag,
Van bijen heb ik nauwelijks verstand en kennis.
Van sommige mijten wel.
Hoe meer een mens echter weet, hoe meer kansen hij krijgt, hoe meer er fout kan gaan, dat heb ik in 25 jaar ongedierte bestrijding wel geleerd.
Bij diverse mijtensoorten gaan de mijten of een feromoon af, dat op het dier zit waar de mijt van leeft.
Zo gaat de vogelmijt (Dermanyssus gallinae) op een feromoon af dat onder de vleugels van een hen (kip)t zit. Hanen hebben niet of nauwelijks last van de vogelmijt, hoewel dat de laatste jaren verandert.
Misschien gaat de Varroa mijt ook wel op een feromoon af, dat darren wel uitscheiden en de andere bijen niet.
Het is maar een gedachte.
Veel mijtensoorten worden "ergens" = plek aangetroffen, als ze zijn bestreden en voor kort of zelfs zeer lange tijd (soms langer dan een jaar) wegblijven, komen ze "altijd" weer op de plek te voorschijn waar ze ooit voor het eerst gesignaleerd zijn.
Ik wil met alle plezier mijn kennis van mijten delen, hoewel deze mogelijk beperkt is voor de bijenvolken en kasten.
Wie weet.
Groet Robert
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Percentage varroabesmetting:

= aantal mijten per 100 bijen.

20% besmetting is dus 20 mijten per 100 bijen.

Wat je ook wel leest omdat bijen tellen veel werk is is de besmetting per 10 gram bijen, waarbij wordt aangenomen dat 100 bijen ongeveer 10 gram wegen.

gr
L
Plaats reactie