Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Berend
Contacteer:

Re: Elektromagnetische straling gevaarlijk voor bijen?

Bericht door Berend »

m.kolsters. schreef:Wat is straling?
Hier een stukje over de straling waar het hier over gaat:

"Veel mensen denken bij ‘stralen’ meteen aan radioactieve (of ioniserende) straling. Dit soort straling – denk bijvoorbeeld aan Röntgenstraling – heeft door een zeer hoge frequentie voldoende energie om binnen cellen van het menselijk lichaam de structuur van moleculen te veranderen. Door de veranderingen van de chemische structuur van een cel, kunnen bijvoorbeeld ontsporingen van het aantal celdelingen ontstaan. Dit kan leiden tot de groei van kankergezwellen.
Niet-ioniserende stralen hebben te weinig energie om de verbindingen van moleculen of hun chemische samenstelling te verbreken, zelfs als hun intensiteit zeer groot is. Dat niet-ioniserende straling minder krachtig is dan de ioniserende variant, wil niet zeggen dat er helemaal géén mogelijke risico’s bestaan. Blootstelling aan niet-ioniserende straling kan andere effecten hebben: opwarming van cellen, het wijzigen van chemische reacties in een organisme of het opwekken van elektrische stromen in cellen of weefsels. Deze effecten zijn niet per definitie schadelijk. Dat hangt immers ook af van de intensiteit waarmee het effect optreedt."
van: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=5998 (voor de rest ook een duidelijk verhaal).
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Berend schreef: Ik weet niet precies wat voor thermometers gebruikt worden, maar er zijn ook sensoren die communiceren met een basisstation.
Als dit het geval is dan is er dus wel sprake van straling bij het communiceren, niet van de sensoren zelf.
Communiceren is gegevens uitwisselen, dat gebeurt hier niet, de sensor geeft een spanning(Kje) af, het basis station neemt dat op en verwerkt dat.
Tinus, jij gebruikt een mini-computer met ingebouwdw sensor ( toevallig een vierkant kastje met TDF 128 er op ?) die kan wel straling geven maar of dat wat uitmaakt ? In Zwitserland hebben ze Dec-telefoons in kasten ingebouwd, geen onderscheid tussen de dec-volken en de controlle groep.
Groeten, Willem :violin:
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Los van het wel of niet uitzenden van hoogfrequente straling door de thermometer en de eventuele effecten, elk elektrische apparaat veroorzaakt zowiezo een elektrisch en magnetisch veld. Een (mini) computer is een bron voor ELF-straling (extreem lage frequentie). Het draadloze gedeelte van dect-telefoons is een bron van RF-straling (radio frequente). Dit zijn twee verschillende soorten straling.

Is er ergens informatie op het net te vinden over dat onderzoek in Zwitserland?
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Berend schreef:..... Een (mini) computer is een bron voor ELF-straling (extreem lage frequentie). Het draadloze gedeelte van dect-telefoons is een bron van RF-straling (radio frequente). Dit zijn twee verschillende soorten straling.
Ik ben bang dat meneer Herz het niet met je eens is.
Wat noem je een extreem lage frequentie
Is er ergens informatie op het net te vinden over dat onderzoek in Zwitserland?
Ik heb het ergens opgepikt uit een duits bijenblad, Die Biene of Deutsches Bienen Journal, weet niet meer welke jaargang.
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

willem schreef:Ik ben bang dat meneer Herz het niet met je eens is.
straling = straling, ik bedoel een verschil in frequentie van de straling.
willem schreef:Wat noem je een extreem lage frequentie
ELF, Extreem lage frequentie = 0 - 300 Hz, bronnen zijn o.a.: Hoogspanningleidingen, electrische apparatuur, velden gegenereerd door electrisch aangedreven voertuigen en Medische toepassingen.

IF, Intermediaire frequenties = 300 Hz - 100 kHz, bronnen zijn o.a.: Antidiefstalsystemen, Identificatiesystemen

RF, Radiofrequenties = 100 kHz - 300 GHz, bronnen zijn o.a.: Radar en radarinstrumenten voor verkeerscontrole, Radio en TV, Mobiele telefonie, Wireless' LAN (WLAN of wifi), Astrid communicatienetwerk van de politie

Hier een duidelijke plaatje: (van http://www.mmk.be/vrij.cfm?Id=244)

Afbeelding
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

willem schreef:In Zwitserland hebben ze Dec-telefoons in kasten ingebouwd, geen onderscheid tussen de dec-volken en de controlle groep.
Dat heb je dan toch verkeerd gelezen denk ik. Tot nu toe ben ik alleen maar tegengekomen dat dect wel effect heeft op bijen.

"The best and clearest Scientific information so far is German (another due is from Switzerland), mainly using DECT (digital cordless) phones. (DECT phones use hand sets and "base stations". These base stations are the equivalent of mobile phone masts. They operate using microwaves at a frequency of 1.9 GHz and transmit up to 100m away. Mobile Phone Masts use microwave frequencies of 0.9 / 1.8 GHz for GSM "2G" and 2.4 GHz for "3G" over several hundred metres).

In Summary the study found the following:-
* 2 beehives were unexposed and 2 beehives were exposed to a DECT base station (i.e. the equivalent of a mobile phone mast).
* 25 bees were selected from each beehive and released 800 meters away.
* Unexposed beehives: 16 and 17 bees returned after respectively 28 and 32 minutes.
* DECT-exposed ones: 6 bees returned after 38 minutes to one hive. The other hive remained deserted.
* In the exposed beehives, there were 21 per cent fewer honeycomb cells constructed in the hive frames after 9 days.

Basically the majority of bees whose hives were in proximity to the microwave radiation from the base stations just abandoned their hive and were not seen again. The few bees that eventually returned were less able to produce honey.

van: http://www.mastsanity.org/index.php?opt ... 7&Itemid=1
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Ik vind twee volken wat mager om de conclusie te onderbouwen.
Zelf had ik zo'n 20 volken op minder dan 50m afstand van een mobile telefoon mast, nooit wat merkwaardigs gemerkt of een achteruitgang in vergelijking met vóór de plaatsing van die mast. Degene die mijn plaats heeft overgenomen heeft nog steeds bijen op die plek, heeft honing en geen sterfte.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

willem schreef: , heeft honing en geen sterfte.
Is dat dan geen gestraalde honing :whistle:

Jaap v P
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Een zus van een vriendin heeft last van stralingen. Zo dat ze niet meer bij haar gezin woont maar in een caravan zit en niets doet/kan, haar moeder brengt haar bijv. eten. Ze wordt behandeld alsof de straling de oorzaak is. Hun huis is aangepast, alternatieve genezers bezocht. Ik zou zeggen ze moet opgenomen worden en geloof niet dat stralingen de oorzaak zijn, maar wat ik denk is niet op feiten gebaseerd, alleen mijn gevoel.

Een tijdje terug kwamen ze voor het elektriciteitshuisje dat tegen dit huis is aangebouwd. Ik was nieuwsgierig hoe zoiets er van binnen uit ziet, dus ging ik mee naar binnen. Ik zei, er zijn mensen die zeggen dat de stralingen van zo'n huisje effect op je hebben. Er zijn mensen die draden in huis niet in een gesloten cirkel of zo willen hebben. Ik had verwacht dat hij er ook niet in zou geloven, het is immers zijn baan. Maar hij kwam met voorbeelden waaruit bleek dat hij er wel in gelooft. bijv dat er een kabel langs een varkensschuur was gelegd. Voor die kabel er lag, lagen de varkens voor in de schuur, daarna achterin zo ver mogelijk van de kabel vandaan.

Ik weet dat ze bij Kootwijk last hadden dat hun elektrische apparatuur steeds van slag was.

Ik weet niet of dit hetzelfde soort stralingen is als jullie bedoelen, maar ik weet inmiddels niet meer wat ik ervan moet denken.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Ja ja heb het al gelezen, wie weet het.
Mijn ondervinding, en mijn bijen.
Nu ik de kast na kijk, en ZIE :oops: dat de bijen dood zijn.
Mijn inzicht is dat de bijen over de helen kast verdeelt zijn dood gegaan, ver van de ontvanger.( die in het midden van de kast zit)
In alle hoeken van de kast en op de afstand houders boven de ramen.
Denk ik dat deze toch straling af geeft, waarom zijn de bijen dan in de uithoeken van de kast dood.
Tinus Kolsters
Plaats reactie