Hazelaar goed bevlogen
Moderator: maartenkleijne
- Albert Stoter
- Contacteer:
Hazelaar goed bevlogen
Vanmiddag 14:30 uur werd bij mij achter thuis ook de hazelaar goed bevlogen. Ik heb er een filmpje van gemaakt (best lastig met die autofocus van mijn videocamera). Zie de hazelaar op Imkerpedia.
- harmjanwilbrink
- Contacteer:
Re: Hazelaar goed bevlogen
Mooi zeg! Bij ons in Moddergat vlogen de bijen ook voor het eerst sinds een paar weken weer eens. Sommige hadden organjegeel stuifmeel. Dat is van sneeuwklokjes heb ik begrepen.
-
- Contacteer:
Leuk om te zien. Mijn cursusleider vertelde als de bijen op de hazelaar vliegen hebben ze armoede...
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dan zijn er heel veel bijen met armoede als je dat moet geloven.Bijenhoudster schreef:Leuk om te zien. Mijn cursusleider vertelde als de bijen op de hazelaar vliegen hebben ze armoede...
Hazelaar en els zijn in natuurgebieden de eerste stuifmeel leveranciers, omdat daar geen crocus en andere "tuinplanten" voorkomen.
ad staals
- jasper-k
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
- Contacteer:
ik keek net op imkerpedia bij drachtplanten en dan zie ik bij els en hazelaar een pollen waarde van 1.
de bijen hebben dus in natuurgebieden niks anders maar hebben er dus ook niet bijster veel aan...
of zie ik dat verkeerd?
cheers
de bijen hebben dus in natuurgebieden niks anders maar hebben er dus ook niet bijster veel aan...
of zie ik dat verkeerd?
cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
Waar gaat dit over. Het is half februari das winter.
Dat ze nu af en toe wat vliegen is dit mooi meegenomen. Het echte werk start pas als het wat warmer wordt en de wilgen gaan bloeien.
Dat ze nu af en toe wat vliegen is dit mooi meegenomen. Het echte werk start pas als het wat warmer wordt en de wilgen gaan bloeien.
groet,
Peter
Peter
- Albert Stoter
- Contacteer:
Jasper, dat zie je verkeerd. Die waarde betreft niet de kwaliteit van de pollen of nectar van de desbetreffende plant, maar betreft de mate waarin een plant door de bijen wordt bevlogen. Zo zou de hazelaar ook bijna alleen bevlogen als deze dicht bij de bijenstal staat. Dat is bij mij dus het geval.jasper-k schreef:ik keek net op imkerpedia bij drachtplanten en dan zie ik bij els en hazelaar een pollen waarde van 1.
of zie ik dat verkeerd?
Tsja, ik ga maar op de bijen af. Op de een of ander manier vinden zij die krokusjes, sneeuwklokjes en hazelaar wel zeer de moeite waard. Ze bevliegen ze echt flink zodra het kan.Bok schreef:Waar gaat dit over. Het is half februari das winter.
- jasper-k
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
- Contacteer:
okay, albert bedankt.
ik ging ervanuit dat de waardes 0-5 weergaven de hoeveelheid en of de kwaliteit ervan.
Zijn er ook waardes bekend die de kwaliteit van stuifmeel weergeven, vorig najaar was er namelijk op het forum ook een discussie van de waarde van maisstuifmeel.
nu zie ik bij pollen ook bij mais een 5 staan de bijen vliegen er dus veel op maar het zegt dus niks over de waarde/kwaliteit voor de bij.
cheers
ik ging ervanuit dat de waardes 0-5 weergaven de hoeveelheid en of de kwaliteit ervan.
Zijn er ook waardes bekend die de kwaliteit van stuifmeel weergeven, vorig najaar was er namelijk op het forum ook een discussie van de waarde van maisstuifmeel.
nu zie ik bij pollen ook bij mais een 5 staan de bijen vliegen er dus veel op maar het zegt dus niks over de waarde/kwaliteit voor de bij.
cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Zowel mais als hazelaar stan bekend als niet hoogwaardig qua eiwitkwalieit, maar als er niks beters te halen is zijn de bijen er heel blij mee.
gr,
m
m
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Voor alles geld, ongeacht de getalletjes die er aan worden toegekend, het moet binnen het vliegbereik liggen van dat moment. Zo worden els en hazelaar bij mijn stand sterk bevlogen terwijl in mijn tuin ( bijen 500m) op crocusen ook de sarcococca (zie elders bij dracht) geen bij te zien is.
ad staals
ad staals