Berend schreef:Deze ervaring van Rene deel ik, hoe meer geel hoe opvliegender...

maar dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten, met hetzelfde effect...

Toen ik les kreeg van een carnicakweker beweerde deze ook dat telkens als hij gestoken werd het een bij was met gele strepen en nooit een mooie grijze

.
En een buckfastimker aan de andere kant van de vallei kreeg daarvan de schuld.
Maar sinds ik zelf met buckfast bijen werk weet ik dat dit onzin is. En een vriend die ook overgeschakeld is naar buckfast houdt nu van de mooie gele koninginnen. Ze kunnen hem niet geel genoeg zijn. En het is nog maar een tiental jaren geleden dat hij echt een afschuw had van alles wat geel was.
Ook de kruisingen leveren geen problemen op als je telkens maar nakweekt van een reinteelt koningin. Ik stond mee aan de wieg van het bevruchtingsstation 'De Lieteberg ' en daar kwamen indertijd vele imkers met buckfast koninginnnen omdat ze een kruising wilden met carnica darren.
En in Duitsland heeft men onderzoek gedaan of carnica koninginnen gekruist met buckfast darren problemen opleverde, en ook daar vond men geen enkel teken van meer agressiviteit.
Het is enkel als je imkers in de buurt hebt wonen met straatbijen en dan nog van een agressieve soort dat standbevruchtte koninginnen problemen kunnen opleveren. Maar hoe meer imkers er zijn met reinteelt koninginnen hoe vroeger je effect van deze imkers vermindert want zij zullen ook zachtaardiger bijen krijgen zonder dat ze het weten.
Op dat vlak heeft de Varroa een positieve invloed gehad. Het heeft vele van deze imkers uitgeschakeld. Er zijn nu enkel imkers overgebleven die echt met hun bijen bezig zijn.