buckfast versus carnica

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
philippart
Contacteer:

buckfast versus carnica

Bericht door philippart »

Goedeavond,

Ik waag mij als nieuweling op een site vol kenners...
Alhier een vraag van een beginneling. Na het volgen van een cursus wil ik starten met bijen.
Ik twijfel (althans ik twijfel niet echt, ben alleen op advies uit van ervaren imkers) tussen de buckfast en de carnica.
Wat is wijsheid om mee te starten als beginnend "imker" ?
Graag jullie advies.
Bok
Contacteer:

Re: buckfast versus carnica

Bericht door Bok »

Ik denk dat dit niet zoveel verschil maakt. Kijk eens naar de verschillen tussen de rassen en kijk waar je bijen komen te staan.
Er zijn natuurlijk verschillen tussen de rassen en ik denk dat het voor een beginner fijn is om een zachtaardig volk te hebben.

Ik zou goed naar mijn mentor luisteren en kijken wat voor volken er binnen je vereniging gehouden worden. Gewoon met een dergelijk zachtaardig volk beginnen dan is in ieder geval je mentor tevreden. Das wel zo handig....

Veel plezier met je keus.
groet,

Peter
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Ik zou iedere beginger aanraaden om met straatbijen te begingen.
De meest vooradige info is daarop gebaseerd en de meest beschikbare info is daarop gebaseerd.
Er zijn toch wel wat verschillen in het jaar door lootsen van een carnica of buckfast volk.
Bovendien gaat er iets mis is dat financieel en prakties makelijker op te lossen met ´normale´bijen.

Carnica´s begingen eerder en overwinteren in kleinere volken maar stoppen eerde met broeden bij het verminderen van dracht (najaar)dan de ´normale´bij.
De Buckfast beging iets later in het voorjaar maar haald die achterstand heel snel in, houd grotere volken aan ook in de winter en broed langer door in het najaar.
beide zijn prima bijen om mee te werken en erg zachtaardig. Ze vragen wel een iets andere benadering dan de gebruikelijke standaard.

heb je dat een aantal jaren ´norm,ale´bijen gedaan is waarschijnlijk een beter moment om over te stappen op een ander ras.

vriendelijke groet

Dominique (Semar)
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Bericht door Dirk C »

Het ras maakt niet zo veel uit.
Belangrijk is inderdaad dat je met rustige bijen kan starten. Als ze zachtaardig en raatvast zijn ben je al een heel eind op weg.
Kijk gewoon naar welke bijen je mentor (imkerpeter of imkermeter) heeft en start met dezelfde bijen én met zijn bedrijfsmethode. Experimenteren kan je later nog voldoende!
Ikzelf zou sowieso met een F1 Carnica of F1 Buckfast starten en niet met straatras.

groeten,
Dirk
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

Ik heb twee straatras volken en een buckfast volk (via zwerm). Daarnaast heb ik de Carnica's meegemaakt bij een imker die 30 volken heeft en de Carnica's op de beginnerscursus. Conclusie: ik hoef geen straatras meer. Bij mij zijn ze veel agressiever dan de B & C en was er nauwelijks opbrengst en trage groei. Omdat de imker vereniging met Carnica's werkt kies ik daar ook voor anders zou het zeker Buckfast geworden zijn.
Plaats reactie