Het pollen van longkruid (Pulmunaria) is zilvergrijs: http://www.bijenplant.nl/photogallery/l ... pollen.jpg
Het pollen van de Spaanse hyacinth en dat van de Ooserse sterhyacinth is blauw; het pollen van de Viburnum tinus (nu ook in bloei) kan er blauwachtig uitzien.
hennie oes
Blauw stuifmeel
Moderator: maartenkleijne
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Blauw stuifmeel
(Tussen twee haakjes. Zouden er wel eens bijen op het longkruid vliegen dan? Ik heb een flink tapijt in de tuin en ik zie er alleen hommelkoninginnen op, soms best vaak. Ik moet er wel bij zeggen dat het longkruidtapijt helemaal in de schaduw ligt.
Bart)
Bart)
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ja Viburnum zat ik gisteravond ook nog aan te denken. Mijn oma heeft een hele grote struik al jaren in haar tuin staan op het noorden. Pas in de namiddag wordt die struik massaal bevlogen. Ik vind het een prachtige struik.
Ik zat idd al erg te twijfelen dat Pulmonaria wel blauw stuifmeel geeft. Longkruid wordt natuurlijk in de eerste plaats bevlogen door hommels, maar vaak toch ook nog wel redelijk door bijen, zowel de gewone als ook varieteiten als bijv de rode. Bezoek aan de smalbladig varieteiten ken ik niet zo goed. Zet ze niet al te droog, en inderdaad in de zon! Komen zeker bijen op af.
Ik zat idd al erg te twijfelen dat Pulmonaria wel blauw stuifmeel geeft. Longkruid wordt natuurlijk in de eerste plaats bevlogen door hommels, maar vaak toch ook nog wel redelijk door bijen, zowel de gewone als ook varieteiten als bijv de rode. Bezoek aan de smalbladig varieteiten ken ik niet zo goed. Zet ze niet al te droog, en inderdaad in de zon! Komen zeker bijen op af.
JP
- Albert Stoter
- Contacteer:
Jaap, inmiddels is http://www.bijenhouden.nl/pagina/drachtplanten_zoek.asp weer actief.Jaap van Assenbergh schreef:Eerst stond er op de website ook een planten gids met bloeitijden etc. Waar is die gebleven?
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Albert,
De link geeft bij mij nog steeds suspended aan.
Petro
De link geeft bij mij nog steeds suspended aan.
Petro
Albert Stoter schreef:Jaap, inmiddels is http://www.bijenhouden.nl/pagina/drachtplanten_zoek.asp weer actief.Jaap van Assenbergh schreef:Eerst stond er op de website ook een planten gids met bloeitijden etc. Waar is die gebleven?