Zoals het gebruik van mottenballen (paradichlorobenzeen) om de wasmot te bestrijden ? In het boek van Flotummaartenkleijne schreef:......En ik elk boek staat ook de informatie die je perse moet weten.
goed boek voor beginners ?
Moderator: Hans van der Post.
Re: goed boek voor beginners ?
Groeten, Willem 

- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ik begrijp uit de reacties dat het een slecht boek is omdat er de raammaat/bak er niet bij staan.
Een boek valt of staat toch niet omdat een kast niet wordt besproken? Waar hebben we het over?
Als je dit wil weten zou je toch eens op verschillende sites moeten kijken daar staat die bewuste kast afgebeeld.
Zal me nog een keer uitsloven............... maar begrijp dat er nu nauwlettend wordt gelezen of er ergens nog een foutje/andere wijze van bestrijden kan worden gevonden.
Ga zo door!
Ben blij dat dit boek "Zelf Bijenhouden" in mijn boekenkast staat om er af en toe stukjes uit te lezen en te leen te geven.
Een boek valt of staat toch niet omdat een kast niet wordt besproken? Waar hebben we het over?
Als je dit wil weten zou je toch eens op verschillende sites moeten kijken daar staat die bewuste kast afgebeeld.
Zal me nog een keer uitsloven............... maar begrijp dat er nu nauwlettend wordt gelezen of er ergens nog een foutje/andere wijze van bestrijden kan worden gevonden.
Ga zo door!

Ben blij dat dit boek "Zelf Bijenhouden" in mijn boekenkast staat om er af en toe stukjes uit te lezen en te leen te geven.

!Hans.
-
- Contacteer:
ik lees alles over bijen wat ik tegenkom
Ook bij de Slegte b.v. kom je vaak leuke oude boeken over imkerij tegen!
Rene

Ook bij de Slegte b.v. kom je vaak leuke oude boeken over imkerij tegen!
Rene
He Paul,als ik zo lees moet je meerder boeken aanschafen en lezen dan heb je alle manieren om bijen te houden
wil gewoon als hobbyis een paar kasten hebben om bij me moestuincomplex de bloemen te bestuiven
en dat boekje wat ik al had is dus niks
maar ik ben niet zo thoerie mens daar leer ik niks van maar van praktijk als ik het zie en hoor dan weet ik het
dus daarom wou ik iemand hebben als leermeester in wijchen
casual een paar kasten hebben is iets te eenvoudig gedacht. Als je een kast of 2 wilt om de volkstuinen te bestuiven en er fijn naar te kijken kun je een heel end komen zonder ingrepen, maar bijen hebben van tijd tot tijd verzorging nodig (voer, water, behandeling tegen varroa, bescherming tegen de elementen) en een volk wil zich voortplanten. En het volk gaat zich voortplanten, of je het wilt of niet, precies in deze tijd van het jaar. Dan is het handig om wat naslagwerken te hebben waar je uit kunt putten. Geen boek vertelt je alles wat je nodig denkt te hebben, of wat je wilt weten. En als een boek X zegt, dan is de kans groot dat de bijen Y doen.
Maar praktijkgericht beginnen kan best: Zoek een imker (http://arnhemvelp.bijenhouders.nl/) die je over een week of 3, 4 een afleggertje of 2 wil geven. Geef ze een goed onderkomen en geniet de rest van de zomer van de volkjes. Zorg dat je een plekje regelt om de volkjes te laten overwinteren en vraag de imker om je te helpen met inwinteren en varroa bestrijding. Weinig moeite, veel lol en je hebt de hele winter om in de boeken te duiken om je voor te bereiden op het seizoen 2012.
grgr
Peter S.
Peter S.
hoi aan zo reaktie heb ik nu wat bedankt voor je info
ik ga op zoek na een imker die me wil helpen hoe het allemaal moet krijg ik honing dat is dan mooi mee genomen
gr paul
ik ga op zoek na een imker die me wil helpen hoe het allemaal moet krijg ik honing dat is dan mooi mee genomen
gr paul
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Jammer dat betreffende imker net de larfjes vernietigd had .Jaap v.Popering schreef:
Wanneer nu in elk boekje staat dat de wasmot niet op zuivere was kan leven , en ik vergeet een bak met kunstraat , en na enkele maanden vind ik die helemaal opgegeten door de wasmot , dan ga ik daarover niet in discussie ,maar zijn er uitzonderingen .
Jaap v P
-
- Contacteer:
Beste medeimkers en info-zoekers.
Eerder heb ik gepleit voor een rubriek waarin we' Bijenboeken' gaan recenseren bekijk dat voorstel onder 'Boeken en bijen'
Voorts een voorstel om te komen tot een "Canon voor Bijenboeken".
Welke b.v 20 boeken moet een bijenliefhebber zeker eens bekeken hebben !! Het idee is enthousiast ontvangen. Nu verdere uitwerking nog.( met behulp van de rubriekbeheerders e.a )
Nu vwb het boekje van Speelziek. Speelziek alias Jan van de Veluwe was indertijd voorzitter en naast het feit dat hij enthousiast imker was konden bijenteelt leraren 'in dienst van het Bijenhuis' niet om dit boekje heen ! Het boekje is mijns inziens best bruikbaar voor de beginner omdat de kernzaken toch wel aan de orde komen. Voor deze tijd is het boekje weinig wervend. Het is voorzien van een plakkerige plastic kaft en de figuren zijn uiterst simpel en in zwart wit.( Als oud docent middelbaar onderwijs en schoolboek- auteur durf ik wel een mening te geven als het gaat om didactiek en educatie.)
Samengevat: Een beginner kan veel opsteken uit dit Groene boekje. Het is gedateerd, weet dat en bekijk altijd de zaak kritisch.
Heldere samenvattingen ontbreken en ook een toets voor wat betreft je theoretische basiskennis ontbreekt. Dat is wel fijn als je je voorbereid op je 'Imkerrijbewijs '!!
Het boekje doet saai aan en ook de lay out is 'Stencilachtig'. Wellicht zou Speelziek 'Stencilartig' zeggen want hij was /is op de Duitse imkerij georiënteerd .
Ook als 'Veluweman', een liefhebber van de korfteelt. Niks mis mee.
Soms kan je bij een afdeling een eigen les boekje krijgen 'home -made'. Je zult zien dat het bekijken van meedere bijenboekjes, hoe oud ze ook zijn, altijd leuk is en er altijd zaken uit op te pikken zijn. Moet een beginneling alles over het Snelgrovebord weten ?
Ik geef het boekje nu een 6.
Eerder heb ik gepleit voor een rubriek waarin we' Bijenboeken' gaan recenseren bekijk dat voorstel onder 'Boeken en bijen'
Voorts een voorstel om te komen tot een "Canon voor Bijenboeken".
Welke b.v 20 boeken moet een bijenliefhebber zeker eens bekeken hebben !! Het idee is enthousiast ontvangen. Nu verdere uitwerking nog.( met behulp van de rubriekbeheerders e.a )
Nu vwb het boekje van Speelziek. Speelziek alias Jan van de Veluwe was indertijd voorzitter en naast het feit dat hij enthousiast imker was konden bijenteelt leraren 'in dienst van het Bijenhuis' niet om dit boekje heen ! Het boekje is mijns inziens best bruikbaar voor de beginner omdat de kernzaken toch wel aan de orde komen. Voor deze tijd is het boekje weinig wervend. Het is voorzien van een plakkerige plastic kaft en de figuren zijn uiterst simpel en in zwart wit.( Als oud docent middelbaar onderwijs en schoolboek- auteur durf ik wel een mening te geven als het gaat om didactiek en educatie.)
Samengevat: Een beginner kan veel opsteken uit dit Groene boekje. Het is gedateerd, weet dat en bekijk altijd de zaak kritisch.
Heldere samenvattingen ontbreken en ook een toets voor wat betreft je theoretische basiskennis ontbreekt. Dat is wel fijn als je je voorbereid op je 'Imkerrijbewijs '!!
Het boekje doet saai aan en ook de lay out is 'Stencilachtig'. Wellicht zou Speelziek 'Stencilartig' zeggen want hij was /is op de Duitse imkerij georiënteerd .
Ook als 'Veluweman', een liefhebber van de korfteelt. Niks mis mee.
Soms kan je bij een afdeling een eigen les boekje krijgen 'home -made'. Je zult zien dat het bekijken van meedere bijenboekjes, hoe oud ze ook zijn, altijd leuk is en er altijd zaken uit op te pikken zijn. Moet een beginneling alles over het Snelgrovebord weten ?
Ik geef het boekje nu een 6.
Over welke editie van welk boek gaat het hier?
"Fransman" is kennelijk een schrijver, geen lezer, vandaar....jomme schreef:Over welke editie van welk boek gaat het hier?
Ik denk een uitgave uit de begin tachtiger jaren, de vierde en laatste druk is van 1996, ziet er keurig uit , plaatjes in zwart/wit maar kleurendruk geeft ook een fikse prijsverhoging. Wordt op beginnerscursussen niet meer gebruikt, daarvoor hebben we het boek van Friedrich Pohl, "Bijenhouden hoe doe je dat?"
Groeten, Willem 

Bedankt Willem,willem schreef:"Fransman" is kennelijk een schrijver, geen lezer, vandaar....jomme schreef:Over welke editie van welk boek gaat het hier?
Ik denk een uitgave uit de begin tachtiger jaren, de vierde en laatste druk is van 1996, ziet er keurig uit , plaatjes in zwart/wit maar kleurendruk geeft ook een fikse prijsverhoging. Wordt op beginnerscursussen niet meer gebruikt, daarvoor hebben we het boek van Friedrich Pohl, "Bijenhouden hoe doe je dat?"
Ah, we spreken niet over hetzelfde

ik heb ook het 'Werkboek bijen houden' van Speelziek en dit dateert van 2004...