Ik heb een probleem. Ik heb sinds 2 weken bijen op mijn dakterras. Ze zitten in mijn muur en gisteren zat er 1 in huis. Vreemd. Want ik heb een erg goed geisoleerd huis en nergens gaten of spleten waar ze doorheen kunnen komen.
Ik heb een verschrikkelijke fobie voor wespen en bijen. Ooit als klein kind 12 keer in de nek gestoken doordat er 1 in mijn haren vast zat (wesp). Ik kreeg ook een allergische reactie en sindsdien ben ik echt (voor jullie misschien onbegrijpelijk) echt bang. Ook heb ik twee jonge katten en als die er 1 in de mond nemen, kan het hun dood betekenen. Ik durf mijn dakterras niet meer op en kan maar 1 raam met hor opendoen. Geef mij slangen, kikkers, muizen en wilde paarden... voor viervoeters geen enkele angst. Maar hoor ik gezoem verander ik in een rondgillende over volle terras springende mafkees.

Het zijn 'slome' bruine bijen. Lijken op een bromvlieg maar dan met haar en hele lichte strepen. Ik ken ze niet. Ik ken alleen de bekende zwart/gele harige.
Mijn vriend heeft gekeken (want ik ben chicken) en ze vliegen in kleine gaatjes in de muur en onder onze dakrand van de uitbouw (hout). Ik heb geen idee of het solitaire bijen zijn die als groep een eigen nestje hebben of dat er nu honing wordt gekweekt door een zwerm in mijn spouw.
Eén ding is zeker: ze moeten echt weg. Want ik durf niet naar buiten. Durf geen ramen open te doen en ben als de dood dat 1 van mijn katten er 1tje pakt en gestoken wordt. Eén van mijn katten heeft astma en is zeer gevoelig en wellicht net als ik allergisch.
Wat is jullie advies? Wie kan mij helpen? Hoe kom ik van ze af?
Grt,
Ellen