Volk plotseling zeer agressief

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
chrisjansen
Contacteer:

Volk plotseling zeer agressief

Bericht door chrisjansen »

Een voorheen zeer rustig volk is zeer agressief geworden. Ze vallen tot op 20 mtr van de kast aan. Tijdens het darrenbroed snijden (3delig raam) wilde een vriendin helpen. Liet echter het stuk darrenraat waarop de koningin zat in de kast vallen. Ik heb het stuk raat verwijderd en, gezien de verstoring in de kast, niet meer naar de koningin gezocht maar onmiddelijk de kast gesloten. Heeft iemand dit al eerder meegemaakt en zo ja: hoe lang kan zoiets duren. Moet ik toch nog op zoek naar de koningin (gezien de onrust heeft dat niet mijn voorkeur) of moet ik het maar een weekje aankijken (tot de volgende ronde darrenraat snijden?)
Graag advies.
Arnold
Contacteer:

Re: Volk plotseling zeer agressief

Bericht door Arnold »

kan ook door het warme weer dat ze zeer agressief worden. had/heb ik ook last van. mocht het na de warmte nog aanhouden dan andere koningin erin. misschien is met het vallen van het darrenraat de koningin buiten de kast gevallen. waardoor het volk moerloos is?

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst
marcv
Contacteer:

Bericht door marcv »

Ik zou een weekje wachten. Als er bij de volgende controle doppen blijken te zijn, dan eerst kijken of je eitjes ziet (of de koningin zelf) vóór je de doppen wegbreekt.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Het is niet onbegrijpelijk dat een volk na regelmatig darrenraat verwijderen en raat laten vallen agressief wordt. Dit rommelen in de volken maakt ze chagrijnig. Darrenraat maken ze niet voor niets. Ze koesteren die cellen, veel meer dan werksterbroed. Je roept dus het onheil zelf af door de ingrepen. Als je de bijen rustig wilt houden, moet je ze met rust laten en gun ze hun darrenraat. Bij een goede overige bestrijding van varroamijten is dat darrenraat snijden ook niet erg nuttig.
Albert de Wilde
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

wilde schreef:Bij een goede overige bestrijding van varroamijten is dat darrenraat snijden ook niet erg nuttig.
Al vang je niet veel varoa, het is wel een zeer goede indicator. De mijtenval tellen op de plank wordt tegewoordig als een slechte meet methode betiteld.
Vorig jaar heb ik per volk 5 keer een darrenraat gekopt en de mijten geteld, de hoogste score was 3, door deze lage telling had ik besloten geen verdere varoa bestrijding te doen. Ik laat natuurlijk wel de darren broed langs de randen uitlopen. Deze volken zijn sterk op 1 BK uit de winter gekomen, ik heb slechts een enkele mijt op de plank gevonden.

Maar ik heb maar 3 volken, als je er 20 of meer heb dan wordt het koppen wel erg bewerkelijk en een smeerboel als je de mijten wil tellen. :?

Beging April is de dracht snel en overvloedig van start gegaan, de bijen waren direct niet te genieten. De warmte, de snelheid, het rommelen in de volken en waarschijnelijk een koolzaad veldje verderop, geeft ik gezamelijk als oorzaak van het agressief gedrag.

Groetjes
Plaats reactie