Onze imkersgereedschappen zoals voerbakjes, kastbeitels, bijenpakken, handschoenen. etc komen veelal uit het buitenland.
Kennelijk is de grotere markt van imkers daar commercieel aantrekkelijk.
Na ervaringen met de Nederlandse imkerij is mij gebleken dat we meer neigen naar de Duitse informatie dan die van de Franse- of Italiaanse. Is hier het taalprobleem de oorzaak ?
Hoe dan ook zie ik veel producten van Thomas, Nicot, Lega etc. langskomen. Werp de blik dus ook eens naar elders desnoods naar China en Rusland indien daar goede imkersmaterialen zijn.
Ik zou willen pleiten voor:
1. Een test van een veelgebruikt imkersproduct b.v "de Voerbak" Publicatie daarvan in het maandblad en/ of deze site
Je krijgt dan een net als bij de Consumentenbond een onbevooroordeelde, objectieve mening over het product Tevens kan zo'n test de producent feedback geven zodat hij zijn product kan verbeteren. Een echte win-win situatie managers !!

2. Artikeltjes over de fabrikanten.
Wie zitten er achter de producten als slingers en raampjesdraad? Een bedrijfsvisite met foto's en een verslag lijkt mij aantrekkelijk voor het blad en voor U beste imker.
3. Kunnen we een tuinhuisjesproducent of Ikea zo gek krijgen een bijenstal in elkaar te zetten ??
Een doe hetzelfpakket, sleuteltje erbij

Een eenvoudig bijenstalletje is het behoud van je kasten zeker in zompig Nederland ! Ook de naden van de veelgeprezen Spaarkast, die zo lekker water aanzuigen, blijven zo langer behouden !
Ik wil in ieder geval vast een lans breken voor een eenvoudig product/ hulpmiddel van Franse ( inventieve) makelij om bodem en broedkamer aan elkaar vast te houden. Hoe kan ik daarvan nu een foto plaatsen ?
P.S Ik heb in de tijd dat ik nog 'jong en mooi was

Wat vinden de mede imkers in deze 'Koninklijke Kunst' van mijn ziele-roerselen ??