Deze week moet ik in meerdere kasten doppen breken. ik heb geleerd dit vanaf 17.00 uur te doen.
Als het slecht/koud weer is. Kan het dan de hele dag?
Er zal dan niet gezwermd worden of zie ik iets over het hoofd?
Groeten
Gerard
doppen breken
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: doppen breken
Zelf luister ik de dag voor het breken. Heb 1 mei 3 kunstzwermen gemaak, en van de eerste was eergisteren de eerste moer uitgelopen. Heb gistermiddag de doppen gebroken, tegen 1700 uur. nog één moerdop was verder OK, de rest van de poppen was nog wit. Mij is vroeger geleerd, dat het na 16 uur zou moeten, en 17 uur is dus correct. Met slecht weer, als het koud is, waait en soms regent kan het mi ook best wat eerder op de middag. Hoewel de dames soms rare dingen doen...
Bij de andere 2 hoor ik nog niets en doe ik ook nog niets. Tot de 16e dag maak ik me nog geen zorgen.
In alle 3 kasten heb ik op één raam een stuk of 4 á 5 doppen laten staan, de rest was al veel eerder verwijderd. Scheeld veel zoek en graaf werk in een volk.
Jannes
Bij de andere 2 hoor ik nog niets en doe ik ook nog niets. Tot de 16e dag maak ik me nog geen zorgen.
In alle 3 kasten heb ik op één raam een stuk of 4 á 5 doppen laten staan, de rest was al veel eerder verwijderd. Scheeld veel zoek en graaf werk in een volk.
Jannes
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: doppen breken
Imkeren is geen exacte wetenschap. Zo kun je niet met zekerheid zeggen dat er na 17.00 uur geen zwerm meer afkomt na het doppen breken. Maar ik heb al meerdere keren overdag doppen gebroken van een volk waar toch geen zwerm van afkwam. Het heeft veel te maken met de toestand van het volk, overbevolkt, of aan de kleine kant, zwermstemming of juist niet.