aardappelbloemen
Moderator: maartenkleijne
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: aardappelbloemen
Ik teel aardappelen op mijn volkstuin en daar is het verplicht om tegen phytophtora te spuiten. Niet spuiten betekent inderdaad weinig tot geen of rotte aardappelen. Bij het spuiten of daarna dan blijven de coloradokevers en de larven daarvan in ieder geval leven. Deze haal ik handmatig weg omdat ik slechts een klein stukje hoef te onderhouden. Maar er zijn tuinders op ons perceel, die wel degelijk hiertegen spuiten omdat het anders te veel werk is om de ze kever te bestrijden. En ook hierbij geldt: niet bestrijden betekent hele aardappelplant opgegeten en weinig (kleine) tot geen aardappelen.
Met vriendelijke groet,
Wim
Wim
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:

Aardappel en Tomaat zijn beide leden van de omvangrijke nachtschadefamilie. Beide soorten komen van oorsprong uit Bolivia en Peru (het Andesgebergte). Om haar voedingswaarde verscheepten Spanjaarden haar in de 16e eeuw naar Europa, maar lieten na de bestuivers mee te nemen. Van de talloze cultivars van de Aardappel (Solanum tuberosum L.) zijn de bloemen volkomen gedegenereerd en kunnen niet meer tot vruchtzetting komen; de plant kan zich alleen nog vegetatief vermeerderen via de wortelknol. Nectar biedt de bloem niet en het weinige pollen is volkomen steriel en heeft nauwelijks nog voedingswaarde. Bestuivers tonen dan ook weinig interesse, hoe rijk een veldje ook in bloei kan staan. Noodzaklelijke bespuitingen van de vaak prachtig bloeiende veldjes hebben dan ook nauwelijks nadelige gevolgen voor bijen.
hennie oes
Wel, dit vind ik nu eens eens een mooie uitleg. 

- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Ik heb aardappelen, die wel degelijk vruchtvorming hebben. Op deze manier worden er tch ook nieuwe rassen gekweekt? oIk heb nog nooit van het zaad daarvan nieuwe aardappelen proberen te telen, maar kan dat wel eens proberen.
Met vriendelijke groet,
Wim
Wim
-
- Contacteer:
En toch Hennie vlogen de bijen op die bloemen van de aardappels terwijl ze rijkelijk konden profiteren daarnaast van de nectar en de pollen van het mosterdzaadOude Essink schreef: Nectar biedt de bloem niet en het weinige pollen is volkomen steriel en heeft nauwelijks nog voedingswaarde. Bestuivers tonen dan ook weinig interesse, hoe rijk een veldje ook in bloei kan staan.
hennie oes
Konden de bijen praten dan zou ik het hun kunnen vragen , waarom ???

gr.
roger
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Roger,
Ben blij met jouw waarneming!! Ik deed uitgebreid onderzoek aan het begin van dit millennium en spreek over:
Ik zit hier (Betuwe) niet in een aardappelteeltgebied; misschien heb jij een nieuwe cultivar in de buurt, die anders reageert. Met cultivars is mijn ervaring, dat deze er doorgaans voor bijen niet beter op worden; voorbeelden daarvan zijn Koolzaad en Mais. Ik voor mij heb op de aardappel wel sporadisch bijen zien zoeken, maar echt met meerderen fourageren (d.w.z. door speurbijen via de dans naar die dracht toegelokt): nee, dat ken ik niet. Op de witte vlier, zit ook wel eens een bij maar om nu van een drachtplant te spreken, gaat mij te ver. Het bespuiten van een Vlier zal toch ook geen aanleiding geven tot massale vergiftiging van bijen.
Ben blij met jouw waarneming!! Ik deed uitgebreid onderzoek aan het begin van dit millennium en spreek over:
;talloze cultivars van de Aardappel (Solanum tuberosum L.)
Ik zit hier (Betuwe) niet in een aardappelteeltgebied; misschien heb jij een nieuwe cultivar in de buurt, die anders reageert. Met cultivars is mijn ervaring, dat deze er doorgaans voor bijen niet beter op worden; voorbeelden daarvan zijn Koolzaad en Mais. Ik voor mij heb op de aardappel wel sporadisch bijen zien zoeken, maar echt met meerderen fourageren (d.w.z. door speurbijen via de dans naar die dracht toegelokt): nee, dat ken ik niet. Op de witte vlier, zit ook wel eens een bij maar om nu van een drachtplant te spreken, gaat mij te ver. Het bespuiten van een Vlier zal toch ook geen aanleiding geven tot massale vergiftiging van bijen.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Dit bedrijf zaait regelmatig aardappelen om nieuwe rassen te kweken . Aardappelen uit zaad geteeld zijn niet hetzelfde dan de aardappel waar men het zaad van geoogst heeft .
Kijk onder Eetbare knollen - aardappelen .
http://www.vreekenszaden.nl/
Jaap v P
Kijk onder Eetbare knollen - aardappelen .
http://www.vreekenszaden.nl/
Jaap v P
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Zijn daar speciale nog vruchtbare rassen voor beschikbaar en hoe komt de bestuiving van het ene ras naar het andere tot stand?
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
hallo aan de imkervrienden,
mijn bijen zitten er middenin, en ze vliegen er massaal op, het soort aardappel weet ik niet, maar het zullen bintjes zijn denk ik. Of het schade berokkent aan de bijen als ze sproeien, weet ik nog niet, voorlopig heb ik nog niets gemerkt, maar ik laat mijn honing elk jaar onderzoeken in het labo in Gent, dus dit zal ik dit jaar ook doen. Er is anders voldoende dracht bij ons in de buurt, maar dat interesseert hen voorlopig niet, raar, ze doen toch hun zin.
Zeker bedankt voor de reacties,
mijn bijen zitten er middenin, en ze vliegen er massaal op, het soort aardappel weet ik niet, maar het zullen bintjes zijn denk ik. Of het schade berokkent aan de bijen als ze sproeien, weet ik nog niet, voorlopig heb ik nog niets gemerkt, maar ik laat mijn honing elk jaar onderzoeken in het labo in Gent, dus dit zal ik dit jaar ook doen. Er is anders voldoende dracht bij ons in de buurt, maar dat interesseert hen voorlopig niet, raar, ze doen toch hun zin.
Zeker bedankt voor de reacties,

-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Ik zal daar navraag naar doen bij iemand die in het verleden aardappelen gezaaid heeft . Wel is mij bekend dat in de zeventiger jaren er bij de ; Furore "er veelal zaadbolletjes aan kwamen .Oude Essink schreef:Zijn daar speciale nog vruchtbare rassen voor beschikbaar en hoe komt de bestuiving van het ene ras naar het andere tot stand?
Jaap v P