Eerst heel kort de geschiedenis van het volk.
Het gaf op 22 april een zwerm (!!!). Die had ik dus niet zien aankomen. Een dag later vond ik de moer ergens in de stal, omringd door een treurig kluitje bijen. Ik weet zeker dat zij het was, omdat ik haar gemerkt had. Ik denk dus dat het volk is teruggeslagen op de kast. het volk bleef dus zeer groot.
Doppen gebroken, jonge moer netjes aan de leg gegaan.
Vandaag kast geïnspecteerd. Vol met gesloten doppen. Toch is de moer gewoon aan de leg. Nauwelijks (belegde) darrenraat (laat staan verzegeld). De doppen bevinden zich aan de randen van de raten. Het zijn dus zwermcellen en geen redcellen. Er is overigens ruimte zat. Het gaat hier namelijk om een lattenkast van een meter lang die de dames volledig tot hun beschikking hebben. Het nest is evenmin verhoningd. Nee echt, ruimte zat.
Ik heb maar een koninginnenafleggertje gemaakt, in de hoop dat het volk de komende maand de lindedracht wil binnenhalen. Bovendien wilde ik het volk graag onder controle houden.
Maar wat is hier aan de hand? Zwermneiging? Of een stille moerwissel? Heb ik juist gehandeld door de koningin eruit te halen?

Ik hoop dat iemand hier iets verstandigs over wil zeggen. Bedankt alvast!
Groet,
Bart