Zwerm kwijt.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Helena H.
Contacteer:

Zwerm kwijt.

Bericht door Helena H. »

Vrijdag vloog een grote zwerm uit mijn kast de snelweg over. (Geluidscherm; 7 m., spoor en HSL.) Dus kwijt.
Wat voor ellende kan een zwerm veroorzaken in ons dichtbevolkte land?
B.v. allergische mensen die gestoken worden of menen gestoken te zijn?
Kan de eigenaar, indien bekend, aansprakelijk gesteld worden?
Ik wilde de zwerm graag terug, maar durfde niet aan de bel (politie?) te trekken.
felix
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Zwerm kwijt.

Bericht door felix »

ik heb exact het zelfde voor gehad.. zwerm ging over de Leie heen. :( ik denk niet dat er een probleem kan zijn, het kan volgens mij niet echt bewezen worden dat het de jouwe was. je kunt alleen maar hopen dat de zwerm door een andere imker wordt gevangen, in de vrije natuur/stad geef ik hem weinig kans op overleven.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Helena,

Nee het is niet leuk als een zwerm verdwijnt, vooral als je er bij bent.
Ben er ook wel eens een kwijt geraakt als ik op school was en de bijen hadden ondertussen stoute plannen.
Maar dat was dan op het platteland, en dus vond ie dan vaak wel een plek in een dikke holle eikenboom.
Daar krijg je hem vervolgens nooit weer uit.
Hij bouwt er raat in en probeert voldoende voorraad voor de winter op te bouwen.
Dat lukt hem meestal niet en dus haalt ie het voorjaar meestal niet, laat staan dat ie zijn eigen varroa mijten kan bestrijden...
In de stad zou het zo kunnen zijn dat hij ergens een kunstmatige holle ruimte (hoekje in een oud schuurtje, spouwmuur, groot uitgevallen mezennestkast) vindt en daarin doorgaat, dus raat bouwt, of dat een imker hem schept.
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat zo'n zwerm overlast veroorzaakt (denk dat ie meestal een plekje vindt of geschept wordt en dus dat het niet zo ver komt dat ie overlast veroorzaakt)
In elk geval nu wel de boel nalopen om nazwermen te voorkomen (doppen breken en als er geen koningin uitloopt dan het volk op tijd zetten, raam eitjes inhangen als er geen rijpe dop in zit en na 13 dagen weer doppen breken).
Misschien beter straks de nieuwe jonge moer maar te knippen en 'm passant even een rugnummer (merkje) te geven zodat ie makkelijk vindbaar is in de kast, om dit soort grappen te voorkomen?

Groet,

Freek
Laatst gewijzigd door Freek op ma 13 jun 2011, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
TubaLeoVoet
Contacteer:

Bericht door TubaLeoVoet »

Helena H. schreef: ...
Kan de eigenaar, indien bekend, aansprakelijk gesteld worden?...
In België wel. Burgerlijk wetboek artikel 1385 gaat over de aansprakelijkheid van de eigenaar van een dier dat rechtstreeks of onrechtstreeks schade berokkent. Wie lid is van een bijenvereniging is daarvoor wel verzekerd.

en zoals Felix al zei, ze hebben waarschijnlijk buiten misschien een rugnummer van de koningin, niet echt jou identiteitsbewijs bij, en ze zullen nooit meer naar jou kast terugkeren.
jan o.
Contacteer:

Bericht door jan o. »

Waarvoor bent u bang om aansprakelijk te worden gesteld?
Als er een kat in de boom zit bellen ze de brandweer en de krant brandweer blij en de krant heeft nieuws.
Zwerm in de boom brandweer blij de plaatselijke imker blij en de buurt heeft ook weer wat te vertellen.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

TubaLeoVoet schreef:
Helena H. schreef: ...
Kan de eigenaar, indien bekend, aansprakelijk gesteld worden?...
In België wel. Burgerlijk wetboek artikel 1385 gaat over de aansprakelijkheid van de eigenaar van een dier dat rechtstreeks of onrechtstreeks schade berokkent. Wie lid is van een bijenvereniging is daarvoor wel verzekerd.

en zoals Felix al zei, ze hebben waarschijnlijk buiten misschien een rugnummer van de koningin, niet echt jou identiteitsbewijs bij, en ze zullen nooit meer naar jou kast terugkeren.
:evil: knape aanklager die kan bewijzen dat het jou zwerm was.
Tegen de tijd dat het voor het gerecht komt is de zwerm allang klaar voor de winter.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door renske »

jan o. schreef: Als er een kat in de boom zit bellen ze de brandweer en de krant brandweer blij en de krant heeft nieuws.
Zwerm in de boom brandweer blij de plaatselijke imker blij en de buurt heeft ook weer wat te vertellen.
Nou, de brandweer hier komt niet voor een zwerm hoor, te gevaarlijk! Zelfs als we aanbieden dat zij alleen maar de kraan hoeven te besturen en wij in het bakje naar boven gaan en we hen een pak aanbieden, willen ze het niet doen. Wel voor 1 kat, maar niet voor 15000 bijen! En ik heb hier veel hoge bomen en de dames zoeken altijd het topje op, helaas!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Plaats reactie