nogmaals onzin!TubaLeoVoet schreef:???
Op alle bijeenkomsten die ik al heb meegemaakt, en op de beginnerscursus over honingbehandeling, drukken ze er allemaal op dat niet geroerde honing niet verkoopbaar is. Misschien zijn Belgen wel kieskeuriger met wat ze op hun boterham willen smeren dan Nederlanders ?
Het gaat vooral om het uitzicht, en niet over de kwaliteit. over gisting heb ik ook nooit gesproken. Als de honing grof kristalliseert, krijg je geheid kwade klanten die beweren dat je suiker onder de honing hebt geroerd.
Dat is wat ik altijd en overal hoor hier bij ons.
schiften is als het vet/olie zich van het water/vocht in bv. een saus saus zich van elkaar gaan afsplitsen heeft dus niets met honing te maken.
Honing bevat geen olie/vet en KAN dus niet gaan schiften.
je kunt als de bijen op meerdere bronen bezig zijn geweest wel krijgen dat ze door verschillende soortelijk gewicht in de honingen op elkaar gaan drijven,op te losen door eens te roeren (tijdelijk).
het rijpen (enige tijd in een vat laten staan) maakt de honing niet beter maar slechter (Wat betreft water gehalte), honing is hygroscopisch. ze trekt vocht uit de lucht aan. De honing zal in de rijper meer vocht aantrekken dan in een pot en het water gehalte loopt dan IETS op.
Vroeger dacht men dat je met rijpen het vocht gehalte omlaag bracht bij onrijpe honing.
onrijpe honing schift niet maar gaat gisten (smerig gezicht, alcohol lucht).
het beste verkoopt hiér vloeibare honing, beter dan welke gekristalizeerde ook (creme honing inbegrepen).
Grove kristalen zijn lastiger te verkopen dan fijne kristalen, nogmaals warm water badje.dit is echter een natuurlijk fenomen.
Als imker zul je veel voorlichting moeten geven over honing (er gaan de raarste verhalen rond).

als het je puur om het showen van dit mooie product gaat is er niets beters dan vloeibare honing in zijn verschillende kleuren van water helder via amber tot donkerbruim.
je bouwt over de jaren een klantenkring op en die kunnen verschillende wensen hebben, raathoning, vloeibaar, creme of zoals bij mij vaak het geval ´raw´met zo min mogelijk ingrepen en handelingen na het slingeren.
als alle belgen alleen maar creme honing willen zijn mischien de nederlanders wel het meest lastig? in ieder geval je hebt liefhebbers van alle verschilende vormen van honing (hier in amsterdam dan )

ja wat je hoort hoeft niet altijd te kloppen, zowel hier als in belgië als je lang meeloopt in het imkeren zul meer verhalen horen die iedereen binnen een bepaalde groep meezingt, bv (Open bodem ventilatie of gesloten) het lastige van imkers is dat ze van natuure nogal koppig/eigenwijs kunnen zijn en hun mening niet snel zullen wijzigen maar eerder vasthouden aan wat zij vinden/geloven dat het beste is voor hun of hun bijtjes.
Ik raad je aan om te doen wat jouw het beste lijkt en eventueel eens te expirenementeren (als je het per se zeker wilt weten) want een ding is zeker imkers zijn het ZELDEN met elkaar eens.
sterkte in je imker cariëre.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)