De ontwikkeling in de "reageerbuis" gaat ook door.
De eerste anderen lopen uit. Het ziet er weer mooi uit, lang en wespig. Ze kleuren verder naar een donkerig bruin vaak met gouden randjes op de rugplaten het dichtst bij de romp.
Hiermee ben ik het oneens. Het grote voordeel van het gebruiken van een starter is dat je de teelt kunt starten op het moment dat jij dat wilt. Dit betekent ook dat je veel eerder jonge koninginnen ter beschikking kunt hebben. Bij het gebruik van een verzamelbroedaflegger, dien je eerst tenminste negen dagen te wachten voordat je met de teelt kunt beginnen. Als ik het stukje van jou lees, wacht jij zelfs 18 dagen (2 x 9). Mijn eerste teelt start ik meestal de dag voor Koninginnendag. Dan heb ik jonge koninginnen op 11 mei en jonge bevruchte moeren zo rond eind mei. In jouw geval zou ik pas kunnen gaan telen op 8 mei en heb dus pas moeren rond 20 mei. In het eerste geval heb ik dan al bevruchte moeren.Voor een eerste serie heb ik dit jaar gebruik gemaakt van een starter. Het was ook de laatste keer, ik zie het nut er niet van in, het is veel extra gedoe en gemanipuleer. Een goed gevulde broedaflegger (met vliegbijen) waarin 2 x doppen gebroken zijn doet het net zo goed en is veel harmonieuzer.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten