Zwerm wil weer zwermen
Moderator: Hans van der Post.
Zwerm wil weer zwermen
Afgelopen woensdagavond hebben we een zwerm geschept.
We hebben ze meteen in een zesraamsbakje laten ploffen en s'avonds laat weer opgehaald en met de vliegplank open op de stal gezet.
Nou wou ik gistermiddag even gaan bijvoeren, zag ik tot mijn grote verbazing dat het hele volk in de afrastering hing (ongeveer een halve meter bij de kast vandaan).
Ik heb geprobeerd ze zo goed mogelijk weer met een plankje in de kast te vegen maar dat lukt maar deels, dus heb ten einde raad de bak met een geimproviseerd afdakje (het begon te regenen) naast de rest van de zwerm (of baard) gezet
Omdat de bijen al wel flink met het bijvoer bezig waren hoopte ik dat ze alsnog weer in de kast zouden gaan trekken.
Na even te hebben gewacht hadden we de indruk dat ze inderdaad de kast weer introkken.
Omdat ik weg moest had ik me voorgenomen om s'avonds nog even weer te gaan kijken.
Ik ben om 22.30 uur nog even wezen kijken en alle bijen waren weer terug in het kastje waarop ik de vliegplank heb afgesloten.
Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?
We hebben ze meteen in een zesraamsbakje laten ploffen en s'avonds laat weer opgehaald en met de vliegplank open op de stal gezet.
Nou wou ik gistermiddag even gaan bijvoeren, zag ik tot mijn grote verbazing dat het hele volk in de afrastering hing (ongeveer een halve meter bij de kast vandaan).
Ik heb geprobeerd ze zo goed mogelijk weer met een plankje in de kast te vegen maar dat lukt maar deels, dus heb ten einde raad de bak met een geimproviseerd afdakje (het begon te regenen) naast de rest van de zwerm (of baard) gezet
Omdat de bijen al wel flink met het bijvoer bezig waren hoopte ik dat ze alsnog weer in de kast zouden gaan trekken.
Na even te hebben gewacht hadden we de indruk dat ze inderdaad de kast weer introkken.
Omdat ik weg moest had ik me voorgenomen om s'avonds nog even weer te gaan kijken.
Ik ben om 22.30 uur nog even wezen kijken en alle bijen waren weer terug in het kastje waarop ik de vliegplank heb afgesloten.
-
- Contacteer:
Re: Zwerm wil weer zwermen
Hoi Stinger.
Wat je schrijft is mij ook eens overkomen,en dit was bij mensen die een dakterras hadden waar de zwerm hing ,de tweede maal hem in de kast krijgen was moeilijker vanwege de plaats waar hij ging hangen.Nu neem ik een kastje en veeg het altijd uit met een top gras zodat er een andere geur in het kastje zit,ten tweede laat ik hem een hele dag koel staan en dan de volgende avond laat doe ik de vliegplank open,maar geef hem na drie dagen als er niet zoveel dracht is pas een jampotje suikerwater .
Groetende Thijs
Wat je schrijft is mij ook eens overkomen,en dit was bij mensen die een dakterras hadden waar de zwerm hing ,de tweede maal hem in de kast krijgen was moeilijker vanwege de plaats waar hij ging hangen.Nu neem ik een kastje en veeg het altijd uit met een top gras zodat er een andere geur in het kastje zit,ten tweede laat ik hem een hele dag koel staan en dan de volgende avond laat doe ik de vliegplank open,maar geef hem na drie dagen als er niet zoveel dracht is pas een jampotje suikerwater .
Groetende Thijs

-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 7
- Contacteer:
Ik heb dat ook een keer gehad. Ik las toen ergens dat als je een raam open broed van een ander volk in de kast hangt waar de zwerm in komt, de bijen niet zo snel de kast verlaten, omdat ze direct het broed gaan verzorgen. Ik heb dit later een paar keer uitgeprobeerd en de zwermen bleven netjes in de kast.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Erik
www.imkerijerik.nl
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hoi,
Uit je verhaal begrijp ik dat je bent gaan bijvoeren.Dit is nou precies niet wat je moet doen bij een
zwerm.
Zwermen(mits geen hongerzwerm)hebben altijd genoeg voer bij zich om de eerste dagen door te komen.Toch voeren is er om vragen of de zwerm weer vertrekt.
Zelf voer ik pas als ik zie dat de zwerm aan het bouwen is geslagen en/of de eerste cellen heeft belegt om zeker te zijn dat ie er niet weer vandoor gaat.
Petro
Uit je verhaal begrijp ik dat je bent gaan bijvoeren.Dit is nou precies niet wat je moet doen bij een
zwerm.
Zwermen(mits geen hongerzwerm)hebben altijd genoeg voer bij zich om de eerste dagen door te komen.Toch voeren is er om vragen of de zwerm weer vertrekt.
Zelf voer ik pas als ik zie dat de zwerm aan het bouwen is geslagen en/of de eerste cellen heeft belegt om zeker te zijn dat ie er niet weer vandoor gaat.
Petro
Stinger schreef:Afgelopen woensdagavond hebben we een zwerm geschept.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Als je oefenen wilt in het scheppen van zwermen, dan moet je een zwerm direct gaan voeren. Dan kun je er vergif op innemen dat de zwerm weer vertrekt. Dus eerst met rust laten. Je wilt snel te veel doen, in dit geval is niets doen beter. Wel goed in de gaten houden, zoals Pedro schrijft.
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Stinger,
Ik denk dat het kastje volkomen maagdelijk en ongebruikt was. Klopt dat?
Bart
Ik denk dat het kastje volkomen maagdelijk en ongebruikt was. Klopt dat?
Bart
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Ik heb dezelfde ervaring met zwermen die er al wat langer hangen. Je hebt deze zwerm later op de middag geschept. Waarschijnlijk hing die er dus al een paar uur. Mijn verklaring is dat als de zwerm er al wat langer hangt ze mogelijk al een interessante plek gevonden heeft om zich te vestigen. Ik heb mijn kasten op drie verschillende plaatsen staan en ik zet zo'n zwerm dan zo ver mogelijk van de plaats waar ik ze geschept heb.
Het is maar een theorie.
Jos
Het is maar een theorie.
Jos
Reactie voor Bart,
Het kastje is al meerdere jaren in gebruik, wel is het dit voorjaar opnieuw geschilderd.
Het kastje is al meerdere jaren in gebruik, wel is het dit voorjaar opnieuw geschilderd.
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Jammer. Daar gaat mijn theorie. Ik heb het verschillende keren meegemaakt met ongebruikte korven namelijk, dat de zwerm er weer uit wilde. Met gebruikt materiaal overkomt het het me nooit.
Groet,
Bart
Groet,
Bart
Even met een pluk vers gras de binnenkant poetsen.Bart de Coo schreef: Ik heb het verschillende keren meegemaakt met ongebruikte korven namelijk, dat de zwerm er weer uit wilde. Met gebruikt materiaal overkomt het het me nooit.
Groeten, Willem