Knibbel, knabbel knuisje... Wie knabbelt aan mijn huisje ?
Wel in Frankrijk kan dat knabbelen desastreuse gevolgen aannemen. Zo ontdekte ik in en op de boomstammen waar ik mijn kasten op had staan een heééééle grote kever. Nog nooit gezien. Toch maar even een leuke foto gemaakt. Toen ik met een Fransman sprak en ik de foto liet zien verstijfde hij. "Tuer imediatement c'est une capricorne !

Het ging mij dagen."..
Capra is bok... oh
een boktor dus !
Ik liet hem de plek zien en we zijn toen op jacht gegaan naar deze apparaten. Ze bewegen heel traag en zien er met zo'n bepansering een beetje Jurrasic park achtig uit.
Deze beestjes zijn nog niet zozeer de boosdoeners maar
de larven met keiharde kaken die
duimdikke gaten boren in je hout !! Xylofene riep de Fransman, je moet je hout daarmee insmeren en of inspuiten. Ik hoop niet dat ze in mijn gebinten zitten.
Mijn Engelse buurman in France noemde de larven de
"Deathwatch" en terecht ,je moet de larven 's nachts horen tikken ( als je ze hebt dus). Hij bleek ze te hebben !!
Ze slaan met hun gewapende kop de kaken tegen het hout en dat kunnen ze heel lang volhouden totdat het huisje is 'opgeknabbeld'.
Ja, je maakt wat mee in France maar ik zal ook een paar mooie onschuldige beestjes laten zien onder de titel:
"DE BIJEN EN HAAR VRIENDEN"