Nog maar een keer over moeren invoeren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Nog maar een keer over moeren invoeren

Bericht door Oude Essink »

Het blijft een boeiend onderwerp :!: :!:
Over het algemeen kun je stellen, 1. dat onbekende (pas ingevoerde-) moeren vooral door de vliegbijen worden lastig gevallen; welke methode je ook kiest (ingewikkeld of minder complex) zorg, dat binnenkomende vliegbijen niet onmiddellijk met een nieuwe moer worden geconfronteerd; invoeren dus bij jonge bijen of als er meer bakken zijn: invoeren in de bovenste bak; 2. in het vroege voorjaar en aan het einde van het seizoen nemen bijen snel een nieuwe moer aan; meestal is een pufje rook of een snuifje lavendelgeur of een snufje custardpoeder (dit alleen om even af te leiden van de normale nestgeur) al genoeg om zonder problemen een moerloos volk van een nieuwe moer te voorzien.

Afbeelding
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Essink,

Ik vindt het heel interessant.
Bijgevoegde url http://www.buckfastteeltgroepdehoven.we.bs/invoeren.htm zegt me dat het wat minder handig was het kooitje te verwijderen, ik zag het als slechts een kleine ingreep omdat alleen de dekplank eraf hoefde, echter zoals ik hier lees schijnt een koningin die nog maar 2 dagen in een volk rond loopt schijnt er onrustig van te kunnen worden.

Wat betreft de geur, dit heb ik toegepast ik heb een stoot rook meegegeven een tel alvorens het inhangen van het kooitje met de koningin, die tabakslucht is wel even blijven hangen.
Wat ik mij ook afvraag is de invloed van het krantje op het gedrag van de koningin, naar mijn idee kan ze zich zo terugtrekken achter het krantje omdat dit het halve kooitje afschermt en dus rustiger zijn dan wanneer ingevoerd met een prop suikerdeeg waar ze zich niet achter kan terugtrekken. Ik denk uit het stukje van de link dat een rustige koningin eerder wordt aangenomen.

Groet,

Freek
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Het krantje hoort thuis in de reeks pufje, snuifje, snufje; alleen werkt het doorknagen erg vertragend en zal de geur van de drukinkt zo indringend zijn dat de knagers pas heel langzaam lucht van de nieuwe moer krijgen en zo er al aan gewend zijn, voordat ze door hebben, dat zij nieuw is. In het invoerkooitje mag een stuk krant nooit het propje voerdeeg vervangen; vooral als het deegpropje is samengesteld uit "sucre en poudre" (ragfijne suiker) met honing zal dit voor de bijen zo aangenaam zijn, dat de agressie tegen de nieuwe moer afneemt en zij sneller overgaan tot voeren van de moer.
hennie oes
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Essink,

Dan was het niet slim geweest niet ook een prop suikerdeeg te gebruiken.
Enfin het ding haalt voor een drieraams volkje nu het wat beter weer is nu op de 4e dag na het invoeren van de koningin wel bakken stuifmeel en vliegt verder erg goed.
Kan me maar zo voorstellen dat ik geluk heb gehad en dat dit stuifmeel voor kleine larfjes is, die uit de eitjes van de koningin zijn gekomen.

Groet,

Freek
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

dat dit stuifmeel voor kleine larfjes is
Daar kun je nu rustig vAn uitgaan!! Over 14 dagen maar eens voorzichtig kijken, dan moet er geloten broed zijn.

hennie oes
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Hennie,

Ja het lijkt erop dat dit gaat lukken, erg mooi, om niet te zeggen ontzettend leuk :D 8) want al heb ik al sinds 1984 prikbijen, sinds dit jaar heb ik Carmica's en vandaar is dit is mijn eerste keer invoeren van een bestelde koningin in een volkje.
Ik ga zaterdag over een week kijken, dan zit de koningin er 14 dagen in, volkje groeit op het uitlopend broed dat ik ze had meegegeven volgens mij bijna het 3 raams kastje uit, maar het volkje begint als alles goed is natuurlijk pas over goed twee weken echt te groeien omdat het eerste broed van de ingevoerde koningin dan pas uitloopt!

Groet,

Freek
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi allemaal,

Vandaag meer water dan stuifmeel maar affijn. Nog 6 dagen te gaan alvorens inspectie... :D Hoe lang moet een ingevoerde koningin aan de leg zijn voordat je zo'n volkje aan een autoreis van anderhalf uur kunt onderwerpen? (in een kast met gaasboden).

Groet,

Freek
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hallo allemaal,

Beetje trieste aanblik bij het volkje, de darrenslacht heeft plaatsgevonden, enkele tientallen darren liggen dood voor het kastje.
Een plus is misschien dat hieruit blijkt dat de bijen voor de ingevoerde koningin kiezen (anders zouden ze de darren nodig hebben).
Verder vliegt het volkje goed, en haalt goed stuifmeel. In de omgeving bloeien veel bloemen dus weten ze ondanks het miserabele weer nog stuifmeel en nectar te halen!

Groet,

Freek
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Vandaag, mooi weer, en kon het na 10 dagen niet nalaten te kijken.
Hij doet ut! Ik zag de koningin welke ik gemerkt had al op het eerste het beste raampje dat ik eruit haalde lopen, in dit raampje zaten ook eitjes. Middelste raampje bevatte broed in alle stadia (dus ook gesloten broed) derde raampje beetje gesloten broed maar meest eitjes.
De koningin loopt statig over de raampjes en kwam heel rustig op mij over. Alleen is ze nog niet zo heel groot, dat was ze al niet bij het invoeren, ze is al wel wat gegroeid maar het is nog niet zo'n reus als in een groot volk zit, dat zal nog wel komen verwacht ik.
Volkje vliegt goed, en er zit ook stuifmeel in de raat maar geen drup voer meer (dat zal mijn aandacht nodig hebben).

Groet,

Freek
Plaats reactie