dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

ron123
Contacteer:

dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door ron123 »

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en zo ook met het houden van bijen. Daarom heb ik een vraag. In juni ving ik een zwerm met ca. 15.000 bijen volgens een imker. Ze waren erg blij met hun nieuwe thuis, maar nu het volgende.

Voor mijn bijenkast liggen een tiental dode bijen. Dagelijks komen daar 5 á 10 dode bijen bij. Nu heb ik gehoord dat het goed is dat je bij een zwerm die net in de kast zit, suikerwater te geven. De imker zei dat een schaaltje op de bodem van de kast voldoende was. Dit schaaltje (inhoud is ca. 1 koffiekopje van 130ml). is echter binnen een paar uur leeg. Ik heb inmiddels diverse websites gelezen en kom tot de conclusie dat je best meer kan geven, maar niet in kleine beetjes. Liefst 10 kg in één keer, dan bereid je ze direct voor op de winter.

Klopt deze hoeveelheid?
Ook voor een zwerm die er net in zit?
Wordt de 10kg dan aangemengd met 10ltr. water?
Hoe geef je ze zoveel suikerwater in één keer???
:be1:

Verder heb ik een kast waarbij over de toplatten (als de bovenste latten waaronder de raamwerken zitten zo heten tenminste) een plasticraam zit. Daarboven is geen plaats voor een jampotje aangezien de deksel 3cm hoger zit.

Ik hoor het graag en ben benieuwd!

Alvast vriendelijk dank en een zonnige bijengroet, :be8:

Ron
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door maartenkleijne »

Over je dode bijen: als de moer per dag 1000-2000 eitjes legt gaan er 6 weken later ook 1000-2000 bijen per dag dood. De meesten ergens in het vrije veld maar het is heel normaal dat er een paar dozijn dode en stervende bijen nabij de kast vallen.
gr,
m
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Ron, binnenkort zul je toch moeten voeren, of je het nu nog even uitstelt of niet. Ik weet niet hoe handig je bent, maar in de (plastic?) afdekking boven de raampjes zul je een gaatje moeten maken, zodat er een voertoestel op kan waar de bijen bij kunnen. Dat voertoestel kan een jampotje zijn, of een grotere pot, of een voerbakje zoals ze in de bijenwinkels te koop zijn.
Bekijk eens of je van een paar plankjes een tijdelijke verhoging/rand kunt timmeren, waardoor het deksel tijdelijk wat hoger komt. Op die manier krijg je ruimte voor het voertoestel.

Over de suikerverhouding: wintervoeding kun je maken door 10 kilo suiker te mengen met 6,6 liter (lauw) water. Flink roeren, totdat het helder wordt en niet meer uitkristalliseert.
ron123
Contacteer:

Bericht door ron123 »

Beste Maarten, Eddy en natuurlijke andere lezers,

Dank voor jullie reacties. Dat het normaal is dat er dagelijks 10 dode bijen meer onder je kast liggen is een pak van mijn hart! Ik gun het ze zo om te overleven!

Vandaar ook mijn vraag over bijvoeren met suikerwater. Niet alleen om nu een goede start aan de gesettelde zwerm te bieden, maar ook om straks de winter goed door te komen. Volgens de imker die er in het begin bij was, is het een vrij kleine groep. Wellicht dat ze het daardoor bij een lange winter niet voldoende warm kunnen en houden en ze de winter niet zullen overleven.

Met een paar latjes verhogen gaat zeker lukken. Een gaatje boren in het plasticraampje moet ook lukken. Ik zat dan te denken aan een gat van 5 cm en daar dan een ijsbakje bovenop te zetten. Deze zijn 1/2 liter en lekker plat.

Waar kan ik het beste het gat boren? 10 cm van de kant? Aan de zijkant van de kast of achterin of voorin?
Denken jullie dat het hiermee lukt om ze dagelijks te voorzien van hun behoefte suikerwater?
Moet ik deze dan continu volhouden totdat de 10 kg met 6,6 liter water op is? (dagelijks vullen dus)
Hoe groot moet het gaatje in de ijsbak? Of prik je het enkel dat het eruit drupt?
Of heeft iemand nog een beter idee als zelfmaak voederbak?

Alvast bedankt!!
robvisserx
Contacteer:

Bericht door robvisserx »

ik voer 2 a 3x per week een halve liter suikerwater (1:1), zoals ik dat geleerd heb op de cursus, hierdoor gaat het volk bouwen en koningin eitjes leggen. vanaf eind juli voer ik bijenvoer van het bijenhuis, verkrijgbaar in jerrycans.
Het is ook nu de bedoeling dat je flink voert tot september zodat je begin september kan beginnen met de varroa bestrijding, tijdens de bestrijding nemen ze minder op, althans zo is mij dat geleerd

gr

rob
Eddy Geurtsen
Contacteer:

Voederen ter stimulering van broedaanzet etc. kan met een jampotje waarin je in de deksel een tiental kleine gaatjes (speldenprikken) heb gemaakt. Potje omkeren boven de gemaakte opening en ze kunnen smikkelen. De opening maken aan de voorkant en in het midden van de dekplank. Als je voert met jampotje de opening bijvoorbeeld zo groot maken dat de deksel er juist inpast, en dat de pot er niet doorschiet. Ook mogelijk om de opening af te sluiten met een stukje metaalgaas. Als de pot wordt verwijderd voor bijvullen heb je dan geen last van er uit kruipende bijen.
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Voer het voeren moet je even op zoek gaan naar de werking van de voerbak voor bijen en hoe het bovenop de kast aangeboden kan worden (zie hier: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Voerbak)
Inwinteren (met zo'n 14 kilo suiker) met een jampot gaat denk ik niet echt makkelijk.
ron123
Contacteer:

Bericht door ron123 »

Dank allen voor jullie antwoorden!

Inmiddels met 2 ijsbakken van 500ml de genoemde voerbak nagemaakt.

Gat in de dekplank ca 10cm van de kant en precies tussen 2 ramen.

Ik ga ze 10 kg suiker voeren met 6,6 liter warmwater. Ik doe de voerbak iedere dag weer vol.

Als de ijsbakjes goed werken, zal ik een foto met gebruiksaanwijzing plaatsen!

@ robvisserx: als je 2 á 3 keer per week voert, is dat dan niet het omstreden drijfvoeren?

Is mijn hoeveelheid te voeren suikerwater met slechts bijen op 4 ramen niet teveel? (volgens de imker waren het er ca. 15.000)
Eddy Geurtsen
Contacteer:

Nog een goedbedoelde raadgeving: Voer eerst eens een kleine hoeveelheid, bijvoorbeeld een halve liter. Voer 's avonds, dat is wat rustiger dan overdag (dan gaan veel speurbijen op pad). Als ze de halve liter elke dag opmaken (opslaan) dan simuleer je een goede drachtperiode, die door de bijen/moer wordt vertaald in broedaanzet. Over een paar weken ga je dan over tot het voeren van grotere hoeveelheden, bijvoorbeeld 2 liter ineens. Dat grotere aanbod houdt gelijke tred met het (tegen die tijd) inkrimpende broednest. Dan zal de wintervoorraad op worden geslagen.
Als je nu, in juli al grote hoeveelheden voer ineens aanbiedt, loop je kans dat het broednest te weinig ruimte overhoudt (verzuipen van het broednest). Het is nu juist belangrijk dat er veel jonge bijen worden geboren, dat zullen t.z.t. de winterbijen worden.
ron123
Contacteer:

Bericht door ron123 »

Veel jonge bijen zijn idd gewenst! des te meer kans hebben ze om te overwinteren.

Ik zal ze een paar keer per week 500ml suikerwater geven. Is dat overigens hetzelfde als drijfvoeren? http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Drijfvoeren

:be9:
Plaats reactie