Kan de stad de bij redden?
- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
Kan de stad de bij redden?
Vandaag in de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... dden.dhtml
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Kan de stad de bij redden?
"John Chapple, voorzitter van de London Beekeepers' Association, waarschuwt dat niet zomaar 50.000 bijen in een stad kunnen worden losgelaten. 'De druk op voedselbronnen wordt dan waarschijnlijk te hoog, want hoewel de diversiteit hoog is, bevatten veel soorten bloemen maar weinig stuifmeel of nectar."
Is hoop ik een foutje van de vertaler, kan me niet voorstellen dat de voorzitter van een bijenvereniging zulke onzin uitkraamt.
Is hoop ik een foutje van de vertaler, kan me niet voorstellen dat de voorzitter van een bijenvereniging zulke onzin uitkraamt.
- Jeroenvt
- Contacteer:
Ik neem aan dat ie niet één bijenvolk bedoelt
Anyweg, van Amsterdam moeten de stadsbijen het niet hebben: http://amsterdam.partijvoordedieren.nl/ ... ews/i/5820

Anyweg, van Amsterdam moeten de stadsbijen het niet hebben: http://amsterdam.partijvoordedieren.nl/ ... ews/i/5820
Leuk, lekker retroMaar hoeveel bijenkorven een stad precies aankan (...)

- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
In elk geval is de biodiversiteit in Amsterdam flink groter dan op de Veluwe, mijn geliefd geboorteland.
gr,
m
m
-
- Contacteer:
Kan de stad de bij redden ?
Elke 'redder' is welkom dus het politiek-sociaal gewenste antwoord is Ja !
Veel mensen trappen in deze prietpraat.
In veel zaken ijlt Nederland na, zo ook met de nieuwe trends bij yuppen en andere stadsbewoners die zie graag van het logo 'groene excentriekeling' aan willen meten.
Parijs ging, zoals andere wereldsteden,Nederland voor.
Na de kinderbakfietsen en slagersknecht-bagagedragers en kelimlaarzen moet er nu ook in Amsterdam iets anders komen.
Het pleps heeft immers deze genoemde dingen nu ook al.
Elke rechtgeaarde imker weet dat bijenteelt meer is dan een gril of een hype om op te vallen.
Er is werkelijk belangstelling, zelfstudie, moeite en tijd voor nodig om imkeren vol te houden.
Laat deze hype voorbijgaan en verwacht er niets van. Neem imkeren liever serieus !
Elke 'redder' is welkom dus het politiek-sociaal gewenste antwoord is Ja !
Veel mensen trappen in deze prietpraat.

In veel zaken ijlt Nederland na, zo ook met de nieuwe trends bij yuppen en andere stadsbewoners die zie graag van het logo 'groene excentriekeling' aan willen meten.
Parijs ging, zoals andere wereldsteden,Nederland voor.
Na de kinderbakfietsen en slagersknecht-bagagedragers en kelimlaarzen moet er nu ook in Amsterdam iets anders komen.
Het pleps heeft immers deze genoemde dingen nu ook al.
Elke rechtgeaarde imker weet dat bijenteelt meer is dan een gril of een hype om op te vallen.
Er is werkelijk belangstelling, zelfstudie, moeite en tijd voor nodig om imkeren vol te houden.

Laat deze hype voorbijgaan en verwacht er niets van. Neem imkeren liever serieus !

- Jeroenvt
- Contacteer:
Niet zo negatief Franschman. Ook in de stad wonen serieuze imkers. Mijn vader had in de jaren zeventig succesvol zes kasten op ons keukendak, midden in Amersfoort, staan en New York heeft een actieve en sinds vorig jaar legale club imkers. Die bijeenkomsten houden en aan studie doen. Een oplossing voor de afname van de honingbij en andere insecten is het natuurlijk niet.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
de media moeten verkopen,
nieuw fenomeen?
larie,
zolang als ik bijen heb (1975) hebben ik en colega´s bijen in de stad gehad. maar ja daar verkoop je geen kranten mee.
dus veel tam-tam erom heen. Persoonlijk geloof ik er geen biet van dat parijs nederland voor ging
jeroen, niemand heeft ontkend dat er kundige en serieuze imkers in de stad wonen en werken.
fransman, ik heb soms ook mijn twijfels over somige begingers als ik ze sommige soms beluister.
Maar maak me er er niet druk om, ik kan me ook nog wel herineren hoe ik soms in het beging was
en zoals je zegt bij imkeren komt meer kijken en het selecteerd zichzelf vanzelf uit.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
nieuw fenomeen?
larie,
zolang als ik bijen heb (1975) hebben ik en colega´s bijen in de stad gehad. maar ja daar verkoop je geen kranten mee.
dus veel tam-tam erom heen. Persoonlijk geloof ik er geen biet van dat parijs nederland voor ging

jeroen, niemand heeft ontkend dat er kundige en serieuze imkers in de stad wonen en werken.
fransman, ik heb soms ook mijn twijfels over somige begingers als ik ze sommige soms beluister.
Maar maak me er er niet druk om, ik kan me ook nog wel herineren hoe ik soms in het beging was

en zoals je zegt bij imkeren komt meer kijken en het selecteerd zichzelf vanzelf uit.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
In de jaren 70 kende ik in Amsterdam een imker die prachtige grachtengordel-honing verkocht uit de vele stadstuinen.
gr,
m
m
-
- Contacteer:
Ja mensen, dat stadsimkeren heeft wat losgemaakt.
Ik zal de laatste zijn die beweert dat er in een stad niet serieus te imkeren is. Ik heb zelf ooit geimkerd in stedelijke omgeving en enorme lindehoningopbrengsten gehad.
Waar het hier om gaat is de wijze waarop de media, hype-groepen en de politiek hier goede sier willen maken . Dat soort acties zijn mijns inziens van korte duur en leveren weinig echte stadsimkers op.
In Parijs zit al vele jaren een imkero.a.op het Opera gebouw.
Spectaculaire foto's kan je bekijken bijhttp://www.thehoneygatherers.com/html/phototheque12.html van
Eric Tourneret.
Ik zal de laatste zijn die beweert dat er in een stad niet serieus te imkeren is. Ik heb zelf ooit geimkerd in stedelijke omgeving en enorme lindehoningopbrengsten gehad.
Waar het hier om gaat is de wijze waarop de media, hype-groepen en de politiek hier goede sier willen maken . Dat soort acties zijn mijns inziens van korte duur en leveren weinig echte stadsimkers op.
In Parijs zit al vele jaren een imkero.a.op het Opera gebouw.
Spectaculaire foto's kan je bekijken bijhttp://www.thehoneygatherers.com/html/phototheque12.html van
Eric Tourneret.

Laatst gewijzigd door Franschman op vr 05 aug 2011, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.