Eerst en vooral wil ik mij voorstellen en een klein proloogje geven voor ik men vraagjes stel

Mijn naam is kevin en woonachtig te België,
Toen ik nog klein was +- jaar of 10 -11 kreeg ik men eerste kontact met de bijenwereld en werd er al snel in gesleurd.
Echter omdat ik zo jong was, heb ik nooit in die tijd bijenkasten kunnen houden omwille van de vernoemde leeftijd en plek

Nu enkele jaartjes later is het dan zover.. men oude interesse is terug boven gekomen een half jaartje terug, dus heb ik de handen in elkaar geslaan en gaan informeren bij een ancien in het vak

Na hem enkele keertjes te helpen heb ik van hem enkele simplex kastjes gekregen om mee te starten.
Het gaat dus om 2 volkjes waarmee ik zou starten, ik zou persoonlijk niet starten met een carnica of buckfast maar met een "straat-bij soort".
Nu de vraagjes;
- nu de kastjes hebben een beetje verf nodig: welke verf gebruik ik hier best voor en waar moet ik op letten ?
- De raatjes en binnenkant van de kast hangt vol raat resten en propolis.. moet ik dit reinigen of zou ik het gewoon zo laten ?
- de heer waarvan ik het materiaal gekregen heb kan me spijtig genoeg geen volkjes bezorgen, waar zou ik het beste kijken om een volkje te vinden die aan men eis voldoet ? De brandweer misschien ?

Alvast bedankt voor de moeite om deze post te lezen.
Mvg,
Kevin