Mensen,
Ik heb dit jaar voor het eerst miniplus. Hoe groot moet een miniplus zijn om kansrijk de winter door te komen? Ik heb op het forum al lopen zoeken maar niet iets concreets kunnen vinden behoudens de opmerking op 3 of 4 BK's wat naar mijn idee ook wel het minimum lijkt. Voor sommige zijn mijn onderstaande vragen waarschijnlijk parate kennis dus...
Ik heb een KI-moer nu op 2 BK's staan maar dat is volgens mij te weinig. Dus graag een antwoord op de volgende vragen:
-advies hoeveel BKs voor het inwinteren?
-hoeveel invertsuiker moet het beoorgde volkje hebben?
-hebben jullie ervaring met het nu nog laten uitbouwen van raat in een miniplus?
bvd + mvgr
Hilko
inwinteren miniplus
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: inwinteren miniplus
Ik overwinter moeren soms op 1,5 kieler kastje en dat gaat vaak goed. Dat soort kleintjes voel ik wel na op gewicht en voer ik tot laat door.
Inwinteren op 2 kamers miniplus kan denk ik wel maar veiliger is 3 kamers.
Ik weet niet precies de massa aan suiker die er in moet, het is belangrijk dat de bijen genoeg voer "boven hun hoofd" hebben, minimaal 10-15 cm aan voer waar ze aan het begin van de winter onder zitten, zeg een a anderhalve miniplus kamer vol met voer in het geval van een 3 kamer set up.
Raten uitbouwen doen ze nog wel ALS er genoeg bijen in zitten (warm zijn) en er voer binnen komt.
Lennard
Inwinteren op 2 kamers miniplus kan denk ik wel maar veiliger is 3 kamers.
Ik weet niet precies de massa aan suiker die er in moet, het is belangrijk dat de bijen genoeg voer "boven hun hoofd" hebben, minimaal 10-15 cm aan voer waar ze aan het begin van de winter onder zitten, zeg een a anderhalve miniplus kamer vol met voer in het geval van een 3 kamer set up.
Raten uitbouwen doen ze nog wel ALS er genoeg bijen in zitten (warm zijn) en er voer binnen komt.
Lennard
Hier gaan alle MP'en met 3 rompjes de winter in. Laatste week september krijgen ze 5 liter invertsuiker 2:1
Tussendoor nu regelmatig 's avonds wat drijfvoederen 1:1 (vooral bij slecht weer of weinig dracht).
Op een 3-romper moet je nu geen rompjes meer bij zetten, de kolonie gaat nu langzaam achteruit in aantal en MP'en gaan beter uitpuilend van de bijen de winter in.
Met 2 rompjes lukt het ook (uitpuilend).
Tussendoor nu regelmatig 's avonds wat drijfvoederen 1:1 (vooral bij slecht weer of weinig dracht).
Op een 3-romper moet je nu geen rompjes meer bij zetten, de kolonie gaat nu langzaam achteruit in aantal en MP'en gaan beter uitpuilend van de bijen de winter in.
Met 2 rompjes lukt het ook (uitpuilend).
Vorig jaar op 1 romp van de miniplus ingewinterd, 5 ramen. Ze zijn goed de winter uitgekomen.
Abdurr Inanc
- Cor Van Pelt
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
- Contacteer:
Hallo imker vrienden,
Kunnen jullie mij zeggen wat een miniplus kast is?
Ik hen geprobeerd bij imkerpedia en het forum ,maar niets komt te voorschijn.
Groeten uit Alberta.
Kunnen jullie mij zeggen wat een miniplus kast is?
Ik hen geprobeerd bij imkerpedia en het forum ,maar niets komt te voorschijn.
Groeten uit Alberta.