"Flachzargen" bedrijfsmethode
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
"Flachzargen" bedrijfsmethode
Op de fora van onze oosterburen lees ik veel over een bedrijfsmethode waarmee alleen maar met lage rompen als broed- en honingkamer wordt gewerkt. Vaak wordt hiervoor het 2/3 Langstrohtraam gebruikt deze is meende ik 15,9 cm hoog. Ook de Zander honingramen worden gebruikt in deze methode. DN schijnt te kort te zijn voor een mooi rond broednest (simplex dan ook). Kent iemand of werkt iemand met deze "flachzargen betriebsweise"?
Re: "Flachzargen" bedrijfsmethode
Ja ik ben aan ‘t overschakelen op die “Flachzargen” methode en gebruik daarvoor Dadant-Blatt ramen. Hoogte 160 mm. Mijn kasten zijn van Nicot en DB-Pluspieter1 schreef: Kent iemand of werkt iemand met deze "flachzargen betriebsweise"?
Begin dertiger jaren heeft ene Farrar in de USA uitgedokterd dat 160mm de gunstigste hoogte is en een bijen ruimte tussen de ramen van 8mm, volgens Farrar is die maat erg belangrijk.
Dat maakt de (duitse)segeberger ongeschikt omdat de kamers 170mm hoog zijn en de raampjes 159mm, dat geeft een bijenruimte van 11mm. Dat is dus vragen om ellende, tenzij je de ramen zelf maakt op de juiste maat.
Ergens in de wereld schijnt afgesproken te zijn dat 159mm de “wereld standaard” is, dus dan doen onze oosterburen dat en denken kennelijk niet even door.
Veel informatie is te vinden in het boek van Josef Bretschko : “Naturgemässe Bienenzucht”, de zesde druk(alleen nog tweede hands). Een latere druk van Rudolf Moosbeckhover & Josef Bretschko is nog wel verkrijgbaar (ISBN 3-7020-0740-7). Ook een aardig boekje is van Georg Schuster, “Imkern im Flagzargen magazin” (ISBN 3-431-02848-9). Die gebruikt wel weer afwijkende raampjes, zo ook de imker Henk Scholte uit Markelo die heeft al zijn volken (meer dan 100) op de Nederlandse honingkamer formaat raampjes, wel in warmbouw.
Voor de DB-Plus kast zijn ook onderdelen verkrijgbaar om netjes met de “Renson-methode” te werken, zie hiervoor de Web-stek
Groeten, Willem 

In de DBplus heel handig, vooral in combinatie met broedbeperking. Ik werk zo nu het 3e jaar met een 20-tal kasten met enkel honingkamers, Dadant Blatt formaat (435x160).
Het gebruik zonder broedbeperking vind ik minder interessant omdat je dan toch nog steeds 2 kamers moet blijven controleren in zwermtijd terwijl je juist voor een groter formaat koos om daarvan af te zijn. De imkers die van simplex of DN overstappen naar DB en gewoon zijn met 1 raammaat te werken, kunnen hun werkwijze gewoon verder zetten met DB honingkamers.
Het scheelt nogal wat in hoogte. Het verschil in het hoogseizoen tss. 4 simplex broedbakken en 4 DB honingk. is al gauw 24 cm.
Het gebruik zonder broedbeperking vind ik minder interessant omdat je dan toch nog steeds 2 kamers moet blijven controleren in zwermtijd terwijl je juist voor een groter formaat koos om daarvan af te zijn. De imkers die van simplex of DN overstappen naar DB en gewoon zijn met 1 raammaat te werken, kunnen hun werkwijze gewoon verder zetten met DB honingkamers.
Het scheelt nogal wat in hoogte. Het verschil in het hoogseizoen tss. 4 simplex broedbakken en 4 DB honingk. is al gauw 24 cm.
-
- Contacteer:
Dadant blatt is inderdaad ook een mooi formaat iets korter dan de Langstroth ramen.
Bedankt voor de boekentips, helaas zijn ze volgens mij nu beide bijna niet meer verkrijgbaar, een zoekslag in google levert me geen adressen meer op die ze nog leverden.willem schreef: Veel informatie is te vinden in het boek van Josef Bretschko : “Naturgemässe Bienenzucht”, de zesde druk(alleen nog tweede hands). Een latere druk van Rudolf Moosbeckhover & Josef Bretschko is nog wel verkrijgbaar (ISBN 3-7020-0740-7). Ook een aardig boekje is van Georg Schuster, “Imkern im Flagzargen magazin” (ISBN 3-431-02848-9).
Interessant, heeft dhr. Scholte toevallig ook een keer in "bijenhouden" gestaan? Op de Duitstalige fora en websites wordt gesteld dat het formaat DN te kort is voor de bijen (simplex is dat dan ook).willem schreef: zo ook de imker Henk Scholte uit Markelo die heeft al zijn volken (meer dan 100) op de Nederlandse honingkamer formaat raampjes, wel in warmbouw.
Voor de DB-Plus kast zijn ook onderdelen verkrijgbaar om netjes met de “Renson-methode” te werken, zie hiervoor de Web-stek
-
- Contacteer:
Inderdaad is het voor de broedbeperking ideaal, maar het lijkt mij ook gemakkelijker met het maken van afleggers en de steeds belangrijkere raamvernieuwing.marc schreef:In de DBplus heel handig, vooral in combinatie met broedbeperking. Ik werk zo nu het 3e jaar met een 20-tal kasten met enkel honingkamers, Dadant Blatt formaat (435x160).
-
- Contacteer:
Nog een paar links die mijn interesse voor deze methode hebben gewekt:
http://www.bushfarms.com/beeseightframemedium.htm
http://www.bushfarms.com/beeslazy.htm#uniformframesize
http://magazinimker.de/downloads/flachz ... rdmohr.pdf
http://magazinimker.de/downloads/imkern ... ebhart.pdf
http://www.bushfarms.com/beeseightframemedium.htm
http://www.bushfarms.com/beeslazy.htm#uniformframesize
http://magazinimker.de/downloads/flachz ... rdmohr.pdf
http://magazinimker.de/downloads/imkern ... ebhart.pdf
-
- Contacteer:
De methode wil ik zeker gaan uitproberen, de raamkeuze ben ik nog niet uit, Dadant US, Dadant Blatt, Langstoth of Zander. Het liefst met 8 raams kasten, alleen zijn deze nergens in productie volgens mij.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Dus eigenlijk is dit van een dadant kast een kast maken met een gedeelde broedkamer. Dat is grappig want dadant gebruikte het argument dat zijn kast geen gedeelde broedkamer had aan als voordeel tov de langstrothkast. Overigens geloof ik dat hij ongelijk had. Ik ben om de redenen als eerder genoemd door Marc en Pieter een voorstander van gedeelde broedkamers. (ik heb 25 jaar gewerkt met Spaarkasten en sinds 10 jaar dadant en sinds 5 jr warre).
Bij genoemde oplossing blijft mijn bezwaar van dadant de enorm zware honingkamers. Enkele collegas hier werken met 6 raams dadant kasten. twee op elkaar als broedkamer, met daarop een 5 raams honingkamer. Daarmee heb je dus eigenlijk ook een deelbare broekamer en een lichte honingkamer. Dit werkt prima. Zij halen tussen de 50 en 100 kg per jaar uit deze kast, wat voor deze regio normaal is ook voor een gewone dadantkast.
Ik denk dat dit met die honingkamers prima gaat lukken
Groeten,
Jos
Bij genoemde oplossing blijft mijn bezwaar van dadant de enorm zware honingkamers. Enkele collegas hier werken met 6 raams dadant kasten. twee op elkaar als broedkamer, met daarop een 5 raams honingkamer. Daarmee heb je dus eigenlijk ook een deelbare broekamer en een lichte honingkamer. Dit werkt prima. Zij halen tussen de 50 en 100 kg per jaar uit deze kast, wat voor deze regio normaal is ook voor een gewone dadantkast.
Ik denk dat dit met die honingkamers prima gaat lukken
Groeten,
Jos
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
moet die dan niet elke week de volle voor lege honingramen wisselen?
als er een beetje goede dracht is heb je toch al gauw een volle honingbak (=12 ramen) per week.
of je moet weer van die wolkenkrabers bouwen, en dat is een van de redenen dat ik met dadant werk.
Vriendelijke groet
Semar(dominique)
als er een beetje goede dracht is heb je toch al gauw een volle honingbak (=12 ramen) per week.
of je moet weer van die wolkenkrabers bouwen, en dat is een van de redenen dat ik met dadant werk.
Vriendelijke groet
Semar(dominique)
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Inderdaad, zij wisselen vaker de ramen. zij geven daar de voorkeur aan boven grote honingkamers. Beide imkers zijn qua leeftijd eind 60 begin 70 en willen dus niet aan die zware bakken sjorren.
Het is een keuze.
groeten,
Jos
Het is een keuze.
groeten,
Jos