Hoe Fransen een zwerm lokken !

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Franschman
Contacteer:

Re: Hoe Fransen een zwerm lokken !

Bericht door Franschman »

Zo'n mooie zwerm wil je wel eens ontgaan. Hij wil niet naar de lokkast en zit te hoog . Weet u een oplossing zonder de boom om te zagen ? :lol:
Bijlagen
Mooie grote bromzwerm in Franse eik
Mooie grote bromzwerm in Franse eik
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Antoine,
Dat doe je met een zwermvanger :!:
Afbeelding
Franschman
Contacteer:

O.K Hennie,
Die dingen ken ik maar dan moet er wel een héééle lange ( telescopische) stok aan :be8: :D
Overigens is de jouwe een echt 'hebbe ding' :P
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

De onderkant knoop je dicht, als een zwerm zich genesteld heeft; je probeert vervolgens de zwerm in de zak te manoeuvreren en, indien redelijk gelukt, sluit je de bovenzijde door aan het touw te trekken. je hebt dus behalve de lange stok ook een lang touw nodig. De stok moet stabiel zijn en mag niet buigen of zwiepen. als je een zwerm uit een boom op Mars wilt vangen, zal zulks niet lukken, tenzij je met de zwermvanger kunt meeliften; in alle overige gevallen is er een constante relatie tussen de hoogte van de zwerm en de lengte van de stok; de hoogte van een eventuele basis waarop je plaats neemt (ladder, afdak, brandweerladder etc.) kan van de stoklengte worden afgetrokken. als je de basis tot Mars kunt opkrikken, kun je de zwermvanger weer vervangen door de gebruikelijke schepkorf. eenmaal weer op aarde beland, knoop je de onderzijde open en laat de zwerm uitlopen vóór de bijenwoning die je voor de zwerm bedacht hebt. Als de dames niet van plan zijn die woning te accepteren, herhaal je de handelingen vanaf het punt waarop mijn verhaaltje begon.
Overigens heeft de zwermvanger menigmaal mijn eer als imker gered, als de brandweer niet van plan was uit te rukken en een schare belangstellenden met spanning afwachtten, hoe ik dat klusje ging klaren.

Afbeelding
Franschman
Contacteer:

Leuke en heldere reactie Hennie. We gaan het eens proberen volgend jaar ! Deo volente :lol:
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Deo volente :lol:
Afbeelding
jawi
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door jawi »

Ik heb op de cursus geleerd dat dit eigenlijk onethisch is tegenover collega-imkers. Je zou volken ermee verleiden sneller te zwermen.
Ik denk niet dat dat waar is, zwermen doen ze toch wel, en met een lokkast voorkom je overlast in de buurt.
Jan-Willem
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hé Jan Willem, bij de les blijven: een zwermvanger is geen zwermlokker :!: :whistle:
Met een zwermvanger vang je een zwerm die er al hangt; met een zwermlokker lok je een zwerm die er nog niet hangt.

hennie oes
Franschman
Contacteer:

Hier een zwermkooi al la B. Dekker de bekende imker-kunstenaar uit Westfriesland

Je zou hier hoogzittende zwermen mee kunnen vangen maar wordt het niet een soort Chinees jongleren met dit apparaat?
Heeft U ervaring met de werking ?
Bijlagen
zwermvangkooi van Baldi D.
zwermvangkooi van Baldi D.
Laatst gewijzigd door Franschman op za 03 sep 2011, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Franschman
Contacteer:

Nog eentje speciaal voor Hennie, de zwermvangkooi op stok te plaatsen !
Bijlagen
zwermvangkooi, een fraai stukje ambachtswerk van B.D.
zwermvangkooi, een fraai stukje ambachtswerk van B.D.
Plaats reactie