Jeroenvt schreef:10 km is natuurlijk niet normaal, maar bij ernstige honger kan het wel. En als je dan op save wil spelen is het wel terecht dat die ggo's ten minste 10 km van mijn bijen vandaan blijven.
Bij de bestuiving van zaden wordt van een belending van 6 Km uitgegaan . Ook de zaadtelers spelen op zeker en dat betekend concreet dat in de praktijk twee gewassen die elkaar niet mogen bestuiven ( ongewenste kruisbestuiving ) 6 Km van elkaar verwijderd staan ,met een Bijenvolk er tussen in ( 3 Km ) van elk gewas verwijderd de kans op ongewenste kruisbestuiving te verwaarlozen is .
Wanneer je met de (on)mogelijkheden rekening wil houden kom ik op een ander vlak . Sahara zand uit Afrika valt regelmatig in Nederland , stuifmeel is niet zwaarder dan dit zand ( denk ik ) . Radio actieve stof regent zo maar uit Rusland hier neer . Dan denk ik om op zeker te spelen om niet met dat stuifmeel van doen te hebben , die afstand van 10 Km enkele duizenden kilometers te weinig is .
Zo zal een ieder zijn wensen behouden . Ik bijvoorbeeld heb een geweldige hekel aan dat ik de roetdeeltjes die al die vliegtuigen in de atmosfeer uitspuwen verplicht ben om in te ademen , mijn Honing vervuilen en schade aan mijn longen kunnen veroorzaken .
Jaap v P