temperatuur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: temperatuur

Bericht door Jaap v.Popering »

Ingridv. schreef:
Hij beweert dat sommige zomerplanten wel stuifmeel leveren, maar pas hun nectar afgeven vanaf 22 graden, vandaar mijn vraag.

Ingrid
Luzerne klaver pas bij 25 graden :wink: . en het blijft altijd gissen want uitzonderingen zullen er altijd blijven bestaan . :whistle:

Jaap v P
Cor Van Pelt
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Bericht door Cor Van Pelt »

Een van jullie imkers vertelde mij vorig jaar dat Luzerne honingt bij 22 Graden.
Ik hoop dat de bijen niet zo nouw kijken.
Groeten uit Alberta.
Ingridv.
Contacteer:

Bericht door Ingridv. »

Hehe, wat zijn we toch lollig vandaag.
Blij dat jullie mijn verkeerd geformuleerde vraag zo grappig vinden. :clap: :clap:
Ik zal me voortaan 2x bedenken voor ik nog iets durf te vragen.

Groetjes uit Vlaanderen
Ingrid
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Cor Van Pelt schreef: Ik hoop dat de bijen niet zo nouw kijken.
.
Cor

Dat zullen zij zeker niet doen , wanneer er op een bepaalde bloem nectar te halen valt , of het dan 10 graden is of 25 daar trekken zij zich niets van aan , de oorzaak moet meer bij de plant dan de Bijen gezocht worden . Bovendien heeft het vocht ook nog een dikke vinger in de pap ( nectar ) .

Ingrid , gewoon doorgaan met vragen .

Jaap v P
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Gewoon blijven vragen en als ze"grappig"worden ontvangen is het juist leuk!
Petro
Ingridv. schreef:Hehe, wat zijn we toch lollig vandaag.
Blij dat jullie mijn verkeerd geformuleerde vraag zo grappig vinden. :clap: :clap:

Groetjes uit Vlaanderen
Ingrid
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Ingridv. schreef:Hehe, wat zijn we toch lollig vandaag.

Groetjes uit Vlaanderen
Ingrid
kom op Ingrid,

We zijn allemaal vakbroeders/zusters onder elkaar. een zekere familiairiteit en humor maken de omgang
een stuk makelijker. Waarbij lange tenen niet op hun plaats zijn.
Als ìk een vraag stel of opmerking maak met het antwoord erin.
werkt een opmerking als knipoog als een;
O ja, had ik zelf kunnen bedenken reactie.
en je kunnen stimuleeren wat meer vertrouwen in jezelf als bijenhouder te krijgen,
je wist immers eigenlijk het andwoord wel!vind het jamer dat je dat niet hebt opgepikt,
mischien door het medium (je kunt een gezichts expresie en intonatie helaas niet meezenden)
In de omgang met vakbroeders/zuster werkt een ontspanen
sfeer het beste waarbij onderlinge plaagstootjes ook hun plaats hebben.
als ik een open deur intrap verwacht ik dat ook van mijn medeimkers.
voel je niet gekwets want ik bedoelde het juis anderom dan je het oppikte
als een geruststelling, niet als een afbrander..
Kom op joh. vooral vragen blijven stellen we zijn onder elkaar
dus geen gene jammer dat je de :wink: niet heb opgepikt
heb nooit gedoeld om je ongemakkelijk te laten voelen.

Vriendelijke groet
Dominique (semar)
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Mocht mijn reactie over de zon, draaiend om de aarde, deel uitmaken van de verstoorde ontvangst: zij was bedoeld als een ludieke reactie op de opmerking van Herman, die zich beriep op iets dat hij "ooit ergens gelezen" had. de oorspronkelijk vraag van Ingrid zat daarbij niet in mijn achterhoofd. :!: (gelukkig maar hoef ik mij niet aangesproken te voelen :))

hennie oes
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
hermani
Contacteer:

Bericht door hermani »

ik heb wel gezegd dat ik "wel ergens gelezen" heb , maar niet dat ik "ooit ergens gelezen " heb..

m.v.g.
Herman(i)
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Oké Herman, het spijt mij, laten wij dat "ooit" er af. Jammer, dat wij zo moeilijk aan het doen zijn. Aangaande dit onderwerp, nauwelijks van wezenlijk belang, ervaart iedere imker met bijen, dat deZe, reeds bij niet al te redelijke vliegomstandigheden, als het even kan, bij 8 á 9 graden uitvliegen en met pollen thuiskomen; in het vroege voorjaar betekent dat, dat planten leveren bij deze temperatuur ( Wilg, cornus mas, toverhazelaar, hazelaar, schijnhazelaar, sneeuwklokjes, lenteklokjes, krokussen en meer andere). Kun je je nu niet voorstellen, dat ik vind, dat je in zo'n geval je eigenlijk niet moet beroepen op : "ik heb ergens gelezen dat, bij 11 graden..." ) en dat ik er een grapje over lanceer; gewoon ludiek, zonder te willen kwetsen; want waarom zou ik maar dat ik meer zou verwachten dat je zou zeggen: "mijn bijen vliegen op .. al bij een temperatuur van ..".
Meer ervaring is nodig als het over de leveringstemparatuur van verschillende planten gaat; b.v. de acacia die een hoge temperatuur eist en daarbij een hoge luchtvochtigheid of de linde die boven de 18 graden moet zitten en natte voeten moet hebben om nectar te leveren of de klaver, die beneden de 22 graden niet op gang komt. In die gevallen kun je er nauwelijks onderuit je op "de literatuur" te beroepen. Dit heeft niets van doen met de temparatuur die bijen nodig hebben om uit te kunnen vliegen. Ervaring leert snel, dat zulks al bij plm. 9 graden is en hommels nog iets vroeger. Ik hoop, dat wij op het forum een beetje kunnen omgaan met elkaar "als vrienden" die een fantastische hobby gemeen hebben.

Afbeelding
hermani
Contacteer:

Bericht door hermani »

Hennie het hoeft je niet te spijten hoor want ik heb zelf al spijt dat ik gereageerd heb .
wij mogen ons gelukkig achten dat we (ik bedoel daarmee beginnende imkers en ikzelf in de eerste plaats ) kunnen en mogen terugvallen op de rijke evaring van onze imkervrienden.
ik heb op dit forum al heel wat opgestoken en deskundige uitleg ontvangen, waarvoor mijn oprechte dank.
natuurlijk hoort een grap en een grol erbij en ik zal het waarschijnlijk niet goed begrepen hebben...tja..ik woon in Vlaanderen en er is wel enig verschil in gezegdes en zegswijzen hé...zal ik nog wel gewoon worden.

m.v.g.
Herman(i)
Plaats reactie