heidehoning
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: heidehoning
De getoonde persen zijn allemaal bedoeld om (uitgesneden) raat te persen. Maar ik zie geen persen die het binnenste van een (honing)raam uitpersen, waarbij na het uitpersen een (dikke) samengeperste middenwand in het raam overblijft die teruggegeven kan worden aan de bijen. Volgens mijn informant bouwen de bijen de dikke wand weer netjes uit.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Zover ik weet zal je die zelf moeten bouwen!Eddy Geurtsen schreef:De getoonde persen zijn allemaal bedoeld om (uitgesneden) raat te persen. Maar ik zie geen persen die het binnenste van een (honing)raam uitpersen, waarbij na het uitpersen een (dikke) samengeperste middenwand in het raam overblijft die teruggegeven kan worden aan de bijen. Volgens mijn informant bouwen de bijen de dikke wand weer netjes uit.
de bestaande honing/waspersen komen uit het koven tijdperk en zijn dus niet aangepast aan taampjes.
Wil je zoiets zul je het zelf moeten maken,
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- buzzer
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Heeft iemand een foto van de honingpers? Of een foto van het persen van honing in de praktijk?
Alle begin is (bij) zonder honing.
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ondertussen gaat het bij mij helemaal niet goed met het slingeren van de heidehoning. Ik krijg er veel te weinig honing uit. De raampjes blijven vrij zwaar als ik ze 'leeg' geslingerd heb, als ze überhaupt nog heel zijn. De zeven lopen totaal niet door. Als ik niet alsmaar roer, gebeurt er niets. En zo kan het gebeuren dat ik nu niet verder ben dan drie honingkamers, terwijl ik er nog vier te gaan heb. Potdomme. Dan moet ik volgend weekend maar weer verder. Echt niet leuk. Terwijl ik bezig ben sta ik te broeden op alternatieven. Voortaan alleen maar raathoning proberen te oogsten? Persen? Pleiten bij de vereniging voor de aanschaf van een professioneel kolbtoestel? Ellende, ellende.
Hoe doen jullie dat met dat zeven? Staan jullie ook de hele tijd in de zeef te roeren? 't Is in mijn herinnering nog nooit zo slecht gegaan als dit jaar.
Groet,
Bart
Hoe doen jullie dat met dat zeven? Staan jullie ook de hele tijd in de zeef te roeren? 't Is in mijn herinnering nog nooit zo slecht gegaan als dit jaar.
Groet,
Bart
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Heidehoning slingeren kan zwaar werk zijn. Toen ik het nog deed, deden we de honingramen van te voren in een verwarmingskast: een oude diepvries met daarin een gloeilamp met thermostaat als verwarming (tot 35 gr. verwarmen). Dat scheelt wel maar dan nog krijg je de ramen niet helemaal leeg. Het kolbtoestel verwarmden we ook door deze onder een föhn te houden wanneer deze niet in gebruik is.
Vergelijk: Met heidehoning waren we een hele dag bezig om te slingeren en met dezelfde hoeveelheid koolzaad zo'n tweeeneenhalf uur.
Ik denk toch dat persen de gemakkelijkste oplossing is als ik dat allemaal zo lees.
Vergelijk: Met heidehoning waren we een hele dag bezig om te slingeren en met dezelfde hoeveelheid koolzaad zo'n tweeeneenhalf uur.
Ik denk toch dat persen de gemakkelijkste oplossing is als ik dat allemaal zo lees.
Met vriendelijke groet,
Wim
Wim
- dickvanleeuwen
- Contacteer:
Klopt het dat je heidehoning beter tangentieel dan centrifugaal kunt slingeren?
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Dit is inderdaad precies wat wij bij de cursus ook hadden. Echt ongelooflijk wat je nog uit de geslingerde ramen kunt persen.Bart de Coo schreef:Ondertussen gaat het bij mij helemaal niet goed met het slingeren van de heidehoning. Ik krijg er veel te weinig honing uit. De raampjes blijven vrij zwaar als ik ze 'leeg' geslingerd heb, als ze überhaupt nog heel zijn. De zeven lopen totaal niet door. Als ik niet alsmaar roer, gebeurt er niets. En zo kan het gebeuren dat ik nu niet verder ben dan drie honingkamers, terwijl ik er nog vier te gaan heb. Potdomme. Dan moet ik volgend weekend maar weer verder. Echt niet leuk. Terwijl ik bezig ben sta ik te broeden op alternatieven. Voortaan alleen maar raathoning proberen te oogsten? Persen? Pleiten bij de vereniging voor de aanschaf van een professioneel kolbtoestel? Ellende, ellende.
Groet,
Bart
Ik vond het ook weer een hele klus om de honing eruit te krijgen.en er blijft toch best wel wat achter in de raten ondanks het kolben( of is kolpen?)
het wil bij mij niet door de dubbele zeef. hoe doen jullie dat?
Ik kan me het persen niet zo geod voorstellen hoe dat gaat. Is het niet een "gekledder"?
het wil bij mij niet door de dubbele zeef. hoe doen jullie dat?
Ik kan me het persen niet zo geod voorstellen hoe dat gaat. Is het niet een "gekledder"?
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Bij bedrijfsmetoden en materialen heb ik een foto geplaatst met een rolletje om heide honing te lossen. Ramen gaan volledig leeg,moeten iets langer draaien in de slinger. Gaat bijna zo makkelijk als gewone honing. Maar zo te zien heeft nog niemand dit geprobeerd.
ad staals
ad staals
- rostohar
- Imker sinds: 1992
- Contacteer:
Hier wat foto's van een honingpers. Let op het plateau waar je zelf op staat om draaien van de pers te voorkomen.
Vriendelijke groet,

Vriendelijke groet,
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
http://buckfastimker.wordpress.com