Isolatie buitenkant tegen winterkoude?
Isolatie buitenkant tegen winterkoude?
Is het een goed idee om tegen de winterkoude isolatiemateriaal aan te brengen rondom de kast?
Gaan de bijen niet gedesoriënteerd geraken door de andere kleur en vorm bij het aanbrengen net voor de winter en het wegnemen na de winter ?
Gaan de bijen niet gedesoriënteerd geraken door de andere kleur en vorm bij het aanbrengen net voor de winter en het wegnemen na de winter ?
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: Isolatie buitenkant tegen winterkoude?
De bijen hebben haar eigen isolatiesysteem tegen de winterkoude; mantelbijen rondom de tros houden de koude buiten; deze mantelbijen bewegen zich, als zij dreigen te verkleumen, naar binnen de tros waar bijen met haar vleugelspieren suiker in warmte omzetten en zorgen voor een warm nestje en nieuwe bijen bewegen zich naar buiten om de taak over te nemen; een uitgekiend systeem, waar onze isolatieplaten niet aan tippen en dat wij niet mogen verstoren!. Waar de imker een bijdrage moet of kan leveren is het buiten de kast houden van vocht en schimmel door voor een goede ventilatie te zorgen. Alleen als isolatieplaten daar een bijdrage aan kunnen leveren, hebben zij zin.

-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik heb zelf in navolging van de cursusmentoren mijn daken voorzien van een isolatieplaat. En ik heb sluitblokken gevuld met isolatie (ook weer afgekeken). Verder zou het allemaal niet nodig moeten zijn.
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Grote volken in grote kasten met geneog voer boven hun hoofd hebben geen isolatie nodig. Ja tegen condens wat op ze valt.
Hoe kleiner het volk is hoe relatief meer warmte het verliest aan de omgeving. Massa/oppervlakte verhouding zijn ongunstiger.
Kleine volken zijn gebaat bij isolatie. Hele kleine volken kunnen het best in EPS kastjes zonder al te veel ventilatie.
Ikzelf pak mijn houten 6-ramers en 3-ramers wel in, om te voorkomen dat de kast nat wordt, een natte kast isoleert veel slechter dan een droge kast.
De hele kleintjes overwinteren op 2 verdiepingen kirchhainer of in zelfbouw hoge kastjes ter grootte van 2 rompen miniplus maar hoger. De crux is dat kleine volken met een tros ter grootte van een kokosnoot ook kunnen overwinteren zolang ze maar genoeg voer (> 10 cm) boven hun hoofd hebben.
Lennard
Hoe kleiner het volk is hoe relatief meer warmte het verliest aan de omgeving. Massa/oppervlakte verhouding zijn ongunstiger.
Kleine volken zijn gebaat bij isolatie. Hele kleine volken kunnen het best in EPS kastjes zonder al te veel ventilatie.
Ikzelf pak mijn houten 6-ramers en 3-ramers wel in, om te voorkomen dat de kast nat wordt, een natte kast isoleert veel slechter dan een droge kast.
De hele kleintjes overwinteren op 2 verdiepingen kirchhainer of in zelfbouw hoge kastjes ter grootte van 2 rompen miniplus maar hoger. De crux is dat kleine volken met een tros ter grootte van een kokosnoot ook kunnen overwinteren zolang ze maar genoeg voer (> 10 cm) boven hun hoofd hebben.
Lennard
- Willem de Jong
- Contacteer:
De koudegrens in een bijenkast ligt op de binnenkant van de houten kast. Hier zal het vocht condenseren en naar beneden weglopen. Als er isolatie wordt aangebracht aan de buitenkant van de kast, b.v. "Isover", dan zal de koudegrens buiten de kast komen te liggen en er minder condensatie binnen in de kast plaats vinden. Vandaar dat ik mijn kasten aan de buitenzijde heb voorzien van "Isover". Eveneens een laag op de dekplank onder het dak. Deze isolatie maakt dat de bijen minder worden blootgesteld aan koude en ook minder voedsel gebruiken tijdens de winter.
http://www.bijendans.nl
http://www.bijendans.nl
Beste Willem, welke datum ongeveer plaatst U de isolatie? en mag het een andere kleur hebben dan de kast?
- Willem de Jong
- Contacteer:
Ik weet niets meer. Zijn er vragen? Vraag het aan Semar, die weet alles beter!!!
Laatst gewijzigd door Willem de Jong op vr 23 sep 2011, 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
gezonde volken extra isoleren is ´not done´ in ons klimaat, het is overbodig,jean-luc schreef:Is het een goed idee om tegen de winterkoude isolatiemateriaal aan te brengen rondom de kast?
en het is in ons klimaat eerder een nadeel voor de bijen dan een voordeel als je het wel doet.
Alleen piepkleine volkjes (Kleiner dan miniplus) zouden er mischien voordeel van heben.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)