Rare astervraag
Moderator: maartenkleijne
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Rare astervraag
Ik opende gistermiddag een kast en sloeg mij een overduidelijke voetengeur in het gelaat. Ik rook nog eens een paar keer goed. Ja hoor, Oud-Hollandse tenenkaas. Misschien is dat volk wel ziek.
Maar er schoot mij nog iets anders door het hoofd. Ik heb nog nooit zeeasterhoning geoogst, maar ik weet inmiddels dat die ruikt naar... tenenkaas. En dan nu de rare vraag. Zeeaster en herfstaster. Is dat familie van elkaar? Zou die voetengeur veroorzaakt worden door de herfstasters?
Als niemand een antwoord heeft, geen nood. Kijk eens of je veel herfstaster in de buurt hebt - typisch gemeentegroen! - en haal van het weekend je neus eens op boven je volken. Ik laat maar een ballonetje op.
Groet,
Bart
Maar er schoot mij nog iets anders door het hoofd. Ik heb nog nooit zeeasterhoning geoogst, maar ik weet inmiddels dat die ruikt naar... tenenkaas. En dan nu de rare vraag. Zeeaster en herfstaster. Is dat familie van elkaar? Zou die voetengeur veroorzaakt worden door de herfstasters?
Als niemand een antwoord heeft, geen nood. Kijk eens of je veel herfstaster in de buurt hebt - typisch gemeentegroen! - en haal van het weekend je neus eens op boven je volken. Ik laat maar een ballonetje op.
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Rare astervraag
Aster Tripolium ( zeeaster of Zulte ) staat nu nog in de bloei .
Jaap v P
Jaap v P
- Albert Stoter
- Contacteer:
Ik heb ook veel herfstaster in de omgeving staan, maar heb er nog geen bij op gezien (wellicht ben ik er op de verkeerde momenten, zal straks nog eens kijken). Ik ben dus voorlopig nog niet bang voor "tenenkaashoning".
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Bij mij vliegen ze wel op de herfstaster, maar vooral als de zon erop schijnt. Samen met heel veel solitaire bijen en vlinders. Gisteren heb ik de voerbakken eraf gehaald, maar geen tenenkaaslucht geroken.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Bij mij vliegen ze er ook op al is het geen drukte van belang.
Mijn kasten ruiken in iedergeval niet naar tenenkaas.
Zou het toch aan je sokken liggen?
Ruik je het bijvoorbeeld ook als je in huis bent?
Jaap
Mijn kasten ruiken in iedergeval niet naar tenenkaas.
Zou het toch aan je sokken liggen?

Ruik je het bijvoorbeeld ook als je in huis bent?

Jaap
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:

Groet,
Bart
-
- Contacteer:
voor mijn bijenkasten staat een veldje van ruim 50 m2 asters in volle bloei (aster ericoides?) en het wordt zeer goed zo niet massaal bevlogen. geen spoortje zweetvoeten overigens.
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hoi Bart,
Kan het ook Europees vuilbroed zijn. Bij de kenmerken van deze ziekte staat: Broed kan zuur of bedorven ruiken. Die geur van die 'Oud-Hollandse' tenenkaas wordt veroorzaakt door boterzuur.
Groeten.............
Gerard
Kan het ook Europees vuilbroed zijn. Bij de kenmerken van deze ziekte staat: Broed kan zuur of bedorven ruiken. Die geur van die 'Oud-Hollandse' tenenkaas wordt veroorzaakt door boterzuur.
Groeten.............
Gerard