Vandaag zag ik bij mijn bijen dat er een Hoornaar steeds voor de kasten aan het vliegen was, na een tijdje greep hij ineens een bij en weg was hij. Nog geen minuut later zag ik nog is hetzelfde gebeuren maar volgens mij was dit een andere Hoornaar. Zijn er imkers met dergelijke ervaringen en kan ik als het erger wordt er iets aan doen? Vlakbij boeit momenteel de klimop en daar vliegen constant Hoornaars rond, hier bevliegen ze blijkbaar de klimopbloesem en zag ik ze nog geen andere insect grijpen. Natuurlijk is het niet erg dat er een paar bijtjes worden opgepeuzelt, maar wat gaat er gebeuren als er is zoveel hoornaars komen als gewone wespen? Volgens mij zouden ze dan grote schade aan de volken kunnen teweeg brengen.
Imkersgroeten,
Cyriel
Hoornaars
-
- Contacteer:
Re: Hoornaars
Ook hier zag ik dit voor het eerst dit jaar dat hoornaars voor de kasten kwamen vliegen en de aankomende bijen probeerden te vangen wat af en toe lukte.
Veel kwaad zal dat niet kunnen voor een bijenvolk om enkele bijen te missen.
Ook op mijn laatbloeiende linde (Tilia Henryana) zag ik dat de hoornaars de foeragerende bijen trachtten aan te vallen terwijl ze op de bloemen zaten.
groetjes
Veel kwaad zal dat niet kunnen voor een bijenvolk om enkele bijen te missen.
Ook op mijn laatbloeiende linde (Tilia Henryana) zag ik dat de hoornaars de foeragerende bijen trachtten aan te vallen terwijl ze op de bloemen zaten.
groetjes
roger
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Ik heb het hier ook gezien, spectaculair hoe hoornaars bijen vangen op bloemen.
Veel schade lijken ze niet te doen, de bijendichtheid is hier te groot en het aantal hoornaars klein.
Volgens mij is de hoornaar beschermd in NL.
Lennard
Veel schade lijken ze niet te doen, de bijendichtheid is hier te groot en het aantal hoornaars klein.
Volgens mij is de hoornaar beschermd in NL.
Lennard
Laatst gewijzigd door LWPisa op ma 03 okt 2011, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Wat thans aan bijen uitvliegt zijn niet de winterbijen; die enkele bij, die door een hoornaar wordt opgesnoept kan het volk niet schaden; ook hier geldt de bevinding van Jantje: "
"want aan een boom zo volgeladen...
". Ook op die paar hoornaars moeten wij zuinig zijn, als wij de diversiteit in de natuur niet willen schaden.

"want aan een boom zo volgeladen...