Dimethoaat wortelvliegbestrijding in peen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Dimethoaat wortelvliegbestrijding in peen

Bericht door Dirk Blanken »

Goed gedacht Jaap,
Maar als de veroorzaker nu nog een bloeiend gewas heeft wat zou dat dan bijvoorbeeld moeten wezen???
En als dat een particuliere tuin is dan vliegen de bijen daar niet zo massaal op en heb je wat schade.
Als er in het najaar ergens een gewas is waarop zich veel luis bevindt terwijl er nog maar weinig bloeit vliegen de bijen daar massaal op, denk aan de late dracht op naaldbomen.
Bedenk jij voor mij een gewas waarop nu nog(begin september) gespoten wordt.
De AID kan de administratie van de boer opvragen en daar veel uit opmaken.
Het middel is op de bon en er mag maar 2 keer met het middel met ontheffing gespoten worden + veldinspectie + monsters bijen maakt het bewijs meestal rond, maar omdat het een buitenstand is waardoor ik er vrij laat achter kwam begin ik nu toch te twijfelen of het bewijs volledig rond komt.
Dimethoaat breekt bovendien vrij snel af al zijn er dan weer andere stoffen die daardoor ontstaan denk ik toch dat door de beginnende ontbinding het moeilijk wordt.
Eigelijk zou het zo moeten zijn dat als er op een gewas redelijkerwijs bijen kunnen vliegen dat er dan niet gespoten mag worden met een middel wat bijen dood.
Dan is de bewijslast veel makkelijker.
We zien wel hoe het afloopt.
Dirk
dertiende
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Dirk Blanken schreef:Goed gedacht Jaap,

Bedenk jij voor mij een gewas waarop nu nog(begin september) gespoten wordt.

Dirk
Dirk

Als ik de schrijvers op dit forum moet geloven , gezien de discussie ( ik dacht maar kan het helaas niet meer terug vinden ) deze lente dat je Bijenvolken al dood kunnen gaan van het drinken op een perceel gras . :o :wink:

nog even gezocht :o

http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 10#p134735

Jaap v P
Dirk Blanken
Contacteer:

Hallo allemaal,
Vandaag bericht gehad van de AID.
Het bewijs tegen de boer die van mijn bijenvolken alle vliegbijen doodspoot is eenvoudig niet rond te krijgen omdat ik niet elke dag mijn buitenstanden controleer en ik het pas na ongeveer een week constateerde.
Dan is het monsterbijen te oud en zeker bij vochtig weer al in staat van ontbinding.
Het is niet anders en ik had hier al op gerekend.
De bewijsvoering voor de imker is wel erg moeilijk.
En boeren kunnen nog te veel sjoemelen.
Bovendien moeten middelen als dimethoaat gewoon verbannen worden maar met Bleeker aan het roer???
Dirk
dertiende
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Bovendien moeten middelen als dimethoaat gewoon verbannen worden maar met Bleeker aan het roer???
Met goede argumenten zal dat ook met Bleeker lukken :idea:
hennie oes
Dirk Blanken
Contacteer:

Hallo Hennie,
Dimenthoaat wordt nog toegelaten in die gevallen waarvoor nog geen goed ""veilig" middel op de markt is.
Het maakt echt alles dood het enige voordeel is dat het behoorlijk snel ''afbreekt''.
Als je in Nederland bijen houdt moet je ze elke dag kunnen controleren anders blijft er van mogelijke bewijslast helemaal niets over.
Natuurlijk hebben we bijenziekten als varroa(virussen)en nosema ceranae die onze volken belasten en sommige volken zwak de winter in doen gaan.
Maar ik denk dat de bespuitingen van landbouwgewassen ook een groot aandeel veroorzaken aan de zwakheid van de bijenvolken waardoor ze minder goed het broed kunnen verzorgen etc.
Middelen worden onderzocht op bijensterfte ter toelating van het middel maar weten de onderzoekers voldoende van wat het middel veroorzaakt.
Bij twijfel niet doen heb ik mijn kinderen altijd geleerd.
Bij ""gewasbeschermingsmiddelen"" gif, moet de twijfel eerst bewezen worden anders gaat het gewoon op de markt.
Dat begon met de DDT en is nog steeds zo.
Je merkt ik kan me hierover nog boos maken.
Maar of dat zin heeft.
Zolang de economie moet groeien om geen paniek te laten uitbreken zal er niets veranderen.
Mensen doen dom je zou je bijna schamen om tot dezelfde soort te behoren.

Dirk
dertiende
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Het is mij zo helder als koffiedik .

Je leest en hoort anders niet dan dat het stuifmeel verzameld door de Bijen zwaar chemisch door landbouwgif vervuild is .

Wanneer er dan een spuitschade voorkomt , zijn er geen residuen meer te vinden ,terwijl de veiligheidstermijn van genoemd middel toch 21 dagen is .

Jaap v P
Dirk Blanken
Contacteer:

goeienmoggel schreef:Zolang de economie moet groeien om geen paniek te laten uitbreken zal er niets veranderen.
Mensen doen dom je zou je bijna schamen om tot dezelfde soort te behoren. (einde Citaat Dirk)

Bedenk Dirk, mogelijk voor een volgende keer?

Er is nog nooit een grote smoel geweest (of de indruk van meerdere) die het van een potloodje gewonnen heeft!!
Dat is logisch, een potloodje kan je slijpen.
Dirk
dertiende
Plaats reactie