Het is me gewoonweg niet gegunt.
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Het is me gewoonweg niet gegunt.
Ik had dit jaar een prachtig volk wat in het begin van Augustus 12 Bk ramen ruim bezette.(dadant)
Nu was het zo dat ik graag natuurbouw had,dus alle ramen waren door de bijen zelf "ontworpen"
Nadeel was dat er meer als een derde darren-raat was gebouwd,wat geleid heeft tot een ongelooflijk groot aantal darren.(en mijten.)
Volk behandelt vanaf half Augustus(om en nabij)
Begin September werd er besloten de darren te "verwijderen".En in een week was mijn volk ingekrompen naar 7 Bk ramen.
Half September hoorde ik van een medetuinder dat er aan het eind van de ochtend een grote wolk bijen boven mijn tuin hing.
Toen ik ging kijken niets gevonden enkel in de kast een raam bijen met leggende moer,een uitgelopen dop,twee niet rijpe gesloten doppen(die ik weggebroken heb) en voor de rest stilte!
Het raampje bijen leeft ondertussen nog steeds(lijkt nu wel een half raam),ik kan de bijen zien door de dekplaat.(Plexiglas}
Het volkje heeft zo'n acht kilo voer,er staat nog drie kilo op het aanrecht ,wat ik weg kan gooien.
Het laatste is het minst erge,dat ik deze winter toch weer een volk kwijt ben vindt ik erger.
Petro
Nu was het zo dat ik graag natuurbouw had,dus alle ramen waren door de bijen zelf "ontworpen"
Nadeel was dat er meer als een derde darren-raat was gebouwd,wat geleid heeft tot een ongelooflijk groot aantal darren.(en mijten.)
Volk behandelt vanaf half Augustus(om en nabij)
Begin September werd er besloten de darren te "verwijderen".En in een week was mijn volk ingekrompen naar 7 Bk ramen.
Half September hoorde ik van een medetuinder dat er aan het eind van de ochtend een grote wolk bijen boven mijn tuin hing.
Toen ik ging kijken niets gevonden enkel in de kast een raam bijen met leggende moer,een uitgelopen dop,twee niet rijpe gesloten doppen(die ik weggebroken heb) en voor de rest stilte!
Het raampje bijen leeft ondertussen nog steeds(lijkt nu wel een half raam),ik kan de bijen zien door de dekplaat.(Plexiglas}
Het volkje heeft zo'n acht kilo voer,er staat nog drie kilo op het aanrecht ,wat ik weg kan gooien.
Het laatste is het minst erge,dat ik deze winter toch weer een volk kwijt ben vindt ik erger.
Petro
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Het is me gewoonweg niet gegunt.
Zou het niet verstandiger zijn om eerst op de reguliere manier Bijen te leren houden , en dan pas wanneer je dat onder de knie hebt van alles en nog wat uit proberen . Dan voorkom je misschien verdere teleurstellingen .
Jaap v P
Jaap v P
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
mischien het beste verenigen met een ander volk, en hopen op een beter nieuw jaar.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Contacteer:
Om verdere complicaties te voorkomen moet je er wel zeker van zijn dat er geen onbevrucht moertje op loopt .semar schreef:mischien het beste verenigen met een ander volk, en hopen op een beter nieuw jaar.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Contacteer:
Zwermen heeft een reden. Normaal gesproken zou het volk nooit meer gezwermd hebben in september. Ik zou me kunnen voorstellen dat de te grote Varroa-besmetting het volkje heeft gedwongen toch nog te zwermen.
- buzzer
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Da's heel NATUURlijk......Eddy Geurtsen schreef:Zwermen heeft een reden. Normaal gesproken zou het volk nooit meer gezwermd hebben in september. Ik zou me kunnen voorstellen dat de te grote Varroa-besmetting het volkje heeft gedwongen toch nog te zwermen.

Alle begin is (bij) zonder honing.
-
- Contacteer:
Hoi,
Denk dat ik je antwoord verkeerd begrijp,als ik het wel goed begrijp: Ik ben begonnen met bijenhouden toen ik 14 jaar was!
Een slordige 40 jaar geleden dus.
Wat nog vreemder is dat de bevruchte moer is achtergebleven en de onbevruchte is vertrokken!!
Petro
Denk dat ik je antwoord verkeerd begrijp,als ik het wel goed begrijp: Ik ben begonnen met bijenhouden toen ik 14 jaar was!
Een slordige 40 jaar geleden dus.

En verders;het is al vreemd dat een volk in september op de vleugels gaat.Jaap v.Popering schreef:Zou het niet verstandiger zijn om eerst op de reguliere manier Bijen te leren houden , en dan pas wanneer je dat onder de knie hebt van alles en nog wat uit proberen . Dan voorkom je misschien verdere teleurstellingen .
Jaap v P
Wat nog vreemder is dat de bevruchte moer is achtergebleven en de onbevruchte is vertrokken!!

Petro
-
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
Pedro,
ga er maar vanuit dat het gewoon een verschrikkelijk GEK jaar is geweest,
veel dingen, zoniet alles, was anders dan normaal,
ook de bijen heeft dat waarschijnlijk van slag gebracht!
Ik had dit jaar uit 10 apidea´s 3 bevruchte moeren, geen idee waarom?
Dit jaar van hennie 2 drieramers gekocht met leggende moeren, wordt de moer van een vervangen,
de oude ligt dood in de kast!, geen idee waarom?
tot overmaat van ramp steekt een of andere idioot mijn bijenstal met volken aan, en zet daardoor bijna
het pension wat erachter zit met de firma van ons in de hens, heb geluk dat de brandweer er snel bij was!
dat was een terugslag van zo´n 10 productievolken en evenveel 6 en 3 ramers, geen idee waarom?
was dit het laatste?
moraal van het verhaal!
Gewoon doorgaan!
op zijn hollands, op je bek vallen en weer opstaan, net fietsen of schaatsen leren!
groetjes tonie.
ga er maar vanuit dat het gewoon een verschrikkelijk GEK jaar is geweest,
veel dingen, zoniet alles, was anders dan normaal,
ook de bijen heeft dat waarschijnlijk van slag gebracht!
Ik had dit jaar uit 10 apidea´s 3 bevruchte moeren, geen idee waarom?
Dit jaar van hennie 2 drieramers gekocht met leggende moeren, wordt de moer van een vervangen,
de oude ligt dood in de kast!, geen idee waarom?
tot overmaat van ramp steekt een of andere idioot mijn bijenstal met volken aan, en zet daardoor bijna
het pension wat erachter zit met de firma van ons in de hens, heb geluk dat de brandweer er snel bij was!

dat was een terugslag van zo´n 10 productievolken en evenveel 6 en 3 ramers, geen idee waarom?
was dit het laatste?

moraal van het verhaal!
Gewoon doorgaan!

op zijn hollands, op je bek vallen en weer opstaan, net fietsen of schaatsen leren!
groetjes tonie.
ajv
-
- Contacteer:
Dan zou je niet verwachten dat iemand met zo'n ervaring geen maatregels neemt na ik citeer ;begin van Augustus 12 Bk ramen ruim bezette. (dadant) en; .En in een week was mijn volk ingekrompen naar 7 Bk ramen.petro schreef:Hoi,
Een slordige 40 jaar geleden dus.![]()
Petro
Dan hadden toch alle bellen moeten gaan rinkelen VIJF ramen met darren verdwenen is een beetje veel , dit zal een compleet volkje geweest zijn . Of zo je nu schrijft dat de oude koningin er nog in zit , iets met verdwijnziekte te maken zal hebben misschien ??
Jaap v P
-
- Contacteer:
Er hoefde geen bellen te rinkelen,gaf al aan dat een groot deel uitgebouwde ramen uit darrenraat bestond(deel ervan weggesneden,maar werd weer als darrenraat uitgebouwd)
Had dus een "idioot"aantal darren in de kast.(toen ik een aflegger wou maken moest ik een moerrooster leggen om de darren uit te zeven}Dat waren al zo'n twee ramen darren die er al af waren(notitie's even nagekeken
}
Toen het tot me doordrong dat er wat mis zou wezen met de moer was het al te laat[ na dat het vorig jaar misging ben ik dit jaar maar met één volkje gestart,dus had geen ''back" up)
Moertje wat is achtergebleven is nog steeds dezelfde,gezien het feit dat ik nog maar 1 raampje(niet eens)bijen over heb is dat natuurlijk niet van belang. Zucht!!!!!
O ja het was wel in 1 week maar niet in Augustus,maar September!
Petro
]
Had dus een "idioot"aantal darren in de kast.(toen ik een aflegger wou maken moest ik een moerrooster leggen om de darren uit te zeven}Dat waren al zo'n twee ramen darren die er al af waren(notitie's even nagekeken

Toen het tot me doordrong dat er wat mis zou wezen met de moer was het al te laat[ na dat het vorig jaar misging ben ik dit jaar maar met één volkje gestart,dus had geen ''back" up)
Moertje wat is achtergebleven is nog steeds dezelfde,gezien het feit dat ik nog maar 1 raampje(niet eens)bijen over heb is dat natuurlijk niet van belang. Zucht!!!!!
O ja het was wel in 1 week maar niet in Augustus,maar September!
Petro
]
Jaap v.Popering schreef:Dan zou je niet verwachten dat iemand met zo'n ervaring geen maatregels neemt na ik citeer ;begin van Augustus 12 Bk ramen ruim bezette. (dadant) en; .En in een week was mijn volk ingekrompen naar 7 Bk ramen.petro schreef:Hoi,
Een slordige 40 jaar geleden dus.![]()
Petro
Dan hadden toch alle bellen moeten gaan rinkelen VIJF ramen met darren verdwenen is een beetje veel , dit zal een compleet volkje geweest zijn . Of zo je nu schrijft dat de oude koningin er nog in zit , iets met verdwijnziekte te maken zal hebben misschien ??
Jaap v P