Gewone leden

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
willem
Contacteer:

Re: Gewone leden

Bericht door willem »

m.kolsters. schreef: En Willem ik denk dat de helft van de leden niet weet waar het om gaat, en als ze de verhoging zien toch verschrikken.
Bij zulken verhogingen moet ze het in het maandblad zetten dan kan elk lid het lezen, en weten waarvoor de verhoging moeten betalen.
Het aantal bestuurs leden is niet zo hoog op de jaarvergadering, en dan wordt er aan de leden ook niet veel doorgegeven.
Tinus, je werd op je wenken bediend. Die contributie verhoging werd aangekondigd in "bijenhouden"van maart 2011, blz. 20.
Jaaaaren geleden is, op verzoek van de leden, besloten de hele inhoud van de AVL agenda niet meer in de bladen te publiceren maar aan de plaatselijke verenigings secretarissen toe te zenden. Belangstellende leden kunnen dat dan daar inzien, of er een kopietje van maken.
Ook te downloden van de NBV web-stek. De toelichting die over de contributieaanpassing gaat kun je hier lezen:
http://www.bijenhouders.nl/files/downlo ... ROTING.pdf

Dat het bestuur van 'n plaatselijke vereniging niet functioneert kun je het HB niet verwijten.
Groeten, Willem :violin:
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

hoeveel leden hebben ze eigelijk de nbv ? ik zag het al staan 6000 leden dan komt er genoeg binnen en dan nog van de overheid 1 miljoen en de winst van bijenhuis winkel dan kunnen die 15 euro verhoging ook wel weg laten
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Luuk
Contacteer:

Bericht door Luuk »

Om eerlijk te zijn kan me die EUR 15 geen biet schelen. Het is hetzelfde als 1 muziekles van mijn dochter.

Ik wil gewoon dat de NBV haar taak goed doet. Het gezicht naar buiten, naar overheid, publiciteit, Wageningen, internationale bijengemeenschap; wereldwijde info terugkoppelen naar leden; een volledig magazijn (ik ben nog geen andere imkerwinkel tegengekomen die zo'n ruim assortiment heeft, misschien ligt dat aan mij?); een maandblad. Als dat EUR 60 per jaar kost, waar hebben we het dan in vredesnaam over.

Zou wel goed zijn als de NBV duidelijker terugkoppelt naar leden wat er binnenkomt van welke bron, en wat er precies gebeurt met het geld. Nou ja misschien gebeurt dit ook maar heb ik het gemist. het zou goed zijn als er een handzaam jaarverslag komt over 2011 wat goed toegankelijk is en ingaat over inkomsten, uitgaven en activiteiten.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Het hele bijenhuis moet je mijns inziens uit deze discussie halen, dat is een winkel, dus een commerciele aangelegenheid. Het grote assortiment is goed, om zaken te verkopen. Als ik zie dat Het Honingmagazijn en De Werkbij in veel zaken goedkoper zijn dan het Bijenhuis is het hele Bijenhuis geen onderdeel van je lidmaatschap. Als NBV-lid krijg je geen korting bij het Bijenhuis, dus ik zie die twee echt los.

De contributie van NVB naar 60 euro, de afdeling Ermelo ging van 7,50 naar 15 euro. Ermelo heeft geen clubhuis o.i.d., dus waar betaal ik dan voor?????
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

goeienmoggel schreef:Misschien moet je dat gewoon vragen!!
Heeft de voorzitter telefoon??
Het was meer een retorische vraag, want dat antwoord weet ik.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Santtu Pikkarainen schreef:Het hele bijenhuis moet je mijns inziens uit deze discussie halen, dat is een winkel, dus een commerciele aangelegenheid. Het grote assortiment is goed, om zaken te verkopen. Als ik zie dat Het Honingmagazijn en De Werkbij in veel zaken goedkoper zijn dan het Bijenhuis is het hele Bijenhuis geen onderdeel van je lidmaatschap. Als NBV-lid krijg je geen korting bij het Bijenhuis, dus ik zie die twee echt los.

De contributie van NVB naar 60 euro, de afdeling Ermelo ging van 7,50 naar 15 euro. Ermelo heeft geen clubhuis o.i.d., dus waar betaal ik dan voor?????
Dat is de reden dat mensen erop tegen zijn denk ik, wat ik heb begrepen (corigeer gerust als ik het mis heb) is het vernieuwen van de electriciteit bij de afdeling handel. die de ruimte huurt van de vereniging.
Het onderhoud en reparatie zou onderdeel moeten zijn van de huur van de afd. handel, en niet indirect gesubsidiëert moeten worden door de leden.

Santtu heeft hierin gelijk, als afd handel onderdeel is van het paket van het lidmaatschap verwacht ik in de winkel ook prijzen te zien voor leden en voor niet leden. Zoniet is afd handel onafhankelijk en moet het zijn eigen broek ophouden!
Betekend dat dat de winkel moet sluiten, dan maar,mischien is Nederland wel te klein voor zoveel bijenteelt winkels.
Toen ik begong kon je kiezen tussen het bijenhuis en fa. van dam in het noorden en verder niks. Nu is die situatie niet meer zo.
ergo heb ik er moeite mee dat ik moet betalen voor een winkel ik betaal ook niet extra voor het pand van de supermarkt.
Ik begrijp dat de situatie uit het verleden zo is gegroeid en neem dat dan ook niemand kwalijk maar het is een les niet zo door te gaan.
De situatie met oa het internet is dusdanig gewijzigd dat de winkel moet concureeren niet allen met shops in nederland maar ook daarbuiten. Alleen al de keuze die er tegenwoordig is (er is nu meer keuze dan alleen spaarkast of simplexkast) maakt het concureren moeilijk. Vroeger waren er weinig bijenhandelaren en was het voeren van een winkel voor de leden wenselijk om maar aan goed materiaal te komen, ondertussen is die situstie gewijzigd. (Ik heb al 5 nederlandse en 2 buitenlandse leveranciers op mijn favorieten in het internet staan.)

Het verleden kun je niet veranderen het heden wel. ik zou dan ook de huur aanpassen, en voorzien om onderhoud van het pand door het pand te laten genereren. Betekend dit dat de afd handel vervangen moet worden (als huurder) door een andere huurder dan zij dat zo. Vlinder vereniging, platelandsvrouwen wat ever.
Of ikzelf nog lid blijft weet ik nog niet ik hoop wel dat de bestuurders in het vervolg de verschillende zaken ook op verschillende bordjes laten.
Ten slotte heb ik geen vereniging nódig om bijen te houden hoewel het wel veel leuker is.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Als ik in een huurhuis woon en er moeten noodzakelijke reparaties verricht worden aan de technische installatie, dan zijn die kosten altijd voor rekening van de huurbaas. Het is natuurlijk wel mogelijk dat de huurbaas vervolgens de aanpassingen doorberekend in de huurprijs, maar dat is weer een ander verhaal.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Eddy Geurtsen schreef:Als ik in een huurhuis woon en er moeten noodzakelijke reparaties verricht worden aan de technische installatie, dan zijn die kosten altijd voor rekening van de huurbaas. Het is natuurlijk wel mogelijk dat de huurbaas vervolgens de aanpassingen doorberekend in de huurprijs, maar dat is weer een ander verhaal.
Om even met Semars supermarkt te spreken: het zou wat vreemd zijn als een supermarkt entree gaat vragen omdat de kassa's vervangen moeten worden. Je kunt leden niet extra laten betalen omdat je commerciele deeltje het niet haalt. Als de winkel niet kan draaien, moet je de winkel sluiten of op de winkel bezuinigen. Net zoals wij allemaal moeten bezuinigen als er minder geld binnenkomt.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Volgens mijn info is de winkel winstgevend en wordt dus niet mede betaald door de leden.
gr,
m
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Eddy Geurtsen schreef:Als ik in een huurhuis woon en er moeten noodzakelijke reparaties verricht worden aan de technische installatie, dan zijn die kosten altijd voor rekening van de huurbaas. Het is natuurlijk wel mogelijk dat de huurbaas vervolgens de aanpassingen doorberekend in de huurprijs, maar dat is weer een ander verhaal.
Als beheerder van een verhuurpand, zorg je ervoor dat je een deel van de huur daarvoor reserveert! :doh:
Dat doe je dus vóór het nodig is reparaties te verrichten!
ik krijg oook geen rekening van de huisbaas als hij het dak moet vernieuwen.
Zit zelf in diverse stichtingen en daar is dat heel gewoon.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie