Santtu Pikkarainen schreef:Het hele bijenhuis moet je mijns inziens uit deze discussie halen, dat is een winkel, dus een commerciele aangelegenheid. Het grote assortiment is goed, om zaken te verkopen. Als ik zie dat Het Honingmagazijn en De Werkbij in veel zaken goedkoper zijn dan het Bijenhuis is het hele Bijenhuis geen onderdeel van je lidmaatschap. Als NBV-lid krijg je geen korting bij het Bijenhuis, dus ik zie die twee echt los.
De contributie van NVB naar 60 euro, de afdeling Ermelo ging van 7,50 naar 15 euro. Ermelo heeft geen clubhuis o.i.d., dus waar betaal ik dan voor?????
Dat is de reden dat mensen erop tegen zijn denk ik, wat ik heb begrepen (corigeer gerust als ik het mis heb) is het vernieuwen van de electriciteit bij de afdeling handel. die de ruimte huurt van de vereniging.
Het onderhoud en reparatie zou onderdeel moeten zijn van de huur van de afd. handel, en niet indirect gesubsidiëert moeten worden door de leden.
Santtu heeft hierin gelijk, als afd handel onderdeel is van het paket van het lidmaatschap verwacht ik in de winkel ook prijzen te zien voor leden en voor niet leden. Zoniet is afd handel onafhankelijk en moet het zijn eigen broek ophouden!
Betekend dat dat de winkel moet sluiten, dan maar,mischien is Nederland wel te klein voor zoveel bijenteelt winkels.
Toen ik begong kon je kiezen tussen het bijenhuis en fa. van dam in het noorden en verder niks. Nu is die situatie niet meer zo.
ergo heb ik er moeite mee dat ik moet betalen voor een winkel ik betaal ook niet extra voor het pand van de supermarkt.
Ik begrijp dat de situatie uit het verleden zo is gegroeid en neem dat dan ook niemand kwalijk maar het is een les niet zo door te gaan.
De situatie met oa het internet is dusdanig gewijzigd dat de winkel moet concureeren niet allen met shops in nederland maar ook daarbuiten. Alleen al de keuze die er tegenwoordig is (er is nu meer keuze dan alleen spaarkast of simplexkast) maakt het concureren moeilijk. Vroeger waren er weinig bijenhandelaren en was het voeren van een winkel voor de leden wenselijk om maar aan goed materiaal te komen, ondertussen is die situstie gewijzigd. (Ik heb al 5 nederlandse en 2 buitenlandse leveranciers op mijn favorieten in het internet staan.)
Het verleden kun je niet veranderen het heden wel. ik zou dan ook de huur aanpassen, en voorzien om onderhoud van het pand door het pand te laten genereren. Betekend dit dat de afd handel vervangen moet worden (als huurder) door een andere huurder dan zij dat zo. Vlinder vereniging, platelandsvrouwen wat ever.
Of ikzelf nog lid blijft weet ik nog niet ik hoop wel dat de bestuurders in het vervolg de verschillende zaken ook op verschillende bordjes laten.
Ten slotte heb ik geen vereniging nódig om bijen te houden hoewel het wel veel leuker is.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)