Gerard.
Ik begin even bij je P.S. Ik bevind mij sinds Jan 07 op dit forum en heb nooit ergens geschreven met welk middel ik mijn volken behandel , ook nu niet , heb enkel vermeld dat ik de varroxverdamper destijds in mijn bezit had . Ik heb er meerdere verkocht voor een Imkersbedrijf. Ik heb er om bepaalde redenen moeite mee om over het gebruik van niet toegestane middelen te schrijven .
Nogmaals , ik heb nog nooit iemand met een stuk bijenwas ( uitgezonderd raathoning maar dat is wanneer het goed is maagdelijke raat ) in zijn /haar mond zien stoppen . ik bedoel daarmee dat er veel geschermd wordt met residuen in bijenwas , iets wat niet onder de keuringsdienst van waren valt . In de Honing echter is een limiet van toegestane residuen vastgesteld en daar zal naar ik aanneem regelmatig in Nederland op gecontroleerd worden , Ook neem ik aan dat de Nederlandse Honing aan dezelfde criteria moet voldoen dan de ingevoerde van over de gehele wereld .
Wij hebben het toch over het wel en wee van de Bijen ?? Dan is bekend dat men de Bijen maar één keer in haar leven mag blootstellen aan vloeibare Oxaalzuur omdat de monddelen verbrand zouden zijn , Ik vind dit niet Bijenvriendelijk .
Dan noem jij dat Asuntol ( Cumaphos ) Tak Tik (Amitras ) Supona niet ontwikkeld zijn voor in Bijenvolken .
In de gewasbeschermingswereld ga je altijd uit van de werkzame stof . Als ik mij goed herinner is in de beginfase van de toelating voor Perizine ( Cumaphos ) ook Amitraz mee genomen in de onderzoeken op de Ambrosius hoeve tegen de varroamijt , en is om economische redenen gekozen voor Cumaphos . Het was op dat moment mogelijk om Asuntol ( Cumaphos )( wat een vrij goedkoop middel was ) uit de markt te nemen , heeft daar een ander etiket op geplakt met de naam Perizine ( Cumaphos ) en de prijs heeeeel veel hoger gemaakt , Zo is men aan de prijs van de toelating gekomen ,Sommigen zijn nog net aan wat flessen Asuntol kunnen komen en wat is daar dan mis mee ????
Het zelfde was met Amitraz niet mogelijk omdat deze werkzame stof in meerdere middelen verwerkt was . Ook houd de kennis zoals je weet niet op bij de Nederlands of Europese grenzen , en is toch wel veel bekend over de te gebruiken concentraties . Omdat aan de andere kant van de wereld Amitraz wel toegelaten is , zijn zelfs al vele jaren Amitraz verdampers in de handel die met één druk op de knop de juiste hoeveelheid inspuiten ,en naar ik dacht vier a vijf volken per minuut te behandelen .
Dat er veel zouden gaan klungelen had de N.B.V. vooraf wel uit kunnen rekenen ,want die wilden na dat er resistentie optrad tegen Apistan , geen enkele kant meer op . Zelfs schrijven over Oxaalzuur was in die tijd bijna een doodzonde ,
Tot slot . Als ik dan alles moet gaan vermijden wat gevaarlijk voor mij zou kunnen zijn ,

....... Nee het is te veel om op te noemen .
Jaap v P