Halo Allemaal,
Ik heb dit jaar in mijn tuin 2000 crocussen aangeplant waarin al veel stinzeplanten staan.
Als je crocus gebruikt neem dan crocus tomassianus of te wel de boerencrocus.
Deze crocus plant zich voort door zaad na een paar jaar staat hij er massaal.
Na de crocustijd van deze soort is er meestal voldoende stuifmeel van wilg etc.
Het eerste stuifmeel van deze crocussoort geeft een stimulans om te gaan broeden en staat er gegarandeerd elk jaar weer terwijl de andere crocussen het vaak na een paar jaar volledig laten afweten.
Dirk
1.8 miljoen krokussen om bijen te redden
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: 1.8 miljoen krokussen om bijen te redden
Mijn moeder zei al dat er ook weer bomen zouden komen dus ik hoopte al op veel verse lindes etc maar helaas...
momenteel worden de bomen erin gezet en wat zijn het? Platanen!
Dat heeft volgens mij weinig zin toch?
Er is trouwens woensdag a.s. een inspraakavond voor hoe maken we de plantagebuurt groener...
dus misschien de moeite waard voor de imkers uit de buurt daar (artis hortus etc.)
groet peter
momenteel worden de bomen erin gezet en wat zijn het? Platanen!
Dat heeft volgens mij weinig zin toch?
Er is trouwens woensdag a.s. een inspraakavond voor hoe maken we de plantagebuurt groener...
dus misschien de moeite waard voor de imkers uit de buurt daar (artis hortus etc.)
groet peter
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: 1.8 miljoen krokussen om bijen te redden
Ikke anderhalf jaar imker met 30 jaar verstand.
Verhalen gehoord dat bijen in de zomer wel 5 km fourageren maar volgens mijn eigen studie komen ze in "de krokustijd"
niet verder dan 300 meter van de standplaats.
Ik zou veldjes aanplanten van 18.000 krokussen per veldje dat 100 keer in een raster.
Elk veldje zo ongeveer een halve kilometer van elkaar. 5 bij 5 km toch?
Zo zullen naar mijn mening meer bijen en hommels van deze dracht kunnen profiteren.
Verhalen gehoord dat bijen in de zomer wel 5 km fourageren maar volgens mijn eigen studie komen ze in "de krokustijd"
niet verder dan 300 meter van de standplaats.
Ik zou veldjes aanplanten van 18.000 krokussen per veldje dat 100 keer in een raster.
Elk veldje zo ongeveer een halve kilometer van elkaar. 5 bij 5 km toch?
Zo zullen naar mijn mening meer bijen en hommels van deze dracht kunnen profiteren.