dode bijenvolken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

gonnie
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door gonnie »

Ik denk niet dat ze alleen daarvoor doorbroeden hoor,ik denk dat het prachtige najaar een grote rol speelt en dat het verdwijnen
nu ook zeker bij veel volken met honger te maken hebben.Door het late broed en lange vliegen is er erg veel voer opgenomen.
Ik heb oktober nog extra voer gegeven en dat werd ook nog goed opgenomen.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

jaap en a.qa.staals,

mijn bijen broeden normaal lang door (buckfast), maar met het extreme warme weer in novembar werd er gevolgen alsof het augustus was (veel dracht op klimop).
zou dat de èigenlijke´winterbijen niet verlokken om een extra generatie te broeden, met de verzwakende gevolgen daarvan?
De eigenlijke winterbijen verslijten eerder, en de aanwas van jonge bijen valt tegen?
behandeling ( tymovar) in july + augustus uitgevoerd.

het dode volk had nog een volle voorraad.

wie het weet mag het zeggen :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Hoe doen de Bijen het dan in nog warmere streken B.V Zuid Frankrijk of Spanje ??

Ook in Nederland was er volgens mij deze herfst voldoende stuifmeel te halen om gezonde Bijen te ontwikkelen .

Jaap v P
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Je slaat de nagel op de kop, Jaap.
Laat geboren winterbijen in een omgeving, met nog veel divers aanbod, is helemaal niet verkeerd.
Ik hou dit jaar 45 kasten op de thuisstand, waarvan er nog geen enkele verdween. Allemaal met veel laat broed en volop gevlogen op mosterd, phacelia, bladrammenas en klimop tot 2.5 weken terug. Sindsdien zijn ze op winterrust, de kasten 'brommen' zoals alle voorbije jaren.
Bijensterfte ... ?
Begin oktober had ik nog 47 kasten staan op de thuisstand. Toen ik een beginnende roof opmerkte bij 2 kasten, werden ze dadelijk naar een buitenstand verhuisd, waar ze het verder goed doen.
Anders had ik er nu 2 lege. Nog zo'n belangrijk vraagje voor mensen die met monitoringspelletjes bezig zijn : hoe dikwijls per week ga je in najaar en winter nog naar je bijen kijken ?
Ik ken imkers die veel eerder in winterrust gaan dan hun bijen :)
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

het voedsel/stuifmeel aanbod is ook niet ter discusie, zoals gezegt meestal gaan mijn bijen lang door, en ik ben nu voor het eerst geconfronteerd met een vewenen volk met volle vooraden. :o
het sterke vliegen zou inderdaad op roverij kunnen duiden zoals marc zegt (1 volk was duidelijk slachtofer tot dat ik de ingang dramatisch verkleinede 1,5cm).
maar je zou toch verwachten dat de kast dan was leeggerooft.
verliezen van een volk doordat het volk van het voer is afgesneden ken ik wel, ook het te vroeg massaal gaan broeden in feb. met een lange koude dip waardoor ze van het voer gescheiden worden is me wel overkomen.
maar nog nooit eerder van alle bijen weg. in andere gevallen vind je dode bijen hier slecht het groepje van 20 rond de koningin.

je bent nooit te oud om te leren.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Jaap v.Popering
Contacteer:

semar schreef:het voedsel/stuifmeel aanbod is ook niet ter discusie,
Daar heb je natuurlijk gelijk in maar .. Ik citeer je even terug.

zou dat de èigenlijke´winterbijen niet verlokken om een extra generatie te broeden, met de verzwakende gevolgen daarvan? . einde citaat

Vandaar mijn link naar stuifmeel wat een belangrijk zo niet onontbeerlijk bestanddeel is voor het voedsel ( iets wat in de herfst wel eens kan ontbreken ) van de larven om een gezonde Bijen populatie te houden . Bij een late herfstdracht , met voldoende stuifmeel en wat langer doorbroeden zal daarom volgens mij ook niet leiden tot een verzwakt of ziek volk , er zullen volken zijn die vrijwel de gehele winter een broednest(je) zullen hebben wat niet tot verzwakking zal leiden .

Daarom is voor mij stuifmeel onlosmakelijk verbonden met een gezond Bijenvolk .

Jaap v P
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Beste mensen,

Mij staat een lezing van Pia Aumeijer nog vers in het geheugen gegrifd. Zij stelde dat door varroa aangetaste volken blijven doorgaan met leggen, zelfs in de winter. De koningin blijft aan de leg, de bijen worden verzorgd door verzwakte bijen ( met een onvoldoend ontwikkeld eiwit vetlichaam) zodat de larven kwalitatief onvoldoende voedersap krijgen en dus als verzwakte bijen uit hun cel komen. En als verzwakte bij weer larven verzorgen ( en als het weer in het warme najaar het toelaat nog even naar buiten) en misschien al zo aangetast door b.v. het Picorni virus (waarvan bekend is dat het de orientatiezin aantast!) dat de kast niet terug gevonden wordt
Virussen krijgen zo alle kans toe te slaan, virussen waarvan er nog al wat gevonden worden in bijenvolken, virussen waar gezonde volken weinig last van hebben
De oorzaak ligt dus in een consequente aanpak van de varroa, in het voorjaar, de zomer en in deze periode om de volken dus zo sterk mogelijkaan het nieuwe bijenjaar te laten starten!

Prettige feestdagen en een goed bijenjaar,

Roel
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

jaap, ik bedoelde daarmee, bij het grootbrengen van een extra geberatie worden werkster ingezet op allerlei klussen.
niet alleen het voeren van de jongen maar ook het extra vliegen, warm houden van een groter nest etc algehe+e activiteit.
eigenlijk; er verslijten 600-700 van de éigenlijke´ winterbijen en daar staan maar een 50-100 nieuwe bijen tegen over.
dat was mijn gedachte, vooral omdat een dergelijke buiten activiteit ik nog nooit eerder heb waargenomen in november.

tot dusver mijn kennismaking met de verwijnziekte

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Jaap v.Popering
Contacteer:

Roel

Daar kan ik volledig mee instemmen . Toen ik zoiets in 2008 schreef brak bijna de oorlog uit . :wink:

Semar

Ik citeer even Guido Eich ( Bijeninstituut Celle )
Broedvrije winterperiode is een fabeltje
Jonge volken hebben broed in de winter , oude volken niet . Ook zieke en zwakke volken broeden langer door .

Zie ook waarnemingen in de winter .
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 378#p66935

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op za 17 dec 2011, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Jaap,

Die lezing van die duitse wetenschapster dateert uit 2008, ik heb het nog eens na gelezen, maar het zij wel de feiten.
Er kan lang en breed en veel over worden gesproken, er zijn faktoren die mede van invloed zijn en het proces van de door de varroa aangerichte schade ongetwijfeld versnellen. In gezonde grote volken heeft de varroa minder kans: maar gezonde volken ontstaan door consequent de mijt te bestrijden!
Misschien legt zo de varroa :be4: nog eens het loodje en niet de bij! :lol:

Groet,

Roel
Plaats reactie