Zoeken volken in het wild ook een nestruimte met een open bodem?Oude Essink schreef:Er zijn geen tegenargumenten!!
Volgens mij niet.
Ik laat de lade er gewoon de hele winter in.
Zoeken volken in het wild ook een nestruimte met een open bodem?Oude Essink schreef:Er zijn geen tegenargumenten!!
Zwermen zoeken niet per se nestruimten. Ze kunnen ook in een struik of boom eindigen. In NL overleven ze dat niet maar een struik heeft een open bodem.wilgenroosje schreef: Zoeken volken in het wild ook een nestruimte met een open bodem?
Volgens mij niet.
Ik laat de lade er gewoon de hele winter in.
Jaap v.Popering schreef:Voor 1980 had zelfs nog nooit iemand van een open bodem gehoord, dus noodzaak ??
A.A. Staals schreef: Open bodem is helemaal geen noodzaak, de bijen hebben er zelfs een hekel aan en plakken ze dicht met propolis voor zover ze kunnen.
Helemaal mee eens heren, en daarom hou ik de kast ook dicht aan de onderzijde. Het leidt alleen maar tot onnodige tocht en warmteverlies die bijen ook in de natuur proberen te vermijden. Eventuele vocht problemen (schimmel) ondervang ik met een sluitblok aan de zijkant.A.A. Staals schreef: Met open bodem verbruiken ze veel meer voer en zetten ze soms de onderkant van de raat in de propolis.
[/quote]A.A. Staals schreef: Open bodem is helemaal geen noodzaak, de bijen hebben er zelfs een hekel aan en plakken ze dicht met propolis voor zover ze kunnen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast