overzetten van volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

overzetten van volk

Bericht door p.zwartepoorte »

ik heb nu een volk buckfast in segerberger zitten en die wil ik in voorjaar over zetten na dadant us
hoe moet ik dat aanpakken en wanneer is de beste tijd om dat te doen
ik heb ook nog geen uit gebouwde ramen van dadant us
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: overzetten van volk

Bericht door Bart de Coo »

Zet het voorlopig uit je hoofd a.u.b. De mooiste manier lijkt mij om in het voorjaar te gaan reizen met de bijen. Begin mei maak je daar, op de reisstand, een veger. Die doe je in de dadant en die neem je mee naar huis. Tot 's avonds koel in de schaduw wegzetten. Dan zet je de veger in de dadant op de definitieve plaats. Je voert ze dan onmiddellijk. Niet te veel, want ze zitten volledig op kunstraat: ze kunnen het voer nergens kwijt. Na een paar dagen oxaalzuur benevelen.

Dan ga je doppen breken en na nog eens twee weken ga je kijken of het jonge moertje aan de leg is. Als dat zo is, benevel je de bijen met oxaalzuur en sla je het volk af in een dadantkast op vellen kunstraat. Meteen voeren; rustig aan weer.

Ik vrees wel dat je op deze manier de zomerhoning uit je hoofd kunt laten.

Ander idee. Plaats de spaarkast bovenop de dadant. Daarvoor moeten de beide kasten wel mooi aansluiten. Ik zou dat dan doen met een plaat dun triplex. De buitenmaat van die plaat wordt de buitenmaat van de dadant en er komt een gat in dat precies de binnenmaat van de spaarkast heeft. Alhoewel, dat gat mag ook best kleiner zijn. Het volk zal naar beneden gaan bouwen. Na verloop van tijd kun je dan de bijen uit de spaakastbroedkamer gaan afslaan op de dadant die onderop staat. Leg een moerrooster op de dadant en plaats de spaarkast terug. Nu functioneert de spaarkast als honingkamer. Je moet wel een flinke dracht hebben. Anders verklein je de spaarkast met sluitblokken.

Groet,

Bart
p.zwartepoorte
Contacteer:

hoi bart
bedankt voor je infomatie aan gezien dat ik niet ga reizen met me bijen
denk ik dat de laatse idee van jou toepas dat is het gemakkelijkste voor me
en voorlopig ga ik dat ook niet doen dat over zetten maar wanneer is de beste tijd om het te doen dat op elkaar zetten ?
gr paul
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Zet de bijen bij de voorjaarsinspectie terug op één broedbak. Geef ze een leeg raampje voor het darrenbroed, een raampje zonder kunstraat dus, of eventueel met alleen een strookje kunstraat in de zaagsnee, maar als het raampje ingeklemd zit tussen twee mooi uitgebouwde ramen is dat niet echt nodig. Ik zou meteen bij de voorjaarsinpectie die dadantkast eronder zetten. Op die manier wordt de 'loopafstand' voor de bijen naar het nest vrij groot: ze moeten immers die hele lege dadantbak doorlopen om het nest te bereiken. Er zijn imkers die dat niet zo verstandig vinden. Zij denken dat je daarmee de voorjaarsontwikkeling afremt. Ik denk dat dat wel meevalt.

Groet,

Bart
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Bart de Coo schreef: Ander idee. Plaats de spaarkast bovenop de dadant. Daarvoor moeten de beide kasten wel mooi aansluiten. Ik zou dat dan doen met een plaat dun triplex. De buitenmaat van die plaat wordt de buitenmaat van de dadant en er komt een gat in dat precies de binnenmaat van de spaarkast heeft. Alhoewel, dat gat mag ook best kleiner zijn. Het volk zal naar beneden gaan bouwen. Na verloop van tijd kun je dan de bijen uit de spaakastbroedkamer gaan afslaan op de dadant die onderop staat. Leg een moerrooster op de dadant en plaats de spaarkast terug. Nu functioneert de spaarkast als honingkamer. Je moet wel een flinke dracht hebben. Anders verklein je de spaarkast met sluitblokken.

Groet,

Bart
wat bart beschrijft heb dit al verschillende malen gedaan het werkt prima, ziet er even niet uit maar heb zelf diverse ´verloopnippels´ van zowel zesramer als spaarkast naar dadant gemaakt.
werkt prima, zo rond half tot eind april zou een buckfastvolkje de spaarkast vol met broed moeten hebben alle afslaan in de onderstaande dadantbak, moerrooster ertussen (evt doppen breeken in de bovenbak) en klaar ben je.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
p.zwartepoorte
Contacteer:

oke dan ziet er ff niet uit maar dan komt het wel goed als ze dadant kast vol gebouwt hebt maar ik heb ff gekeken een segerberger past perfect op de dadant ik hoef geen verloop nippel te maken
dat scheelt weer
bedankt voor de info
vr gr paul
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Heerlijk om te zien dat men in december reeds volop het 'imkeren' is :D :be3:
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Paul,

Bart de Coo schrijft:
Ik zou meteen bij de voorjaarsinpectie die dadantkast eronder zetten.
Ik heb deze truc ook al eens uitgehaald. Ik heb dat toen rond 30 april gedaan. Op dat moment bezitten de bijen meestal rond de 10 ramen broed. Deze 10 ramen heb ik in één broedbak geplaatst, een rooster gelegd en vervolgens de Dadantbroedbak er bovenop geplaatst en de koningin met de resterende bijen in de Dadantbroedbak geslagen. Als het slecht weer is het volk voeren zodat de ramen snel worden uitgebouwd. Dadantbak bovenop omdat warmte opstijgt.

Groeten...............

Gerard
p.zwartepoorte
Contacteer:

als ik het goed heb
zet je dadant broedkamer boven op de segerberger broedkamer en als die uit dadant ramen uit gebouwt zijn dan sla je de bijen en moer af in de dadant broedkamer ? en dan rooster er tussen en die broedkamer van de segerberger die vol met broed is na het uitlopen van de bijen weg halen ?
gr paul
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

p.zwartepoorte schreef:als ik het goed heb
Nee, dat heb je NIET goed.
Op de segeberger een rooster, Dadantkamer erop koningin in de dadantbak, delseltje erop en na drie weken is alles in de onderbak uitgelopen en kun je die weghalen
Groeten, Willem :violin:
Plaats reactie