als ik het goed heb zet je dadant broedkamer boven op de segerberger broedkamer
Juist ja dat klopt
als die uit dadant ramen uit gebouwt zijn dan sla je de bijen en moer af in de dadant broedkamer ?
En dat klopt dus niet. Dat moerrooster gaat gelijk op die ene broedkamer. Daarop gaat meteen de Dadantbak en daarin sla ik de moer en de resterende bijen meteen af. Kunstraatramen erin afdekplank en deksel erop. De bijen bouwen die kunstraat gelijk uit en de moer begint direct met leggen. Wel is het zo dat als het weer slecht is, je direct moet voeren want anders bouwen de bijen de kunstraat niet uit.
Na drie weken kun je de broedbak eronder weg halen (broed is uitgelopen) en kun je er waarschijnlijk direct een honingkamer met kunstraat opzetten. Krijg je nu extreem mooi voorjaarsweer (zoals we afgelopen jaar gehad hebben) dan zou je kunnen overwegen om na één tot twee weken al een honingkamer te plaatsen. Mij is het een keer overkomen dat de koningin in die drie weken te weinig ruimte in de Dadantbroedbak heeft gehad, omdat er zoveel nectar binnen kwam.
Ja, ik denk dat het idee van Bart ook wel werkt alleen zou het kunnen dat de bijen/koningin niet zo snel de Dadantbak in gebruik gaat nemen. Ik heb het altijd gedaan op de manier zoals ik hierboven beschreven heb.
Bij het vervangen van mijn koninginnen aan het einde van het seizoen (september) plaats ik ook altijd een spaarkastbroedkamer met een aflegger met de nieuwe moer, bovenop de Dadantbak. Als ik na een week kijk, loopt de moer in 99% van de gevallen nog gewoon in de bovenste (spaarkast)broedkamer. Ik weet ook wel dat dat in het najaar is en toch!
hoi gerard
ja dan doe ik het wel op jou manier van het over zetten dan weet ik zeker dat het goed gaat
maar zo ver is het nog niet ik heb de tijd
vandaag heb ik weer hout besteld voor me 2de dadant us dan heb ik er 2 dan nog 2 te gaan
dan is me stand vol
bedankt voor je info gerard
gr paul
Als je open broed scheidt van de koningin dan moet je wel opletten dat dat deel zich niet moerloos gaat voelen. Controleren op redcellen dus. Bij mij gingen een paar volken doppen trekken ondanks de moer aan de ander kant van het rooster. Ik had de nieuwe kasten (conform de beschrijving van Bart), met moer, onder gezet.
Zo heb ik zelfs een zwerm gehad van een nieuwe koningin terwijl de oude koningin (in de onderbak) thuis bleef. Ook de nieuwe koningin bleef uiteraard thuis, want zij kon niet door het rooster (ze bleek daar later klem te zitten), waarna de zwerm weer op de kast terug sloeg.
De opstelling "Nieuwe kast met moer onder, oude met broed boven, moerrooster er tussen" heeft als nadeel dat de in de bovenste kast uitlopende darren niet wegkunnen (deze kunnen immers ook niet door het moerrooster) . Daar moet je dus iets voor regelen
De door Gerard Boswinkel geschetste methode (met nieuwe kast boven) heeft dat nadeel in ieder geval niet aangezien alle uitgelopen broed toegang heeft tot de vliegopening.
Het boven plaatsen, heeft als voordeel, dat de raten sneller en mooier uitgebouwd worden.(bij dracht of voeren)
Een nadeel is dat het stuifmeel voor het grote deel onder het rooster op de oude ramen opgeslagen wordt.
Als het al oude raten zijn (zijn ze bij jou nog niet), dan is het jammer van het stuifmeel, als ze omgesmolten moeten worden.
Misschien een weekje boven (met of zonder voer erop) tot ze uitgebouwd zijn, en dan omdraaien?
Albert Stoter schreef:Als je open broed scheidt van de koningin dan moet je wel opletten dat dat deel zich niet moerloos gaat voelen. Controleren op redcellen dus. Bij mij gingen een paar volken doppen trekken ondanks de moer aan de ander kant van het rooster. Ik had de nieuwe kasten (conform de beschrijving van Bart), met moer, onder gezet.
Albert heeft gelijk altijd even doppen breken, mijn ervaring is als je de hele bak afslaat in de onderbak het zelden (soms dus wel) voorkomt dat ze doppen trekken.