TopBar Hive leeg in Januari

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

jsloothaak
Contacteer:

TopBar Hive leeg in Januari

Bericht door jsloothaak »

Vandaag ging ik oxaalzuur druppelen op mijn kasten. In allebei de bakken van de spaarkast zaten veel bijen in een tros, dus die zijn flink onder gedruppelt. Toen ik de TopbarHive open maakte was die tot mijn schrik helemaal leeg. Wel veel raat gebouwd, maar op wat dooie poppen na geen honing, geen stuifmeel en geen enkele dooie bij in de kast. Verder niets opvallends gezien. Ze hebben een mierenzuurbehandeling gehad met de Liebig dispenser en zijn daarna (september) gevoerd. Weet iemand wat hier is gebeurd? Kan het zijn dat ze toch te weinig moer hadden en uit voedselgebrek zijn overgevlogen naar de spaarkast?

Jochem
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: TopBar Hive leeg in Januari

Bericht door Bart de Coo »

Klinkt gewoon als een gevalletje verdwijnziekte, waarna de verlaten kast werd leeggeroofd. Als de kast inderdaad geroofd is, dan moeten er veel cellen te zien zijn met rafelige randen, ten teken dat ze met geweld zijn leeggeplunderd. Verder moet er veel mul op de bodem liggen.

Groet,

Bart
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Zo ziet raat eruit wanneer de suiker/honing er uit geroofd is na roverij:

Afbeelding

hennie oes
jsloothaak
Contacteer:

Super bedankt voor jullie snelle reactie! Het viel me al op dat de ramen beschadigd waren, net alsof ze tegen elkaar waren geschuurd. En dat de kast leeg is, inclusief bijen klinkt wel heel erg als de verdwijnziekte. Maar, die ziekte bestaat toch feitelijk niet? Het is toch een samenloop van omstandigheden waardoor de bijen dood gaan? Of verlaten ze een voor een de kast om ergens anders zich naar binnen te bedelen?
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Goochelaars,dieven,journalisten en imkers denken er vast anders over.......

Volgens de van Dale bestaat de verdwijnziekte niet.
En die is redelijk hip dacht ik zo.

topbar stond zeker naast ander nest?

ennuh.doodgaan of een ander vlieggat in is ook een soort verdwijnen toch?
alfa vulgaris

Wie kent al zijn bijen?
:D

ALfa
jasper-k
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Bericht door jasper-k »

@ Alfa Je hoeft niet al je bijen te kennen, maar je volken moet je eigenlijk wel kunnen herkennen toch :think:

als een kast helemaal vervliegt op de naast gelegen kast dan moet je wel geconfronteerd worden met een enorm mooi groot volk... Als beide volken van normaal formaat waren tenminste, als de topbar een klein volkje bevatte, maar dat maak ik niet op uit het voorgaande, dan zou je ze misschien kunnen "missen" als ze overgevlogen zijn naar een groot volk.
Ze hebben mogelijk problemen gehad met de moer of waren ziek en als er dan per dag/uur 1000 uitvliegen en er komen er maar 600-700 terug gaat het vanzelf hard. Als ze dan op het punt aanbelanden dat de vliegactiviteit weer omhoog gaat (omhoog lijkt te gaan omdat ze berooft worden) blijven er zo weinig bijen over dat ze uiteindelijk eieren kiezen voor hun geld en meevliegen/inbedelen bij de rovers.

Verdwijnziekte of niet het lijkt mij waardeloos om een van de kasten helemaal leeg aan te treffen, hoop dat je komend seizoen de kast weer in volle werking laat nemen door de dames.
Met vriendelijke groet, Jasper
jsloothaak
Contacteer:

@ Jasper: Ja het was wel even zwaar balen ja! Je stopt er toch veel tijd en moeite in om ze goed in te winteren en bij de TopBar Hive gaat dat allemaal net iets lastiger. Maar iemand reageerde ook iets over je volken kennen. Nou, de spaarkast die er naast staat bevatte al een groot volk op twee bakken, maar toen ik die als eerste behandelde leek het alsof er één grote tros in zat, verdeeld over de boven én de onderkamer aan de voorkant van de kast. Dat zijn toch wel erg veel bijen voor deze tijd niet? Ik hoop maar dat zo'n groot volk het eind van de winter haalt met de hoeveelheid voedsel dat er nu nog in zit......
Bijlagen
foto2.JPG
foto2.JPG (48.04 KiB) 4307 keer bekeken
foto.JPG
foto.JPG (53.5 KiB) 4307 keer bekeken
alfa vulgaris

Na een vol seizoen te hebben geïmkerd begrijp ik dat iedere bij kennen onbegonnen werk is,
maar vrees dat daarmee de verdwijnziekte wel mee wordt opgelost.logica?

De niet uitgelopen poppen aan de rand van de raten moeten een aanwijzing zijn voor het moment van de ondergang van het volk. Persoonlijk vind ik het extra jammer dat het een topbar betreft.

Ik had vorig jaar eenzelfde geval..de kast staat er nog maar je hebt het gevoel dat alles verloren is.
Wel ff realiseren dat er in zo'n geval 2 koninginnen aan je winterbijtjes hebben gewerkt en die kast mooi is veiliggesteld voor onderhoudswerkzaamheden door de huisbaas.

Ik ben ervan overtuigd dat te vroeg op de avond en teveel voer voor 1 nacht geven bijdraagt aan dit soort verschijnselen. In ieder geval bij mij.

Zelf heb ik ook de indruk dat de bijen de beste moer van de stand gaan opzoeken om door de winter te komen. Nu twee seizoenen ingewinterd en de bijen toen veel geobserveerd. Afgelopen herfst moeten constateren dat de bijen 1 koningin in de steek hebben gelaten. Ze kozen vast eieren i.p.v. voer :D

Oh ja,Ik heb nummers op mijn kasten maar mijn zieltje trekt het nog niet om de moeren een rugnummer te geven dus feitelijk mijn volken kennen wordt moeilijk alhoewel ik de verschillende moeren en haar dochters wel aan gedrag kan herkennen.

ALfa
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Dag Joghem, zo als ik op de foto zie is er voer genoeg, ik denk dat je de moer hebt verongelukt of deze is afgestoken,
als een moer een pootje mist of wat voor een gebrek is deze ten doden op geschreven.
Dan sterft de rest langzaam af in deze tijd van het jaar, in het voorjaar komen er wel doppen en een nieuwe moer maar in de winter sterven ze een voor een en zit je in het voorjaar zonder bijen zoals je nu merkt.
Maar je hebt nog een goede kast, die kan je splitsen en heb je er twee maar niet voor mei.
Tinus Kolsters
Plaats reactie