diarree fataal?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
schimmelweg
Contacteer:

diarree fataal?

Bericht door schimmelweg »

Hoi,

Net nieuw op dit forum en best nieuw in de imkerwereld.
Sinds een jaar onderhouden we een bestaande stal in den haag (met wat hulp).
Dit weekend hebben we oxaalzuur gedruppeld. Bij het openen van de kasten ontdekte we 3 lege kasten van de 6. In 1 van de lege kasten zagen we sporen van diarree. Mogelijk dus nosema als de boosdoener.
Van de drie overgebleven kasten was er 1 volk waar de bijen zichtbaar aan de diarree waren. Onze pakken zaten aardig onder. Mogelijk dus ook nosema. Is dit fataal voor dit volk? Wat zou een goede aanpak zijn? Kast verplaatsen? Afzwavelen? We willen geen risico lopen dat uiteindelijk alledrie de volken besmet raken.

Van de lege kasten hebben we alle raten gesmolten in een stoomsmelter. Nu een mooie plak met was en schone raten.

Joris en Lotte
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: diarree fataal?

Bericht door Hans van der Post. »

Nee Joris en Lotte Nosema is niet de oorzaak. Lege kasten is de "verdwijnziekte" bijen voelen zich ziek gaan de kast uit ook bij lage temperaturen. Dit gaat de hele winter door en soms nu, vaak wat later is de kast leeg.
Weet dit zo goed omdat ik van achter mijn pc verschillende jaren bijen uit zag vliegen en niet terug keerden.
In het voorjaar was de kast(en) leeg en besmeurd met bijenpoep.

In de kern is de varroa de oorzaak.
Ze verspreid verschillende virussen die ze zelf meedraagt.
Het vervoer wat ze gebruikt is de dar die mag in elke kast naar binnen.
Darren "hoppen" van volk naar volk en geven zo de varroa gelegenheid zich te verspreiden.

De overige volken laten staan en "bidden" dat ze gespaart blijven.
!Hans.
jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Bericht door jasper-k »

Hoi,
ik heb bij de behandeling van mijn volken ook aardig wat "diaree" op mijn armen handen rug e.d. gekregen, maar volgens mij is dat gewoon bijenpoep.
Ondanks dat er tot voor kort gewoon (enkele) bijen vliegen of gevlogen hebben zitten, voor mijn gevoel, de meeste, zei het enigszins losjes, op de tros.
Als je de kast dan verstoort, vliegen deze tros zittende of kastbijen op en doen dan datgeen wat ze moeten, poepen...

Ik had het eigenlijk bij alle volken die ik behandelde en hoe meer opvliegende bijen hoe meer poep ik op mijzelf terugvond.
Afwachten en hopen dat het in het voorjaar verder meevalt met de verliezen, 3 - 6 je zult wel balen... :shock:
Met vriendelijke groet, Jasper
alfa vulgaris
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Ik imker ook nog niet zo lang, heb geen bijenvader of moeder,toegang tot een cursus is om meerdere redenen in mijn regio onmogelijk.
Ik moet het dus doen met literatuur,youtube,imkerpedia,folders van de NBV,de buurimker en natuurijk het forum en mijn boerenverstand.

Ik heb gemerkt dat beeldmateriaal vaak erg nuttig is.
Zo zag ik van de week een geweldig duitstalig filmpje over broedziekten zo duidelijk in beeld gebracht dat vele zaken die ik in de
literatuur had opgepikt gelijk behoorlijk duidelijke en bruikbare kennis werden.

Poep en pis gesprekken mijd ik meestal,toch lijkt het me erg nuttig dat er misschien eens een onderwerp bijenontlasting met foto's wordt geplaatst.
Met ook bv. hoe je nou precies zo'n darm van een bij verwijderd om die te bekijken,hoe ziet normale voorjaarsontlasting er uit?
Dat soort shit.

bvd.
ALfa
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Ok "we" schrijven niet meer poep :be8: maar fecaliën. :D

Gevonden in een brochure uit 1990 in een gezamelijke uitgave van de vlaamse vereniging, ABTB, ANI,NCB en de VBBN.
Als bijlage: Nozema uit "gezonde bijen"'. in pdf bestand.
Met een redelijk plaatje in kleur over de darmen van de bij.

Verder is de beste "leermeester" - de praktijk - wat betreft de fecaliën bij de reingingsvlucht.
Als lange druppels uitlopen aan de voorkant van de kast is dit niet zo goed maar niet ernstig.
Wel verontrustend is dat veel raten zijn besmeurd en het volk is nog aanwezig.
Zijn het korte sliertjes van ± 1½ cm op het dak of aan de buitenkant van de kast is dit goed.

Maar het afgelopen jaar is over het algemeen voldoende stuifmeel binnen gekomen.
Nozema is een gebrek ziekte die wordt veroorzaakt door te weing stuifmeel.
Bijlagen
NOSEMA.pdf
(4.54 MiB) 762 keer gedownload
!Hans.
Noord
Contacteer:

Bericht door Noord »

kan hem niet openen hans.

gr noord, :whistle:
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Noord gebruik je explorer van windows? en heb je adobe reader op je pc staan? dan moet het lukken er is 36 X gedownload.
mocht dit niet lukken stuur me dan via een pg je mailadres dan plak ik de "nosema" als bijlage retoer.
!Hans.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Een sterk poepend volk voor en op de kast zal nooit een goed volk meer worden.
Daarom ook nooit van natelen ook niet als het van goede afkomst is en zich verder goed ontwikkeld.
De uitwinteringssterkte is de belangrijkste aanwijzing of een volk levenkrachtig is.

Dirk
dertiende
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi ALfa,

Jij schrijft:
toch lijkt het me erg nuttig dat er misschien eens een onderwerp bijenontlasting met foto's wordt geplaatst.
Kijk even in de onderstaande link daar staan een paar foto's in waar jij om vraagt.

http://www.imker-sh.de/monatsanweisunge ... 4rz%202009

Groeten.......................

Gerard
alfa vulgaris
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Haha gurkenglasimker.
Leuk stukje.

Toen ik na veel moeite mijn eerste zwerm in een bakkie had was het de dames waarscchijnlijk niet naar de zin.
Massaal stegen ze voor een 2e maal op..hehe daar stond ik met m'n hagelwitte pak in een stortbui van ontlasting.
Plaats reactie