TopBar Hive leeg in Januari

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: TopBar Hive leeg in Januari

Bericht door A.A. Staals »

alfa vulgaris schreef: Ik ben ervan overtuigd dat te vroeg op de avond en teveel voer voor 1 nacht geven bijdraagt aan dit soort verschijnselen. In ieder geval bij mij.

Zelf heb ik ook de indruk dat de bijen de beste moer van de stand gaan opzoeken om door de winter te komen. Nu twee seizoenen ingewinterd en de bijen toen veel geobserveerd. Afgelopen herfst moeten constateren dat de bijen 1 koningin in de steek hebben gelaten. Ze kozen vast eieren i.p.v. voer :D

ALfa
Te vroeg op de avond te veel voer voor een nacht??????????
Bijen de beste moer van de stand opzoeken????
Bij mij blijven ze gewoon in hun eigen kast. Alleen bij roven wil er wel eens een deel met de rovers meegaan. Meer voer als ze in een nacht opnemen is ook geen probleem, ook al geef je dat vroeg op de avond.

ad staals
jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Bericht door jasper-k »

ik sluit me aan bij Ad, ik heb mijn bijen gewoon overdag en zelfs 's ochtends gevoerd als het niet anders kon.
Ik ben niet in de luxe positie dat ik 's avonds alle volken langs kan (of wil :o )een paar keer in de week om in te winteren .
ik winter grote volken in en ze krijgen een grote voerbak met voer dat ze in 2 dagen net aan op hebben (soms 3 met een beetje koude nachten). Als je alle volken tegelijk en veel voert lijkt het ook met roverij wel mee te vallen. Als ze dat voer te verwerken hebben, hebben ze geen tijd om te roven en ze zijn allemaal na een dag of twee klaar.
kleintjes krijgen minder, maar die stelen niet bij een groot volk :D

heb geen overlopende moer verlatende bijen, en als ik ze wel zou hebben, zou ik blij zijn dat ik die moer kwijt ben want zulke genen heb je niks aan :naughty:
Met vriendelijke groet, Jasper
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Jochem,

Ik zie dat je de ramen van de Topbarhive nog hebt en dat is mooi om daarmee verder onderzoek uit te voeren. Wanneer je even naar het filmpje van de link kijkt en deze aanwijzingen van Guido Eich met de ramen die je nog hebt ook uitvoert, dan kom je misschien meer te weten.

http://bienenalois.magix.net/album#/mei ... a/6400784/

Succes

Groeten....................

Gerard
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Een puntje van m'n stoel filmpje...hartelijk dank voor deze gouden tip.

Polystyreen bakjes..het leek me al niks,nu weer een argument erbij.
Alleen de isolatiewaarde en het gewicht spreken mij aan.
jsloothaak
Contacteer:

Bericht door jsloothaak »

Beset Ad en Tinus,

Dank nog voor jullie reacties. Wat er precies gebeurd is, is natuurlijk moeilijk vast te stellen, maar óf de koningin is verloren gegaan óf ze hebben uit voedsel gebruik de kast verlaten en zijn hoogstwaarschijnlijk in het buurvolk gekropen.

Echt super dat jullie advies geven! Het is voor beginners toch altijd lastig opstarten als je nog niet goed kunt herkennen wat je ziet.
jsloothaak
Contacteer:

Bericht door jsloothaak »

Gerard, ook jij bedankt! Ik zal eens goed gaan inspecteren! Misschien valt me wat op!
Plaats reactie