Ik heb mezelf gesteld dat ik s'winters de kast alleen mag openhalen als er een bij uitkomt EN er weer invliegt.
Denk ik bij mezelf:"als er bijen opvliegen is het warm genoeg om zelf terug te komen en kost het me geen bijen bij die lage temperaturen mits deze zijn geörienteerd op de kast natuurlijk."
Ik kan het mezelf nog niet aandoen de bijen winteroxaalbehandeling te geven en wil eerst weten wat er gebeurt als je het NIET doet. Eigenwijs noem je dat geloof ik,maar ik ben er groot mee geworden

Ook heb ik gezien dat met deze hoge wintertemperaturen er regelmatig bijen buiten komen en even ontlasten dus dat zal een voordeel zijn geweest. Wat mij opviel bij het openhalen (aleen buitenste ramen getrokken) dat de bijen héél rustig waren en toen ze tegen me begonnen te zeuren (fladderen) heb ik de kast ook zo snel mogelijk weer gesloten.
GEEN ROOK gebruikt ogenschijnlijk het volk niet verstoord. Het was de 1e keer s'winters openmaken.
Toen het hier 7 gr/C was en de hedera bloeide leek het wel voorjaar zo een enorme nectarlucht. Ik WEET dat de bijen in het najaar een enorme pollenvracht van de Hedera hebben gehaald...ik kan niet wachten tot eind maart