Voer controleren en bijvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Voer controleren en bijvoeren

Bericht door Hans van der Post. »

schepm schreef:
Hans van der Post. schreef:
schepm schreef:Wat ik graag wil weten is of degene die verklaren dat je 's winters nooit een kast mag openmaken dit zeggen uit eigen ervaring of dat ze dat hebben van gehoord cq geleerd hebben.
Beste hoe kan ik je overtuigen? moet dat onder ede met een notaris?

Oxaalzuur druppelen, ja rond de + 5 gr.C. wat moet verder je in een kast rommelen?
Hou al enige tijd bijen vanaf 1962 heb met respect -hoffelijkheid - mijn bijenvolken behandeld en daar hoorde bij dat ze voldoende wintervoer moeten krijgen.
Nieuwschierig? Ja op de dekplank voelen of er al een plekje warmte aanwezig is. (broed)

Maar 14 dagen na de massale reinigingvlucht ( na half maart) kijk ik vluchtig in mijn volken = raam naast het broednest, middenraam en verder de kast dicht. :!:
Beste hans,
In de nieuwsbrief van PPO staat toch echt dat we geduld moeten hebben en moeten wachten totdat het enkele graden vriest.
pbo bijen? ik ben eigenwijs! en vraag dan waarom bij vorst? hoeveel jaren heb je vorst overdag?
!Hans.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ben het helemaal met Hans en Hennie eens. In de winter zeker de kasten niet openen. In het seizoen alleen als het nodig is.
Misschien is hier sprake van een generatiekloof. Ik heb ook ongeveer 50 jaar geleden het imkeren van mijn vader en opa geleerd.
Varroa bestrijd ik eens per jaar begin augustus, na de laatste oogst, met een van de in Frankrijk toegelaten middelen: apistan, apiguard, thymovar of apivar. Het afgelopen jaar met apivar. Al een jaar of acht geen enkele verliezen.
Te weinig voer in de winter is onzorgvuldig imkeren. Je moet er 1 oktober van overtuigd zijn dat er voldoende voer in de kast is. Beter een kilo te veel voer in de kast dan 100 gram te weinig. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een volk verloren ben door te weinig voer.
Jos
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik wil mijn zienswijze beginnen bij Hans v/d Post en even hier neerzetten .

Ik denk dat wij af moeten stappen van de denkwijze dat Imkeren in heel Nederland op de zelfde wijze kan geschieden . Ik bedoel dat op de ene plaats en tijd ( datum ) 17 kg suiker voeren , het volk niet voldoende zal hebben en bij onoplettendheid dood gaat van de honger , terwijl op de andere plaats de kast uit zijn voegen zal barsten van de voorraad wintervoedsel omdat de drachtperiode nog lang niet ten einde geweest zal zijn .

Bart
Elk volk en elke streek is niet hetzelfde . Ik heb ook volken waar ( op het eerste gezicht ) heel veel voer in aanwezig is ,maar ook enkele die over de helft van het midden zitten . zij hebben allemaal net zo veel voer gekregen maar de oorzaak zal altijd wel moeilijk te verklaren blijven .

Weer Hans
Ik ben het met je eens dat tegenwoordig ( zie reacties op dit forum ) veel te gemakkelijk volken opengetrokken , ramen bekeken en soms zelfs naar de Koningin gezocht wordt . Zulke praktijken kunnen inderdaad tot te veel voedsel opname leiden . Een en ander kan dan na veel voeropname tot ; Dysenterie ( buikloop ) leiden ik citeer ; De binnenzijde van de kast kan hierdoor worden besmeurd , kan vroege sterfte van Bijen veroorzaken dat leidt tot verzwakte en/of dode volken . Ik dacht dat men dat vroeger ; Roer 'noemde.
Ook overwinteren op bepaalde soorten Honing kan de oorzaak hiervan zijn .
Het volk waarvan ik op 24 Dec een foto gemaakt heb van broed in alle stadia , heeft geen poepvlekken ,het hoeft dus niet altijd tot problemen te leiden .

alfa vulgaris

Jij noemt jezelf eigenwijs , maar er is geen betere leermeester dan je eigen ervaringen . Heel lang geleden zei men ; door schade en schande wordt men wijs .

Hennie
Met je opleiding van een halve eeuw geleden ben ik het helemaal eens maar ... De tijden en ervaringen zijn sindsdien heel wat veranderd .
Ook ik weet mij de tijd nog te herinneren dat zelfs je kasten aanraken na het inwinteren een doodzonde was . Wanneer in die tijd een volk doodging noemde men de oorzaak vrijwel constant dat ; je had er aangezeten , of er hadden katten op zitten spelen of te veel vogels rumoer gemaakt en ga maar door , terwijl achteraf ook een grote oorzaak in die tijd was zoals een bekende voorlichter van die tijd vaak zei ; De suiker moest betaald worden van het derde kwartaal van de kinderbijslag :think: In die tijd verloor men altijd wel een paar volkjes maar naar de oorzaak werd verder bijna niet gezocht. Ook het percentage wintersterfte wat men nu hanteert van 10 % was destijds bij lange na niet normaal.

Terwijl jij gebrand bent op het niet openen van je volken in de winterperiode , ik citeer "vanwege winterrust en slecht voor de warmte regulatie .
En je een tijdje geleden bij herfstverliezen pag 6 , op de vraag over een open varroalade antwoordt ; Er zijn geen tegenargumenten " dit wel tegenstrijdig lijkt .
Ook een halve eeuw geleden was een open bodem een doodzonde . De temperatuur van het volk zit binnen in de tros .
In die tijd mocht om dezelfde redenen je vliegopening ook niet breder zijn dan een cm of 15 ,( te veel warmteverlies),tegenwoordig over bijna de gehele breedte van de kasten .
Er is sinds de Varroa zijn /haar intrede deed heel veel veranderd , zo ook het openen van je volken in de winter (denk aan Perizine behandeling ). Ik kan mij nog herinneren dat op de vergaderingen over niets anders gesproken werd dan , dat alle volken dood zouden gaan en dat de bestaande volken zo veel kleiner waren dan dat men gedacht had .

Sindsdien open ik bij twijfel mijn volken in de winterperiode gemakkelijker . De dekplank lichten en kijken neemt niet meer dan 15 seconden werk in beslag , en bij twijfel over de voorraad 10 seconden meer , omdat ik voor die gevallen een voorraad suikerdeeg bij de hand heb om op de ramen neer te leggen . Ramen uit het volk lichten duurt voor mij te lang , en is ook niet nodig . Bij twijfel krijgen zij een zak , en wat over is gebruik ik voor mijn kunstzwermen .

Tot slot , ik heb de laatste 10 jaar niet meer dan enkele procenten wintersterfte gehad , en hoop nog vele jaren met mijn eigen methodes en ervaringen door te gaan .

Jaap v P
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

Ten eerste vind ik deze discussie geweldig omdat het mezelf aan het hart gaat de bijen in december/januari te besmeuren met oxaalzuursuikerstroop. Ze denken vast dat hun nest is kapotgemaakt. Ik wil hier niemand om veroordelen want het gaat er mijns inziens uitendelijk om dat we bijen HOUDEN. Het doel heiligt de middelen.

Ik geniet eigenlijk ook van het feit dat op dit onderwerp zo sterk wordt gereageerd en moet toegeven dat de huidige informatiestrroom voor mij te hoog is.(moet ook boodschappen doen enzo) lees me zo wel weer even in.

Ik moet ook bekennen dat ik deze keer mijn volk s'winters heb opengehaal omdat de laatste inspectie mij vrijwel overtuidgde van het feit dat ze dit tot 1 april niet zouden redden. Als kapitein van een schip moet je soms onpopulaire beslissingen maken(een dubbele graag)

Dat voer opnemen bracht me zonet op een idee...thermische verhaal van die ouwe....Als hun nest kapot is ruimen ze het weer op.En Hans verhaal was ook helder.Ik weet zelf als ik bijen voer gaan ze vaak schijten bij het nest.
Ja,ik denk dat verdampen beter is dan druppelen(punt)
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Eén zaak begrijp ik niet : de loftrompet blazen over het in de winter gerust laten van je volken en gelijktijdig zweren bij een oxaalzuur behandeling in putje winter, sorry.
schepm
Contacteer:

Bericht door schepm »

pbo bijen? ik ben eigenwijs! en vraag dan waarom bij vorst? hoeveel jaren heb je vorst overdag?

Ze geven als reden op. Bijen meer in de tros en minder broed zodat de behandeling effectiever is.

Wat betreft de opmerking die gemaakt is dat het een imkerfout is als de bijen zonder voer komen te zitten dan zal ik dat niet ontkennen.
Maar volgens mij zijn imkers mensen en mensen maken fouten.
Als wij dan een fout maken dan moeten wij proberen die fout op te lossen.
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

alfa vulgaris schreef:Ja,ik denk dat verdampen beter is dan druppelen(punt)
Aan denken heb je, in dit geval, niet zoveel knul, bewijs, daar gaat het om. Uitproberen en vergelijken dus.
Groeten, Willem :violin:
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

Willem,ik heb nog wel zoveel lege kasten dat het me voorlopig nog wel boven de pet kan groeien.
Rededlijk vergelijkingsmateriaal ontvang ik met open armen :D

Alfa
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

schepm schreef:Wat betreft de opmerking die gemaakt is dat het een imkerfout is als de bijen zonder voer komen te zitten dan zal ik dat niet ontkennen.
Maar volgens mij zijn imkers mensen en mensen maken fouten.
Als wij dan een fout maken dan moeten wij proberen die fout op te lossen.
Daarom had ik dit bij de beginnersvragen gepost maar laat u laar gaan heren, heb al veel bijgeleerd :D :D
Plaats reactie